|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
روابط عمومی ابزاری برای خلق یک برند

کارآفرین معمولا فرد صاحب ایده و بدون سرمایه است، بنابراین استفاده از روش‌های تبلیغاتی پرهزینه مرسوم غیرعملی است در نتیجه استفاده از روابط عمومی بهترین گزینه برای کارآفرین است تا محصول یا خدمات خود را چه برای کسب مشتری و چه برای جذب سرمایه معرفی کند .

مخاطب خاص امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی هر روزه در معرض بمباران اطلاعاتی قرار می‌گیرد، لذا ارسال اطلاعات درست و تاثیرگذار از اهمیت خاصی برخوردار است. روابط عمومی (Public Relations) که به اختصار به آن PR هم اطلاق می‌شود، مدیریت جریان اطلاعات دو سویه میان شرکت و افکار عمومی است که دیدگاه‌های افراد و برداشت‌های آنها را از موضوعی خاص تغییر می‌دهد که در نهایت این تغییر دیدگاه به تغییر رفتار منجر می‌شود .
در حوزه تجارت و کسب‌وکار، افراد مورد نظر روابط عمومی مخاطبانی هستند که بر یک شرکت و بازدهی آن بیشترین تاثیر را دارند و تلاش می‌کنند نظرات و دیدگاه‌های آنان را تغییر دهند. به عبارت ساده‌تر، روابط عمومی نوعی اطلاع‌رسانی در مورد محصول یا خدمات یک کسب‌وکار به افکار عمومی با قابلیت سنجش و ارزیابی تاثیرگذاری آن است .
روابط عمومی زیر مجموعه‌ای از واحد بازاریابی یک شرکت است که وظیفه دارد افکار عمومی را در مورد صنعت سازمان خود رصد کرده و با بهره جستن از فرصت‌های مناسب و تعامل دائمی با رسانه‌ها، روی افکار عمومی در مورد محصولات و خدمات سازمان خود تاثیر بگذارد
کاری که امروز روابط عمومی برای خلق یک برند جدید می‌تواند انجام دهد، تبلیغات یا از انجام آن عاجز است یا با هزینه‌ای به مراتب بیشتر آن را  انجام می‌دهد. تبلیغات پس از خلق یک برند باید به ثبات و دوام آن برند کمک کند .
با توجه به افزایش پیام‌های تبلیغاتی و معمولا یکسویه بودن این پیام‌ها در حال حاضر، روابط عمومی با استفاده از خلق پیام‌های جذاب، متفاوت، باورپذیرتر برای عموم و پیام‌های غیرمستقیم، بسیار کارآمدتر و کم‌هزینه‌تر از تبلیغات می‌تواند محصول یا خدمتی جدید را در افکار مخاطبان جا دهد .
به‌عنوان مثال، نگارش مقاله‌ای علمی در مورد املاح موجود در آب آشامیدنی همراه با نمودار و عکس‌های تحریک‌کننده در نشریات باعث می‌شود در ضمیر ناخودآگاه فرد تاثیر و انگیزه‌ای مضاعف برای خرید دستگاه تصفیه آب ایجاد شود که با معرفی تبلیغات چنین محصولی می‌توان احتمال خرید آن را در مخاطب افزایش داد .
ترکیب روابط عمومی با موتورهای جست‌وجوگر باعث پیدایش شاخه‌ای جدید با نام سئو پی آر (SEOPR) شده است .
 SEO PR
استفاده از استراتژی‌های دیالوگ محور اصیل و اخلاقی روابط عمومی و بهینه‌سازی مطالب برای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی آنلاین است. این استراتژی‌ها برای بهبود رتبه واقعی برند در موتورهای جست‌وجو و افزایش ترافیک ورودی وب‌سایت اطلاق می‌شود که باعث بیشتر مشاهده شدن در جست‌وجوی مشتریان می‌شود .
تاکتیک‌هایی چون نشر بروشور، انتشار مقالات در مطبوعات، ارائه سخنرانی، مصاحبه‌های رادیویی و مطبوعاتی، روابط شخصی، برگزاری شوهای تبلیغاتی و مراسم‌های معرفی محصولات یا خدمات جدید به منزله یک رپرتاژ آگهی محسوب می‌شوند .
