|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
نقش روابط عمومی دیجیتال در بهبود فرآیند اطلاع‌ رسانی

وظیفه روابط عمومی الکترونیکی و دیجیتال، کسب نظرات مخاطبان در کوتاه‌ترین زمان، ارتباط دو طرفه با مخاطب و دریافت نظرات و انتقادات آنها در کمترین زمان است چرا که تعامل با مخاطب بیشتر می‌ شود و در بسیاری از سایت ‌های موجود بلافاصله می ‌توان نظرات مخاطبان را جویا شد.

 کاوشگران روابط عمومی ، امروزه فناوری‌ های نوین، تمام زندگی و محیط کار ما را تحت الشعاع قرار داده و بشر امروز بدون بهره‌ گیری از تبعات آن امکان عملی برای ادامه حیات خود ندارد. شتاب انتشار اطلاعات ناشی از عصر دیجیتال و الکترونیک به حدی است که می ‌توان از آن به انفجار اطلاعات تعبیر کرد. در این بین روابط عمومی که به عنوان حلقه واسط و اتصال‌ دهنده نهادها و سازمان‌ ها در جامعه عمل می‌ کند، نخستین و مؤثرترین نهادی است که وظیفه شفاف ‌سازی و پاسخگو بودن  سازمان ‌ها را بر عهده دارد. روابط عمومی در عصر اطلاعات، موظف به همگونی و همسانی با فرآیند اطلاعات در جهت نو شدن است که با ایجاد و گسترش زیربناهای ارتباطی، ایجاد شبکه‌ های اطلاعاتی و جذب نیروهای متخصص، این امکان فراهم می ‌شود که نظام نوینی پدید آید .

مفهوم روابط عمومی دیجیتال

روابط عمومی دیجیتال عبارت است از استفاده از فناوری دیجیتالی خصوصاً کاربردهای مبتنی بر وب سایت‌های اینترنتی برای افزایش دسترسی و ارائه خدمات و اطلاعات ارتباطی به کاربران و سازمان‌ها و نهادها و دریافت اطلاعات از طریق آن. بنابراین وظیفه روابط عمومی الکترونیکی و دیجیتال، کسب نظرات مخاطبان در کوتاه‌ترین زمان، ارتباط دو طرفه با مخاطب و دریافت نظرات و انتقادات آنها در کمترین زمان است چرا که تعامل با مخاطب بیشتر می‌ شود و در بسیاری از  
سایت ‌های موجود بلافاصله می ‌توان نظرات مخاطبان را جویا شد. در حالی که در رسانه ‌های سنتی، معمولاً مخاطبان به سرعت و به درستی نسبت به پیام واکنش نشان نمی‌ دهند و در صورت تحقق مخاطب ‌شناسی، به درستی می‌ توان میزان رضایتمندی مخاطبان را دریافت و با تجزیه و تحلیل پیام ‌های ارتباطی، مطابق با نیازهای مخاطب برنامه ‌ریزی کرد. وقتی پیام در رسانه‌ های مکتوب نوشته شد، دیگر در اختیار منبع نیست اما در سایت سازمان، امکان اصلاح و تغییر اخبار وجود دارد. در چنین شبکه ‌ای می‌ توان قوانین و مقررات آیین ‌نامه و ضوابطی را که سازمان بر اساس آنها عمل می‌ کند، در معرض افکار عمومی قرار داد. شهروندان می ‌توانند برای انجام امور خود در ارتباط با سازمان مربوطه، اطلاعات خود را به بهترین شکل دریافت کنند. به این ترتیب است که روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی نه تنها زمینه شفاف ‌سازی و امکان دسترسی همگان به اطلاعات مربوطه را مهیا می‌ کند، بلکه امکان نقد و ارزیابی برنامه ‌ها و در نتیجه نظارت عمومی به قصد بهسازی فرآیندهای جاری و کمک به تصمیم ‌گیری بهینه را فراهم می ‌کند .

