|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
نگاهی به صنعت روابط عمومی  و بازاریابی در جهان عرب؛ فرصت رسانه های اجتماعی برای صنعت روابط عمومی  عرب

ادغام تدریجی صنعت روابط عمومی منطقه‌ای رسانه‌های اجتماعی باید به عنوان چیزی درک شود که لازم است افزایش و توسعه یابد نه اینکه در رقابت با رویکرد روابط عمومی سنتی باشد. با توجه به تاثیرعظیم و گسترده کانال‌های آنلاین، امکانات پخش یک پیام در سراسر جهان هرگز به دسترس پذیری و فراگیری امروز نبوده است. کمپین‌ های روابط عمومی باید تمرکز ویژه برروی پلت‌فرم‌های اجتماعی مجازی داشته باشند .

  کاوشگران روابط عمومی- بخش بین الملل- معصومه رشیدی:


فراتر از مرزهای دیجیتال: چگونه صنعت روابط عمومی در جهان عرب به تدریج ابزارهای رسانه‌های اجتماعی مدرن را با شیوه های سنتی روابط عمومی یکپارچه کرده است.


این مقاله تحلیل و ارزیابی نیدال ابو زکی، موسس و مدیر آکادمی مشرق زمین، یکی از موسسات مشاوره، بازاریابی، ارتباطات و روابط عمومی درخاورمیانه است که در مدت زمان کوتاهی بسیار رشد و توسعه یافت. او بیش از 22 سال تجربه در توسعه کمپین‌های بازاریابی و روابط عمومی با تاثیر بالا در جهان عرب دارد.


افزایش محبوبیت رسانه‌های اجتماعی و تاثیر زلزله مانند آن بر روی روابط عمومی مدت زمان مدیدی است که به موضوع بحث بسیاری از ذینفعان و افراد فعال روابط عمومی در بازارهای عرب تبدیل شده است. در پاسخ به این فرایند، افراد حرفه‌ای روابط عمومی در منطقه به تدریج از استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی در کمپین‌های کسب و کار خود برای جلوگیری از اینکه در پشت سر رقبای خود قرار بگیرند، بهره می‌برند. 

انجام این حرکت بسیارمهم است به خصوص که جهان عرب، مانند بقیه جهان  بیشترو بیشتراز اتصالات اینترنتی بهره می‌برند. بر طبق گزارش اولیه که دانش اقتصاد عرب در سال 2014 منتشر کرد، تعداد کاربران اینترنت در این بخش از جهان به بیش از 197 میلیون تا سال 2017 خواهد رسید. که معادل ضریب نفوذ بیش از 51 درصد و در مقایسه با سال 2012 ، 32 درصد بیشتر است که این مقدار سه درصد بیشتر از میانگین جهانی است. این  گزارش در همکاری‌های بین روابط عمومی مشرق زمین و ارتباطات بازاریابی و سازمان اینترنت دبی(Madar Research and Development ) که در سال 2012 تاسیس شد، توسعه بیشتری یافت.

بسیاری از کاربران جدید منطقه ، انتظار دارند بتوانند اکانت‌های شخصی خود را بر روی همه کانال‌های دیجیتال موجود امروز مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، لینکداین و یوتیوب ایجاد کنند. در حال حاضر بیش از نیمی از کاربران اینترنت، رسانه‌های اجتماعی را برای ارتباط با مردم، کسب اطلاعات، تماشای فیلم‌ها، گوش دادن به موزیک و به اشتراک گذاری تصاویر مورد استفاده قرار می‌دهند. به هرحال گزارش اولیه رسانه‌های اجتماعی عربی نشان می‌دهد که یک سوم کاربران زمانیکه از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند به طور متوسط کمتر از 30 دقیقه را به هر بخش اختصاص می‌دهند این درحالی است که پنج درصد به طور متوسط بیش از چهار ساعت زمان را در هر بخش سپری می‌کنند.


  فرصت‌های بسیار

بنابراین رسانه‌های اجتماعی فرصت‌های بسیاری برای صنعت نسبتا جوان روابط عمومی درمنطقه عرب بوجود آورده است. تعجب آورنیست که استراتژی‌های ارتباطات درحال تغییر شکل هستند تا آنها را بیشتر با طیف وسیعی از زندگی مخاطبان در نقاط مختلف  به ظاهر مرزبندی شده و محدود جهان مرتبط سازد. ایجاد حضور مجازی به یک امر ضروری برای شاخص رشد یافتگی در قرن 21 تبدیل شده است بویژه از زمانیکه حدود 57 درصد از هفت هزار پاسخگو مورد مطالعه برای گزارش رسانه‌های اجتماعی عرب اظهار داشتند که داشتن یک پروفایل رسانه اجتماعی امروزه یکی از ضروریات زندگی است.

