|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
روابط عمومی ‌ها از دیدگاه روزنامه‌نگاران

روزنامه‌نگاران به طور کلی، بر این باور بودند که خبرهای ارسالی از روابط عمومی ‌ها را عمدتاً اخبار مربوط به افتتاح ها و بازدیدها و تصمیم‌گیری‌ها تشکیل می‌دهد و روابط عمومی ‌ها بیشتر به کمیت و تعداد خبرهای ارائه شده توجه دارند. به همین علت، بسیاری از اخبار آن‌ها فاقد کیفیت مطلوب از دیدگاه مخاطبان مطبوعات است.


عنوان مقاله: روابط عمومی ‌ها از دیدگاه روزنامه‌نگاران*

نویسنده: مهدخت بروجردی علوی

 کاوشگران روابط عمومی -  این مقاله براساس پژوهشی نوشته شده که به منظور شناخت نحوه داوری و نگرش روزنامه‌نگاران درباره‌ی عملکرد روابط عمومی ‌ها انجام شده است. 60 روزنامه‌نگار شاغل در شش روزنامه اطلاعات، ایران، ابرار، سلام، کیهان و همشهری به پرسشنامه‌این پژوهش که شامل 9 سوال بسته و 4 سوال باز بود، پاسخ دادند. 100 درصد روزنامه‌نگاران پاسخگو دارای تحصیلات دانشگاهی بودند و 73 درصد آن‌ها بین 5 تا 20 سال سابقه کار مطبوعاتی داشتند.

براساس نتایج این پژوهش، 80 درصد روزنامه نگاران معتقد بودند که عامل دوستی و رفاقت به میزان خیلی زیاد می‌تواند در دریافت سریع اطلاعات و اخبار از روابط عمومی ‌ها مؤثر باشد. با این وجود، 85 درصد پاسخگویان ترجیح می‌دادند که برای کسب خبر، به جای استفاده از اخبار روابط عمومی ‌ها به طور مستقیم به منابع خبری مراجعه کرده و به تولید خبرهای کیفی‌تر بپردازند. زیرا روزنامه‌نگاران به طور کلی، بر این باور بودند که خبرهای ارسالی از روابط عمومی ‌ها را عمدتاً اخبار مربوط به افتتاح ها و بازدیدها و تصمیم‌گیری‌ها تشکیل می‌دهد و روابط عمومی ‌ها بیشتر به کمیت و تعداد خبرهای ارائه شده توجه دارند. به همین علت، بسیاری از اخبار آن‌ها فاقد کیفیت مطلوب از دیدگاه مخاطبان مطبوعات است.

 به رغم تمایل باطنی روزنامه‌نگاران به دریافت مستقیم اخبار، در عمل می‌بینیم که فقط 9 نفر از 60 نفر پاسخگو اظهار کرده‌اند که اکثر اوقات اخبار را به صورت حضوری از روابط عمومی ‌دریافت می‌کنند و 51 نفر دیگر با استفاده از تلفن و فاکس کار روزمره خودر استفاده انجام می‌دهند. امکانات جدید ارتباطی، در عین حال که تسهیل کننده دریافت اطلاعات و اخبار برای مطبوعات بوده، باعث به وجود آمدن نوعی رخوت و سستی نیز در آنان شده و آن‌ها را عملاً‌ به دریافت کنندگان یک سویه خبر تبدیل کرده است. این در شرایطی است که روابط عمومی ‌ها می‌توانند با ارتقاء سطح کمی‌و کیفی خبر رسانی خود به آستانه مورد پذیرش روزنامه‌نگاران، حداکثر استفاده را از آن بنمایند.

یک سوم روزنامه‌نگاران مورد سنجش به‌این پرسش که‌آایا می‌توانند اطمینان داشته باشند که هر لحظه در روابط با حوزه‌های خبریشان با مشکلی مواجه شدند، به راحتی تماس برقرار کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند، پاسخ مثبت و دو سوم باقیمانده، پاسخ منفی داده‌اند. یعنی اکثریت روزنامه‌نگاران به یک رابطه فوری و ثمربخش با حوزه‌های خبریشان پشت گرم نیستند. اصل مقاله دربردارنده تجزیه و تحلیل پاسخ‌های داده شده و پیشنهادهایی برای بهتر شدن این رابطه است.

