|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
نقدی بر وضعیت آموزش دانشگاهی روابط عمومی ‌در ایران

یکی از مسائل عمده روابط عمومی ‌در ایران، ضعف آموزش است. در این راستا، دانشگاه به عنوان اصلی‌ترین مرکز آموزش روابط عمومی ‌در کشور ما نقش اصلی را به دوش دارد.

 عنوان مقاله: نقدی بر وضعیت آموزش دانشگاهی روابط عمومی ‌در ایران

نویسندگان: هوشمند سفیدی- طاهره رفیعی نژاد

ارایه :نخستین همایش بررسی مسائل روابط عمومی ایران


کاوشگران روابط عمومی- یکی از مسائل عمده روابط عمومی ‌در ایران، ضعف آموزش است. در این راستا، دانشگاه به عنوان اصلی‌ترین مرکز آموزش روابط عمومی ‌در کشور ما نقش اصلی را به دوش دارد. گرچه آموزش دانشگاهی روابط عمومی ‌از 1346 در کشور ما شروع شده، لیکن توقف آن از سال 1358 تا سال 1369، تاریخ آموزش دانشگاهی روابط عمومی ‌را در ایران به 20 سال تنزل می‌دهد. در این 20 سال، در مجموع 1494 دانشجو در شاخه روابط عمومی ‌فارغ التحصیل شده‌اند که از این تعداد، 1170 نفر مربوط به پیش از انقلاب اسلامی‌و 324 نفر به پس از انقلاب اسلامی‌مربوط می‌شود. لذا، از مجموع نیروی انسانی شاغل در روابط عمومی ‌های کشور (یکصد هزار نفر) 5/1 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی در زمینه روابط عمومی ‌هستند و این در صورتی است که همگی آنان در روابط عمومی ‌ها جذب شده و هم اینک مشغول به کار باشند.

این تحقیق ضمن بررسی ضعف‌های آموزش دانشگاهی و سنجش نگرش دانشجویان رشته روابط عمومی ‌دانشگاه‌های علامه طباطبایی و آزاد اسلامی‌از طریق پژوهش میدانی و نگرش سنجی در یک جامعه نمونه آماری 126 نفری، ضمن تبیین دیدگاه‌های آنان درباره نحوه آموزش روابط عمومی ‌در این دودانشگاه به نارسائیهای آموزشی دانشگاه‌ها و راه‌کارهای پیشنهادی توسط آنان، به بررسی مقایسه‌ای دروس تخصصی روابط عمومی ‌در دوره کارشناسی که به تصویب «شورای برنامه‌آموزشی» وزارت فرهنگ و آموزش عالی رسیده است، می‌پردازد و ضعف آموزش دانشگاهی در آموزش مهارت و کاربرد روابط عمومی ‌را به تصویر می‌کشد.

بنابراین تحقیق، از نارسائی‌های عمده آموزش دانشگاهی روابط عمومی ‌در ایران می‌توان به عدم استقلال این رشته به عنوان یک رشته مستقل، کاربردی نبودن دروس، قدیمی‌بودن منابع و مطالب ارائه شده توسط استادان روابط عمومی، محلوظ نکردن درس کارورزی روابط عمومی ‌در دروس روابط عمومی، پایین بودن تعداد واحدهای عملی دروس روابط عمومی، نبود استاد روابط عمومی، ارائه بعضی از دروس کم اثر به دانشجویان و خالی بودن جای چند درس مهم در دروس روابط عمومی ‌اشاره کرد که در کل بر ضرورت تدوین یک برنامه اصلاح ساختار آموزشی روابط عمومی ‌در ایران تأکید می‌کند.

این برنامه باید بتواند آموزش روابط عمومی ‌را از یک «نظام انباشت متمرکز معارف» به سمت «نظام آموزشی دانش و مهارت» سوق دهد. حذف بعضی از دروس روابط عمومی ‌همچون «اقناع و تبلیغ» و افزایش بعضی از دروس همچون «سنجش افکارعمومی»، مبانی و نظریه‌های روابط عمومی، راه‌اندازی کارگاه آموزشی در دانشگاه‌ها، ترتیب دادن بازدیدهای علمی‌برای دانشجویان، استفاده از وسایل کمک آموزشی، لحاظ کردن دروس کارورزی روابط عمومی ‌دست کم در 9 واحد درسی، ضرورت گنجاندن یک پایان نامه تحقیقی در دوره کارشناسی با تأکید بر تحقیق کاربردی، ایجاد ارتباط بین روابط عمومی ‌و دانشگاه‌های آموزش دهنده آن، توسعه انجمن‌های علمی‌روابط عمومی ‌از طریق تأمین انجمن علمی‌دانشجویان روابط عمومی، و «انجمن علمی‌مدرسان روابط عمومی» و تجدیدنظر در شرح درس دروس روابط عمومی ‌و بهنگام سازی آن متناسب با اوضاع و تحولات اجتماعی کشور، راه‌کارهایی هستند که‌این تحقیق ارائه می‌دهد.