ازآنجا که رسانه‌های اجتماعی عمدتا پلت‌فرمی برای گفتگواست، مکانیسمی هم که محتوا را منتقل می‌کند اجتماعی است درحالیکه روابط عمومی سنتی بر محتوا نظارت دارد، باید مکالمات و گفتگوها در فضای رسانه اجتماعی تحریک شود. محتوا باید تعاملی و به انداره کافی جذاب باشد تا بتوان نطرات و ایده‌ها را از میان آنها استنباط کرد.

به عنوان مثال دراکتبر سال 2014 ، روابط عمومی مشرق زمین و ارتباطات بازاریابی اولین روابط عمومی آنلاین و آکادمی بازاریابی را درخاورمیانه با همکاری آکادمی ایرلندی روابط عمومی‌ها راه اندازی کرد. اهداف آکادمی مشرق زمین ایجاد پلی میان شکاف مهارت‌های روبه رشد در صنعت منطقه به وسیله ارایه دوره‌های ارتباطات و روابط عمومی برای کارگزاران و دانشجویان دانشگاهی بود که به دنبال بهبود و توسعه دانش و مهارت‌های خود بودند.


رویکرد ترکیبی

در راه اندازی آکادمی، مشرق زمین موفق به اجرای یک کمپین شد که روش‌های سنتی روابط عمومی را با رسانه‌های اجتماعی ترکیب کرد. تیم تشکیل شده به شدت بر قدرت رسانه‌های اجتماعی برای افزایش آگاهی درباره اهمیت هر یک از دوره‌های آکادمی در میان محیط روابط عمومی مدرن امروزی تاکید داشت.

اکانت‌های فیس بوک و توییتر رسمی برای آکادمی ایجاد شد به همراه تیمی که همواره یک استراتژی محتوا همسو با مجموعه‌ای از اهداف تنظیم می‌کرد و به جای اینکه فقط بر پیشنهادات آکادمی متمرکز شود، متون و تصاویر با تاکید بر تکامل نفس و یادگیری مادام العمر ـ دو موضوع مهم مورد علاقه برای آنهایی که آرزوی کسب برتری رقابتی در حرفه خود را دارند ـ ارسال شد

پست‌های ارسالی، بازخوردها و مکالمات میان طرفداران آکادمی را برمبنای توسعه گسترده در جهان عرب تشویق می‌کرد. از طریق کمپین‌های استراتژیک دیجیتال، آکادمی با موفقیت توانست به عنوان یک برند مرتبط در عصر اطلاعات امروز رواج یابد.

جمعت دانشجویان آکادمی مشرق زمین به رشد خود ادامه داد و نشان داد که هیچ علامتی از رکود و عقب ماندگی در آینده نزدیک به همراه نخواهد داشت. میزان قابل توجهی از متقاضیان در سراسر جهان عرب برای یادگیری توسط مربیان مشهور و برجسته آکادمی ابرازعلاقه کردند.


رشد فالورها

علاوه بر این، اکانت‌های رسانه‌های اجتماعی آکادمی، پیوسته فالورهایی را به جمع خود اضافه می‌کند، صفحه فیس بوک آکادمی در حال حاضر بیش از 15 هزار و 700 هوادار بدست آورده است. در توییتر، صفحه رسمی آکادمی به طور مداوم فالورهای با کیفیت دریافت می‌کند که نشان دهنده علاقه بسیار زیاد دانشجویان بالقوه است و اینکه آکادمی مشرق زمین قادربه برقراری ارتباط با افراد بیشتر، در زمان واقعی و به شیوه‌ای صحیح و مقرون به صرفه است.

دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر یکی از مزایای اصلی رسانه‌های اجتماعی است. کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی که به صورت ویروسی رشد می‌کنند می‌توانند میلیون‌ها نفردر سراسر دنیا را لمس کنند ـ تولید فوق العاده تبلیغ شهرت و در معرض دید قرار گرفتن برای برندها. بازاریابی دهان به دهان از طریق حضور آنلاین بویژه در شرایط تصمیم گیری برای خرید بدون شک بسیار تاثیرگذارتر و بار معنایی بیشتری دارد. علاوه براین اگر فالورها محتوای منتشرشده را به اشتراک بگذارند، پیام از اعتبار بیشتری برخوردار می‌شود.

مطالعه بین المللی دیگردرزمینه « تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر اخبار» نشان می‌دهد که 50 درصد از روزنامه نگاران رسانه‌های اجتماعی را به عنوان یک «منبع اصلی اطلاعات» اعلام می‌کنند در حالیکه 70 درصد می‌گویند رسانه‌های اجتماعی برای عملکرد روزانه آنها مهم است. این یافته‌های برجسته برای تدوین استراتژِی کارگزاران روابط عمومی‌ جهت تبادل داستان‌های خود با رسانه‌ها بسیارسودمند است.


