|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
1 0 بازدید 0 نظر
روابط عمومی ‌و شیوه‌ های سنجش افکار

با سنجش افکار عمومی‌ هر کس یا هر سازمانی می‌تواند نسبت به مسایل جامعه شناخت پیدا کند. راه حل ارائه دهد، تبلیغات کند و نتیجه بگیرد و برای این کار روش‌های مختلفی ابداع شده است.

 کاوشگران روابط عمومی –  دکتر داود زارعیان*:


هر کار مؤثر در
روابط عمومی‌ ‌با تحقیق و یا سنجش افکار عمومی‌ شروع می‌شود. ایجاد ارتباطات اثربخش که از وظایف اساسی و اصولی روابط عمومی ‌ها به شمار می‌رود، نیازمند در دست داشتن اطلاعاتی است که برپایه و اساس آن کارشناسان یا مسئول روابط عمومی ‌می‌تواند سمت و سوی جریان ارتباطی را تنظیم کند. بدون داشتن اطلاعات کافی از مخاطب، شناخت نیازها و خواسته‌های او برنامه‌ریزی جهت برقراری ارتباط مؤثر، قدم گذاشتن در تاریکی است که سرانجام آن مشخص نیست.

امروز برهیچ کس پوشیده نیست که انجام تحقیقات اجتماعی به ویژه در روابط عمومی ‌می‌تواند در صرفه‌جویی هزینه‌ها، وقت و نیروی انسانی به منظور اجرای برنامه‌های ارتباطی مناسب به شکل گسترده‌ای مؤثر و مفید باشد.

سنجش افکار به روش علمی، نخستین بار در تاریخ توسط «ژرژگالوپ» روانشناس آمریکایی پایه‌گذاری شد و اکنون مؤسسه «گالوپ» یکی از معتبرترین مؤسسات افکارسنجی به شمار می‌رود. در حال حاضر سیاستمداران با هدف جلب آرای مردم، اقتصاددانان با هدف شناخت و تنظیم برنامه‌های اقتصادی کشور، تجار با هدف شناخت بازار و فروش محصول، جامعه‌شناسان با هدف شناخت گرایش‌ها و رفتارهای مردمی، علاقه‌مند به سنجش افکار عمومی‌ هستند و هر یک تکنیک و روش خاصی را به کار می‌برند.

با سنجش افکار عمومی‌ هر کس یا هر سازمانی می‌تواند نسبت به مسایل جامعه شناخت پیدا کند. راه حل ارائه دهد، تبلیغات کند و نتیجه بگیرد و برای این کار روش‌های مختلفی ابداع شده است.

در زمینه روش های سنجش افکار تاکنون اتکا بر روش‌های محدود تحقیقاتی به ویژه مطالعات میدانی از طریق تهیه پرسشنامه بوده و معمولاً سایر روش‌ها به طور جدی پیگیری نشده است. در این مقاله سعی بر آن است تا بهترین شیوه‌های سنجش افکار عمومی‌ معرفی شود. روش‌هایی که به آن خواهیم پرداخت، عبارتند از:

1- تحلیل محتوای مطبوعات

2- تحلیل محتوای برنامه‌های رادیو و تلویزیون

3- ارتباطات مردمی‌(ارتباطات تلفنی)

4- تجزیه و تحلیل نامه‌های وارده

5- تشکیل هیأت‌های مشورتی

6- تشکیل جلسه با افرادی که دارای مشکلات خاصی هستند

7- تماس دائم با دوستان، کارمندان و مراجعه کننده به موسسه

8- گزارش نمایندگان و فروشندگان سازمان که مستقیماً با مردم در ارتباط هستند

9- مطالعه سخنرانی‌های نمایندگان مجلس و رهبران فکری جامعه

10- بررسی آراء و نظرات نمایندگان نسبت به طرح‌ها و لوایح سازمان

11- بررسی حضور کارکنان در برنامه‌های عمومی‌ سازمان

12- ملاقات‌های عمومی‌ با کارکنان و مردم

13- دریافت پیشنهادهای کارکنان و مردم

14- شرکت در جلسات، سمینارها و نشست‌های انتقادی که در اجتماع پیرامون حوزه فعالیت مؤسسه یا سازمان تشکیل می‌شود

15- پرس و جو

16- تمایز (تقارن) معنایی


*این مقاله در نخستین همایش بررسی مسائل روابط عمومی ایران ارایه شده است.