در انجام این تحقیق، از طریق شیوه نمونه‌گیری سهمیه‌ای 63 نفر از دانشجویان روابط عمومی ‌دانشگاه علامه طباطبایی و 63 نفر نیز از دانشجویان روابط عمومی ‌دانشگاه آزاد اسلامی‌انتخاب شده و با استفاده از ابزار پرسشنامه و مصاحبه حضوری مورد پرسش واقع شده‌اند، که دو پرسشنامه مربوط به دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به علت وجود اشکال، از حوزه بررسی کنار گذاشته شد. بعضی از نتایج این تحقیق عبارت است از:

2/40 درصد از دانشجویان رشته روابط عمومی، بر این باورند که سطح آموزش دانشگاهی روابط عمومی ‌در کشور «متوسط» است. 2/49 درصد از دانشجویان آن را «بسیار خوب» 23 درصد و «خوب» 2/24 درصد و 1/13 درصد ضعیف ارزیابی کرده‌اند.

5/47 درصد از دانشجویان روابط عمومی، سطح توان علمی‌استادان روابط عمومی ‌را «متوسط» 1/42 درصد ضعیف 39 درصد و بسیار ضعیف 1/3 درصد ارزیابی کرده‌اند. ضمن اینکه هیچ یک از دانشجویان در این باره نظر «بسیار خوب» ارائه نداده‌اند. در این زمینه، دیدگاه‌های دانشجویان دانشگاه‌های علامه طباطبایی بر این باورند که توان علمی‌استادان روابط عمومی ‌«ضعیف» و «بسیار ضعیف» است.

2/61 درصد از دانشجویان روابط عمومی ‌بر این باورند که دروس روابط عمومی ‌تا حدودی کاربردی بوده و 34 درصد بر این باورند که‌این دروس کاربردی نیست. بر این اساس 4/95 درصد از دانشجویان روابط عمومی ‌خواستار گنجاندن درسی به نام «کارورزی روابط عمومی » در فهرست دروس روابط عمومی ‌ هستند.

در ضمن با تأمل در شرح دروس روابط عمومی ‌و واحدهایی که دانشجویان روابط عمومی ‌باید برای اخذ درجه لیسانس بگذرانند، اطلاعات لازم برای ارائه مقاله تهیه شده است.

همچنین از اساتید روابط عمومی ‌در دانشگاه‌های علامه طباطبایی و آزاد اسلامی‌درباره کم و کیف آموزش روابط عمومی ‌در دانشگاه‌ها نظرسنجی شده است که در همایش ارائه خواهد شد.


منابع

«روابط عمومی ‌در چهارده گفتار»، تهران: اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1376، ص 22-7 مقاله آموزشی روابط عمومی ‌در ایران

کهن گویل، مردمداری در ایران، تهران: انتشارات، سال 1359

Jacguile ‘Etungund Magda Pieczka, Gritical perpectives in bpublic Relations, University of Strling, Thomson press, 1996/PP 1-14 .

Danny moss, Public Reiations Research, Thomson press, 1997, PP 49-110 .

فصلنامه مطالعاتی و هنر هشتم و ماهنامه روابط عمومی ‌


*این مقاله در نخستین همایش بررسی مسائل روابط عمومی ایران ارایه شده است.

منبع انتشار: کاوشگران روابط عمومی 

زمان انتشار: 1394/01/14 به نقل از کاوشگران روابط عمومی نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
با ظهور راه حل های پیشرفته اتوماسیون بازاریابی، کسب و کارها به متخصصانی نیاز دارند که در ک...
1395/12/28

   
آینده واقعیت مجازی روشن به نظر می­ رسد و متخصصان روابط عمومی با این تکنولوژی جدید، فرصتی ب...
1395/12/28

   
استاندار خراسان شمالی در حکمی علی اصغر ایزدی را به سمت مدیر کل روابط عمومی استانداری منصوب...
1395/12/28

   
دانشکده خبر وابسته به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در نیمسال دوم سال تحصیلی 96- 95 در مق...
1395/12/28

   
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه محدودیت ها برای فعالیت حرفه ای رسانه های روسی در غرب را...
1395/12/28

   
روزنامه ایران از پنجم تا دهم فروردین ماه 96 به صورت اینترنتی منتشر خواهد شد.
1395/12/28

   
شاخص بیگ مک امروزه یک استاندارد جهانی شده و در کتب درسی و دانشگاهی مربوط به رشته اقتصاد آم...
1395/12/25

   
درست است که استفاده از هشتگ‌ها در شرایط خاصی می‌تواند مفید باشد؛ اما در واقع استفاده از آن...
1395/12/25

   
طی حکمی از سوی دکتر محمد امیری خراسانی مدیر کل ورزش و جوانان استان کرمان، احسان مهرابی راد...
1395/12/24

   
بحث و مجادله از طریق رسانه‌های اجتماعی و محکوم کردن دیگران شما را به یک فرد متخصص تبدیل نم...
1395/12/24