قدرت رسانه‌ها، اطلاع‌رسانی با انتشار و به وجود آوردن قدرت ترجیح و انتخاب در جامعه است. باید توجه داشت که بین رسانه‌ها و دنیای تجارت رقابتی وجود ندارد، در نتیجه مهم‌ترین راه جهت برقراری ارتباط با رسانه‌ها به وجود آوردن حس اعتماد و به دست آوردن ارزش و اعتبار است .
بخش روابط عمومی وظیفه ارتباط دو سویه با خبرگزاری‌هایی که جامعه هدف یکسانی را با شرکت نشانه گرفته‌اند، دارد
مقالات باید به جایگاه و اشخاص صحیح رسانیده شود. برای این منظور باید ساختار رسانه و نوع فعالیتش را شناخته و تحولات آن را مدنظر داشت .
باید توجه داشت که همکاران بخش روابط عمومی شرکت‌ها، به‌عنوان واحد تبلیغات در موسسات رسانه‌ای نیستند بلکه متخصصانی را شامل می‌شوند که در زمان مناسب مسوول رساندن مطلب مناسب به رسانه هستند. در نتیجه معرفی موضوع و ارائه اطلاعات درست و مناسب سازمان به این متخصصان باعث یک بازی برد- برد می‌شود که در نهایت اعتبار و اعتماد متقابل را برای فرصت‌های آتی نیز فراهم می‌کند .
در این فرآیند روابط عمومی وظیفه دارد، مشتریانی که بیشترین تاثیر را در سود و زیان شرکت دارند، مشخص کند؛ مهم‌ترین دیدگاه و ادراک متاثر از محصول را شناسایی کند و تلاش کند با تمرکز روی یک گروه خاص و اطلاع‌رسانی به وسیله رسانه‌های خبری مختلف آن را اصلاح کند یا به آن جهت بخشد تا در نهایت رفتار مناسب شرکت را در وی ایجاد کند .
روابط عمومی به دلایل مختلفی به اطلاع‌رسانی می‌پردازد. گاه در جست‌وجوی راهی برای شراکت با مشتریان است، گاه در تلاش برای افزایش تعداد دفعات رجوع مشتری و خرید است و گاه در تلاش برای تعامل با دیگر شرکت‌ها و منابع یا جذب سرمایه‌گذار است. در تمام این اهداف با توجه به مخاطب باید نوع خاصی از اطلاعات به انتشار برسد تا نتیجه مطلوب حاصل شود .
در کنار وظایف ذکر شده برای روابط عمومی می‌توان نحوه تعامل با مشتریان را هم اضافه کرد که در ایران معمولا هرجا سخن از روابط عمومی مطرح می‌شود، منظور این مورد است .
این مورد با توجه به اینکه رابطه مستقیمی با مخاطب برقرار می‌شود بهترین نتیجه را به همراه دارد، اما با توجه به زمان و هزینه‌بر بودن، گزینه مناسبی برای معرفی محصول یا خدمات نیست. این در صورتی است که این روش در افزایش وفاداری مشتری تاثیر مثبت دارد .
کارآفرین معمولا فرد صاحب ایده و بدون سرمایه است، بنابراین استفاده از روش‌های تبلیغاتی پرهزینه مرسوم غیرعملی است در نتیجه استفاده از روابط عمومی بهترین گزینه برای کارآفرین است تا محصول یا خدمات خود را چه برای کسب مشتری و چه برای جذب سرمایه معرفی کند .
کارآفرین باید علاوه‌بر ایجاد شهرت و تعامل مداوم با رسانه‌های خبری، پیام مورد نظر خود را به سبکی خلاق، متفاوت و جذاب برای انعکاس در بولتن‌های خبری آماده کند .
حتی اگر شخص خود دست به قلم شود و برای رسانه‌های مختلف مطلب بنویسد تا این رابطه ایجاد شود، باز هم بسیار کم‌هزینه‌تر از روش‌های سنتی تبلیغات است. در این راه حتی نوشتن مطلب در وبلاگ‌ها و رسانه‌های کم‌بازدید هم می‌تواند در نهایت منجر به نتیجه مورد نظر شود. اگر متن و تیتر مورد نظر، جذابیت لازم را داشته باشد به‌زودی توسط افراد مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود و در نهایت مانند یک بمب خبری راه را برای معرفی محصول به مخاطبان باز می‌کند .