منبع انتشار: کاوشگران روابط عمومی 


زمان انتشار: 1393/09/09 به نقل از کاوشگران روابط عمومی نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت : نویسنده : دکتر داود زارعیان

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


مطالب مرتبط
   
مدیر آموزش و پرورش بجستان در جلسه شورای اطلاع رسانی قطب شهید مدرس گفت : روابط عمومی ها با ...
1393/07/12

   
پیمایش در افکار سنجی کتابی است که در سال 1384 توسط اداره کل تبلیغات ( اداره هماهنگی روابط ...
1393/07/08

   
مدیرکل روابط عمومی استانداری اردبیل گفت:به منظور ارایه موثر فعالیت های دستگاه ها توجه به ا...
1393/07/01

   
مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان، شعار امسال هفته دولت را ˈآرامش و امیدˈ عنوان کرد و گفت...
1393/05/18

   
وظیفه اصلی روابط عمومی ها فراهم کردن بستر مناسب جهت ارتباط بیشتر و خدمت به مردم است
1393/02/25

   
روابط عمومی مغز تحلیل گر افکارعمومی است وبعنوان مشاور امین دستگاه باید مورد اعتماد مدیرباش...
1393/02/24

   
از وظایف مهم و الزامات روابط‌ عمومی‌ ها، شناخت و به‌ کارگیری روش‌های گوناگون شناسایی افکار...
1392/11/06

   
شهردار کرج با بیان اینکه بازتاب مطلوب عملکرد شهرداری در نگاه افکار عمومی منوط به کارکرد رو...
1392/10/30

   
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت:نقش روابط عمومی تحقق بسته استراتژیک اس...
1392/10/14

   
کتاب «افکار عمومی» اثری از «وینسنت پرایس» با ترجمه حامدرضا اسماعیلی و میرسعید قاضی منتشر م...
1392/08/13

   
کتاب «افکار عمومی نوین» با تدوین و گردآوری محمدرضا حقیقی منتشر شد.
1392/08/09

   
دکتر هادی خانیکی معتقد است: جامعه در انتخابات اخیر در یک شرایط عدم اطمینان ، رفتاری رویداد...
1392/04/12

آخرین مطالب
   
هر چند ما امروز می‌توانیم از پیغام‌ها و پیشنهادهای متنوع برای جلب توجه مشتریانمان استفاده ...
1396/02/06

   
برترین‌های دومین جشنواره خبرنگاران و روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری م...
1396/02/06

   
گردهمایی سالانه مسئولان روابط عمومی ادارات کل دامپزشکی کشور با محوریت افکارسنجی در روابط ع...
1396/02/06

   
تا به حال شده پول بلیت هواپیما را داده و حتی در زمان پرواز روی صندلی خود بنشینید ولی ناگها...
1396/02/06

   
اگر فردی در تیم شما کاری را به روشی که شما خواسته ­اید انجام نداده است با آنها بواسطه اشتب...
1396/02/06

   
تبلیغات انتخاباتی بیشتر از آنکه به قوانین احتیاج داشته باشد به شفاف سازی نیازمند است. بهتر...
1396/02/06

   
بسته بندی های رنگارنگ، شعارهای تبلیغاتی آهنگین، شخصیت های کارتونی سرگرم کننده، بازی ها و ا...
1396/02/06

   
فراخوان سمینار «تبیین نقش روابط عمومی ها در تحقق اقتصاد مقاومتی» که قرار است 13 و 14 تیرما...
1396/02/04

   
مدیرکل روابط عمومی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: هشتمین همایش روابط عمومی های دستگاه ه...
1396/02/04

   
مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد با تشریح نقش روابط عمومی ها در مشارکت حداکثری مردم در انت...
1396/02/04