در سوالات باز تحقیق، از روزنامه‌نگاران خواسته شده بود که نظر خود را راجع به ویژگی های یک روابط عمومی ‌برتر بنویسند، حاصل و چکیده‌این نظرات که در دو بخش «بایدها» و «نبایدها» تنظیم شده، در اصل مقاله آمده است.

یکی از اهداف این پژوهش، شناخت روابط عمومی ‌برتر از نظر «ارتباط با رسانه‌ها» به انتخاب روزنامه‌نگاران بود. 25 نفر از پاسخگویان اعلام کردند که به نظر آن‌ها هیچ یک از روابط عمومی ‌ها حائز شرایط برتر شدن نیستندو اکثریت 35 نفر روزنامه‌نگار باقیمانده، روابط عمومی ‌های حوزه‌های خبری مرتبط با خودشان را به عنوان روابط عمومی ‌برتر انتخاب کرده بودند که‌این امر حاکی از وجود یک رابطه نسبتاً خوب و قابل قبول بین مطبوعات و روابط عمومی ‌هاست.

به انتخاب روزنامه‌نگارانی که به‌این سوال پاسخ دادند، روابط عمومی ‌وزارت فرهنگ و آموزش عالی از نظر ارتباط خوب و منطقی با مطبوعات رتبه اول را به دست آورد.

به طور کلی، نتایج این پژوهش می‌تواند تا حدی راهنمای روابط عمومی ‌ها در ارتباطشان با مطبوعات باشد. به طور قطع، باید پژوهش‌های دیگری در تکمیل این پژوهش انجام شود تا بتوان به راهکارهای عملی برای بهبود هرچه بیشتر این رابطه متعامل رسید.


*این مقاله در نخستین همایش بررسی مسائل روابط عمومی ایران ارایه شده است.


منبع: کاوشگران روابط عمومی 

زمان انتشار: 1393/07/26 به نقل از کاوشگران روابط عمومی نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت : نویسنده : مهدخت بروجردی علوی

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


مطالب مرتبط
   
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طبق آمار رسمی که دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی ...
1393/02/22

آخرین مطالب
   
با ظهور راه حل های پیشرفته اتوماسیون بازاریابی، کسب و کارها به متخصصانی نیاز دارند که در ک...
1395/12/28

   
آینده واقعیت مجازی روشن به نظر می­ رسد و متخصصان روابط عمومی با این تکنولوژی جدید، فرصتی ب...
1395/12/28

   
استاندار خراسان شمالی در حکمی علی اصغر ایزدی را به سمت مدیر کل روابط عمومی استانداری منصوب...
1395/12/28

   
دانشکده خبر وابسته به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در نیمسال دوم سال تحصیلی 96- 95 در مق...
1395/12/28

   
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه محدودیت ها برای فعالیت حرفه ای رسانه های روسی در غرب را...
1395/12/28

   
روزنامه ایران از پنجم تا دهم فروردین ماه 96 به صورت اینترنتی منتشر خواهد شد.
1395/12/28

   
شاخص بیگ مک امروزه یک استاندارد جهانی شده و در کتب درسی و دانشگاهی مربوط به رشته اقتصاد آم...
1395/12/25

   
درست است که استفاده از هشتگ‌ها در شرایط خاصی می‌تواند مفید باشد؛ اما در واقع استفاده از آن...
1395/12/25

   
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری دشتی گفت: روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی خدمات دولت را به نحو...
1395/12/25

   
طی حکمی از سوی دکتر محمد امیری خراسانی مدیر کل ورزش و جوانان استان کرمان، احسان مهرابی راد...
1395/12/24