با این حال، ادغام تدریجی صنعت روابط عمومی منطقه‌ای رسانه‌های اجتماعی باید به عنوان چیزی درک شود که لازم است افزایش و توسعه یابد نه اینکه در رقابت با رویکرد روابط عمومی سنتی باشد. با توجه به تاثیرعظیم و گسترده کانال‌های آنلاین، امکانات پخش یک پیام در سراسر جهان هرگز به دسترس پذیری و فراگیری امروز نبوده است.

صحبت پایانی این است: کمپین‌های روابط عمومی باید تمرکز ویژه برروی پلت‌فرم‌های اجتماعی مجازی داشته باشند به همان اندازه که به استراتژی ارتباطات کسب و کار سنتی تمایل دارند. قدرت رسانه‌های اجتماعی چیزی است که آنها باید به شکلی موثر و کارامد بکار گیرند ، همین جا و همین حالا. برای نفوذ اینترنت در جهان عرب، سرعتی بسیار در چند سال آینده پیش بینی شده است. در نتیجه، به حداکثر رساندن فرصت‌های در دسترس از طریق رسانه‌های اجتماعی بسیارمهم و تاثیرگذاراست .


منبع

زمان انتشار: 1394/02/19 به نقل از کاوشگران روابط عمومی نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت : نویسنده: نیدال ابو زکی

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


مطالب مرتبط
   
روابط عمومی، بازاریابی و روابط رسانه‌ای همه درباره ایجاد روابط قوی و عمیق با مخاطبان تان ا...
1394/01/19

   
اطلاع‌رسانی، آماده‌سازی عموم و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی پیش رو از جمله مزایایی است که پ...
1393/03/12

   
در دنیای کنونی برای این که روابط عمومی ها و برند ها بتوانند در کسب و کار اجتماعی به موفقیت...
1393/03/03

   
جواد افتاده مدرس دانشگاه 27 اردیبهشت در نهمین همایش روابط عمومی الکترونیک گفت : روابط عموم...
1393/02/27

   
جواد افتاده، مدرس دانشگاه و تحلیلگر رسانه‌ های اجتماعی در نهمین همایش روابط‌عمومی الکترونی...
1393/02/08

   
دست‌اندرکاران روابط عمومی نیازمند آن هستند تا دریابند چگونه به بهترین صورت می‌توانند شخصیت...
1393/01/29

   
استراتژی رسانه‌های اجتماعی ما بر محور روابط عمومی و مسایل مرتبط با تعاملات اجتماعی است. ای...
1392/12/02

   
انجمن روابط عمومی آمریکا تلاش کرده در سمیناری روابط عمومی ها با استراتژی رسانه های اجتماعی...
1392/10/11

   
ارتباطات راگان و انجمن روابط عمومی آمریکا، 18 و 19 فوریه 2014 کنفرانس اندازه گیری رسانه‌ها...
1392/09/25

   
مطالعات و نظرسنجی اخیر موسسه تحقیقاتی Pew در آمریکا نشان می‌دهد که آمار مربوط به تعداد کار...
1392/07/05

آخرین مطالب
   
استفاده از ربات تلگرام و تکنولوژی هوش مصنوعی واقعیت غیر قابل انکار کسب و کارهای امروزی است...
1396/04/03

   
جالب است بدانید که مشتریان هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب یک برند یا محصول، درک و دید کاملی ...
1396/04/03

   
تعداد کاربران ماهانه یوتیوب به 5/ 1 میلیارد کاربر رسید.
1396/04/03

   
شماره 30 و31 مدیریت رسانه با موضوع انتخابات به مدیر مسئولی مهدی قمصریان وسردبیری قاسم صفا...
1396/04/03

   
مرکز آموزش مدیریت دولتی، سمینار آینده نگری روابط عمومی در مدیریت نوین سازمان ها را 17 مردا...
1396/04/03

   
طبق گفته رئیس سازمان تنظیم ارتباطات روسیه، اگر «تلگرام» اطلاعات لازم درباره شرکت کنترل کنن...
1396/04/03

   
اینستاگرام امکانات بیشتری را برای بخش پخش زنده خود در نظر گرفته و امکان داده تا کاربران بت...
1396/04/03

   
گوگل اسکن محتوای جیمیل برای ارسال آگهی‌های هدفمند را متوقف کرد
1396/04/03

   
. باید پذیرفت اصول مشتری مداری در بانک ها تابع ابزارهایی است که قرض الحسنه ها به عمده آنها...
1396/04/03

   
ضرابخانه سلطنتی روی هر دسته از سکه هایی که تولید می کند، مهر مخصوصی را حک می کند. در زمینه...
1396/04/03