|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
1 0 بازدید 0 نظر
روابط عمومی و پیام رسانی

پیام یک منشور سه وجهی است و اگر یک وجه را از آن بگیرند، دیگر منشور نیست. بنابراین باید گفت : دست روابط عمومی ها از پیام کوتاه می باشد. روابط عمومی یک کار تخصصی است و مدیران روابط عمومی باید با اتکا به تخصص شان به انجام فعالیت های ظریف و حساس مربوط به حوزۀ روابط عمومی بپردازند.

 کاوشگران روابط عمومی – دکتر مهدی محسنیان راد- روابط عمومی و پیام رسانی:


در ابتدا بحث را با تجزیه و تحلیل تعریف روابط عمومی آغاز می کنم که از ادبیات مربوط به این رشته در دهه 90 استخراج شده است. در این تعریف از «فعالیت های ارتباطی» یاد می شود که اولین بخش روابط عمومی است. تمام مباحث مربوط به دانش ارتباطات و پیچیدگی های آن، در اینجا نمود پیدا می کند و اینجاست که روابط عمومی شاخه ای از ارتباطات می شود و با تبلیغات تفاوت پیدا خواهد کرد. یعنی خلق نگرش مطلوب که شامل تمام مباحث مربوط به نگرش و مقابله با نگرش های مخالف نسبت به خودشان می شود. یعنی کار سازمان های تبلیغاتی بخشی از فعالیت های روابط عمومی را نشان می دهد. بخش دیگر روابط عمومی «ارتباط» است و ارتباط عبارت است از فراگرد و هرچه فراگرد باشد، یعنی عناصر تشکیل دهنده اش دارای کنش متقابل هستند. دومین خصیصه فراگرد، انتقال پیام است. پیام یک منشور سه وجهی است که یک وجهش کد و نشانه هاست. وجه دیگرش محتوا و وجه سوم نحوۀ ارایه می باشد. اغلب اوقات از روابط عمومی فقط تلاش در نحوه ارایه پیام (ارسال پیام) انتظار می رود. مسئول سازمان خیلی از موارد قلم را از دست شما گرفته کلمات را جابجا می کند، روی نماد و نشانه توجه می شود ولی متأسفانه روی محتوا کاری صورت نمی گیرد! مشکل روابط عمومی در همین است. پیام یک منشور سه وجهی است و اگر یک وجه را از آن بگیرند، دیگر منشور نیست. بنابراین باید گفت : دست روابط عمومی ها از پیام کوتاه می باشد.

مهمترین مشکل متخصصان ارتباطات در برقراری ارتباط، این است که بتوانند مفهوم مشابه آن معنایی که مورد نظرشان است را متجلی کنند. این کار بسیار تخصصی و پیچیده است. اینجاست که روابط عمومی تخصصی تر  از مدیریت، حسابداری و مدیریت حقوقی است. برای این که ترکیبی از دو رشته پیچیده است (ارتباطات با تمام تحولات و مدیریت)

آنچه که امروز از روابط عمومی ها متوقع هستند (ارسال پیام) به هیج وجه مشکل ارتباطی سازمان ها و مردم را حل نمی کند. حال با فرض این که آن سه وجه منشور پیام حفظ شده باشد، در واقع همانجا هم ما مشکل داریم. وقتی پیام ارسال می شود، شرط مهم دریافت پیام است. روابط عمومی ها باید در این حوزه خیلی فعالیت کنند.کار ما در این رابطه نقص دارد. مرحله بعد توضیح مناسب است. پس از این که پیام دریافت شد، به یقین منتج به تجلی معنی در ذهن گیرنده پیام خواهد شد و این تجلی معنی بسیار مهم است مفهوم متجلی شده با معنای منظور شما یکی نیست، معنی متجلی شده تجزیه و تحلیل و تفسیر و ارزیابی خواهد شد. این امر در حوزه فرد و گروه و جامعه نیز اتفاق می افتد. این تجزیه و تحلیل منتج به چیزی خواهد شد که آن شکل گیری پس فرست (بازخورد) است. وقتی که پس فرست دریافت شد، در آن لحظه باید تجزیه و تحلیل و ارزیابی شود. وقتی ارتباطات از حوزه های میان فردی آن طرف تر می رود و به ارتباط گروهی و ارتباط جمعی منجر می شود، امکان ندارد بدون ارزیابی پس فرست، ارتباط کامل انجام گیرد. وقتی تجزیه و تحلیل پس فرست انجام شد، نتیجه این ارزیابی باید در ادامه کار ارتباطی شما تأثیر بگذارد .