منبع: دنیای اقتصاد

زمان انتشار: 1393/06/16 به نقل از دنیای اقتصاد- امیر تقی‌آبادی نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


مطالب مرتبط
   
تصویرسازی مثبت از چهره سازمان و فعالیت ها و خدمات مستلزم تدوین کتاب «هویت سازمانی» است. بر...
1393/06/02

   
اگرچه براساس برخی مطالعات فیس بوک برای معرفی نام تجاری بیشترین محبوبیت را داراست اما متخصص...
1393/06/01

   
به نظر خوب بود مدیر عامل یا مدیر روابط عمومی در زمان رخ دادن چنین مشکلی ، با توضیح کامل مو...
1393/03/12

   
در یک بررسی که اخیرا توسط خبرگزاری prnewsonlineانجام شده است متخصصان روابط عمومی گفته اند ...
1393/03/03

   
سومین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت با موضوع «روابط‌عمومی، صنعت و رقابت برندها» روز بیست‌وهشت...
1393/02/30

   
محمد سلطانی فر استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران و رییس کمیته علمی نهمین همایش روابط عمومی...
1393/02/27

   
اینجا به برخی از ابزارهای مورد علاقه و شاید کمتر شناخته شده‌ای اشاره می‌شود که هر فرد دست‌...
1393/01/29

   
استاندار کردستان به نقش ویژه روابط عمومی‌ها در ارتقای رضایت‌مندی مردم و مسئولان اشاره کرد ...
1392/11/23

   
روزنامه‌نگاری برند گزارش واقعی و داستان‌سرایی بانشاط (که روزنامه‌نگاری است) را با تخصص و ت...
1392/09/04

   
1- به قوانین و مقررات جشنواره پایبند باشید2- آثار خود را به درستی دسته بندی کنید3- اثرتان ...
1391/04/24

آخرین مطالب
   
فراخوان سمینار «تبیین نقش روابط عمومی ها در تحقق اقتصاد مقاومتی» که قرار است 13 و 14 تیرما...
1396/02/04

   
مدیرکل روابط عمومی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: هشتمین همایش روابط عمومی های دستگاه ه...
1396/02/04

   
مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد با تشریح نقش روابط عمومی ها در مشارکت حداکثری مردم در انت...
1396/02/04

   
پیش نویس اولیه و تدوین شده «میثاق اخلاق حرفه ای رسانه ها» با حضور حسین انتظامی معاون امور ...
1396/02/04

   
کارگاه‌های هم‌اندیشی و نشست‌های تخصصی با موضوع حفظ محیط زیست، خبرنگاری در حوزه کتاب و آشنا...
1396/02/04

   
دبیر هئت نظارت بر مطبوعات گفت: تدوین میثاق اخلاق حرفه ای رسانه ها فضای رسانه ای کشور را رو...
1396/02/04

   
نقش پررنگ فضای مجازی در تبلیغات این دوره از انتخابات ریاست جمهوری اگرچه غیرقابل انکار است ...
1396/02/04

   
دبیر هیات منصفه مطبوعات گفت: جلسه رسیدگی به پرونده‌های خبرگزاری فارس و سایت فاش نیوز صبح ا...
1396/02/04

   
معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: معاونت پیشگیری قوه قضاییه ایجاد د...
1396/02/04

   
یوتیوب پخش زنده تصاویر را از ماه فوریه آغاز کرده است. البته آن زمان فقط کاربرانی اجازه پخش...
1396/02/03