این حلقه پیچیده بخشی از کارکرد روابط عمومی است. حال نگاه به بخش مدیریتی روابط عمومی می اندازیم. برخی از روابط عمومی ها به ناچار تحت تأثیر شرایط سازمانی، تابع رویدادها هستند. یعنی در عمل مدیریتی روابط عمومی وقتی کارش را می خواهد شروع کند، درست نمی داند که آن روز چه خواهد گذشت. اگر فعالیت های روابط عمومی را به صورت واضح بنگریم، یک فعالیت منحنی است. یعنی اوج می گیردو نزول می کند. مدتی راکد و دوباره یک چنین اوجی را دنبال می کند و این شرایط یک سیستم تابع است. اگر بخواهیم این شرایط را تغییر دهیم نخستین کار این است که یک مرکز مطالعه یعنی صورت مسئله داشته باشیم. بنابراین اولین کار شناخت و تعریف مسئله است و مهمترین کار این است که شما بدانید مسئله چیست؟

در تعریف و شناخت صورت مسئله دو سئوال به وجود می آید. یکی این که وضعیت موجود چیست؟ دوم اینکه باید مشخص شود، وضعیت مطلوب کدام است؟ وقتی که وضعیت موجود و وضعیت مطلوب تعریف شد، می توان موقعیت را تجزیه و تحلیل کرد . اینکه چه باید کرد، با کدام روش، با چه بودجه ای، توسط چه کسی و در چه مدتی؟ مجموعه پاسخ به این سئوالات است که عمل طرح و برنامه ریزی را در روابط عمومی اجرا می کند. بنابراین این گونه عملکرد باعث می شود که روابط عمومی منحنی نباشد البته این طرح و برنامه ریزی کلی ، به حمایت های بالاسری نیاز دارد و تا زمانی که نگرش مسوولانه نسبت به روابط عمومی وجود نداشته باشد، انجام این کار مشکل است. مرحلۀ بعدی اجراست که باید بر اساس استراتژی تعیین شده انجام شود. آخرین مرحله ارزیابی است. ما باید میزان و دلیل موفقیت و یا عدم موفقیت را بدانیم. این فرآیند سبب می شود که ما در شناخت و تعریف مسئله بعدی نسبت به این مجموعه بیگانه نباشیم، چون این چرخه یک دوره در بستر حیات آن سازمان کارکرده و به یقین اطلاعات درونی این چرخه برای دور بعدی به ما کمک خواهد کرد. برای این چرخه چه ابزارهایی لازم است؟ ما متأسفانه در روابط عمومی هایمان به سیستم آرشیو توجه نمی کنیم، سیستم آرشیو شامل بریدۀ جراید، بریدۀ تلویزیونی، بریدۀ رادیویی و آمار و اطلاعات است. آرشیو خوب و مناسب یک سازمان باید تمام اسناد گذشته را در اختیار داشته باشد و یادداشتهای اطلاعاتی را در اختیار بگیرد.

در روابط عمومی های ایران رسانه ها دارای اهمیت متفاوتی می باشند. به طور مثال تلویزیون بالاتر از رادیو، روزنامه و مجلات می باشد.

مشکل روابط عمومی ها دسته بندی رسانه ها در ذهنیت مسئوولان است، در حالی که هیچ یک از رسانه ها نسبت به رسانه های دیگر برتری ندارند، هر کدام کارکرد خودشان را دارند و دارای خصایص و عناصری هستند که ترکیب آنها موجودی را متفاوت با موجود دیگر خلق می کند. هر یک از این رسانه ها را باید به خوبی شناخت. ما باید ضمن یک تحقیق گسترده سعی کنیم یک نظام روابط عمومی حرفه ای و کارآمد در کشور تأسیس کنیم.

 در نهایت این که روابط عمومی یک کار تخصصی است و مدیران روابط عمومی باید با اتکا به تخصص شان به انجام فعالیت های ظریف و حساس مربوط به حوزۀ روابط عمومی بپردازند.


منبع: کتاب روابط عمومی برتر

زمان انتشار: 1393/07/29 به نقل از کاوشگران روابط عمومی نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت : نویسنده : دکتر مهدی محسنیان راد

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
هر چند ما امروز می‌توانیم از پیغام‌ها و پیشنهادهای متنوع برای جلب توجه مشتریانمان استفاده ...
1396/02/06

   
برترین‌های دومین جشنواره خبرنگاران و روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری م...
1396/02/06

   
گردهمایی سالانه مسئولان روابط عمومی ادارات کل دامپزشکی کشور با محوریت افکارسنجی در روابط ع...
1396/02/06

   
تا به حال شده پول بلیت هواپیما را داده و حتی در زمان پرواز روی صندلی خود بنشینید ولی ناگها...
1396/02/06

   
اگر فردی در تیم شما کاری را به روشی که شما خواسته ­اید انجام نداده است با آنها بواسطه اشتب...
1396/02/06

   
تبلیغات انتخاباتی بیشتر از آنکه به قوانین احتیاج داشته باشد به شفاف سازی نیازمند است. بهتر...
1396/02/06

   
بسته بندی های رنگارنگ، شعارهای تبلیغاتی آهنگین، شخصیت های کارتونی سرگرم کننده، بازی ها و ا...
1396/02/06

   
فراخوان سمینار «تبیین نقش روابط عمومی ها در تحقق اقتصاد مقاومتی» که قرار است 13 و 14 تیرما...
1396/02/04

   
مدیرکل روابط عمومی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: هشتمین همایش روابط عمومی های دستگاه ه...
1396/02/04

   
مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد با تشریح نقش روابط عمومی ها در مشارکت حداکثری مردم در انت...
1396/02/04