ویژگی ‌‌های روابط عمومی دیجیتال

روابط عمومی در جوامع اطلاعاتی آینده نقش مهمی در امر  اطلاع‌ رسانی بهینه، ارائه سرویس‌ ها و خدمات به تک‌ تک افراد جامعه خواهد داشت. ویژگی‌ های خاص روابط عمومی دیجیتال سبب تسهیل دسترسی شهروندان و مخاطبان به اطلاعات و خدمات مورد نیاز، بهبود پاسخگویی و اطلاع‌ رسانی به مخاطبان و ساده‌ سازی فرآیندهای ارتباطات و کاهش هزینه‌ ها خواهد شد. روابط عمومی دیجیتال جهت ایفای نقش ‌های مورد اشاره، ویژگی ‌های خاصی را داراست که به برخی از آنها اشاره می‌ شود؛ روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی باید از پیله نظام بسته بیرون آمده و با برنامه ‌ریزی و اطلاع‌ رسانی دقیق، امکان جستجوی حقیقت را در لایه ‌های مختلف سازمان فراهم آورد. روابط عمومی ها در جامعه اطلاعاتی باید به جای اینکه خودشان تولید کننده اطلاعات باشند، به روزنامه ‌نگاران اجازه دهند که در محیط آنها بگردند و خبر تولید کنند. به هر حال جوامع امروزی در حال گذار به جامعه اطلاعاتی آینده هستند. ایران با داشتن منابع عظیم و پتانسیل‌های فراوان هنوز نتوانسته جایگاه روابط عمومی الکترونیک را در کشور برای عموم آشکار سازد و ادبیات آن پنهان مانده است. به هر حال خوشبختانه مسئولین نظام در سخنان خود بارها و بارها به اهمیت این مسئله اشاره کرده ‌و لزوم اندیشیدن تدابیر مقتضی در این زمینه را یادآور شده‌ اند که از جمله مصادیق آن می‌ توان به تدوین طرح تکفا و برگزاری چندین همایش اشاره کرد. لذا همسو با این اقدامات و تلاش‌ ها و تغییرات به وجود آمده در سازمان‌ ها و نهادها در سال‌ های آتی، روابط عمومی‌ ها نیز باید با اتخاذ تصمیمات و تدابیر لازم و با ایجاد تغییرات مورد نظر، زمینه ‌های لازم را جهت تحقق روابط عمومی دیجیتال آماده سازند. در یک کلام؛ روابط عمومی‌ ها در جهان با بهره ‌گیری از ابزار IT ، به عنوان شاهرگ مهم اطلاعاتی محسوب می‌ شوند .


منابع
:

- روابط عمومی مطلوب، فریبا شایگان

- ارتباطات غیر کلامی، علی محمد بیدار مغز

زمان انتشار: 1393/03/17 به نقل از رسالت- * کارشناس روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت : نویسنده: حسین آبکار

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


مطالب مرتبط
   
مطالعات جدید در آمریکا نشان می دهد که رسانه های دیجیتال در حال رشد هستند و اخبار مطبوعات ه...
1393/01/09

   
رییس انجمن بین المللی روابط عمومی در نهمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی ایران گفت:طی ای...
1392/08/04

   
به عقیده کارشناسان حوزه روابط عمومی، به رغم تلاشهای مدیران روابط عمومی برخی دستگاه های است...
1392/02/16

   
عادت‌ نکنید که‌ برای‌ رسانه‌ها بیانیه‌ خبری‌ تهیه‌ کنید، فولدر بفرستید یا بازدید بگذارید.‌...
1391/05/02

   
"حمید ضیائی پرور"محقق و کارشناس روابط عمومی الکترونیک در مورد وضعیت روابط عمومی الکترونیک ...
1390/05/30

   
روابط عمومی دیجیتال چیست و چه معنا و مفهومی دارد؟ این علم، این فن و این هنر و ... امروزه ب...
1389/08/08

   
با اضافه کردن حرف e به اول هر کلمه ای بگوییم به راحتی وارد دنیای الکترونیک و دیجیتال شده ا...
1389/08/05

آخرین مطالب
   
معماری برند می تواند دو طرف یک قرارداد را تا حد زیادی تا رسیدن اطمینان لازم یاری دهد. در ف...
1395/12/09

   
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی گفت: «شغل روابط عمومی فراتر از د...
1395/12/09

   
در جلسه ای با حضور شورای معاونین جمعیت هلال احمر استان اصفهان ، از درخشش وکسب رتبه های برت...
1395/12/09

   
حملات و برخوردهای ترامپ با رسانه های آمریکا و جلوگیری از حضور برخی نمایندگان آنها درنشست خ...
1395/12/09

   
مدیرکل مطبوعات و رسانه‌ های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیش از 400 میلیارد ریال ...
1395/12/09

   
شورای عالی فضای مجازی، 'اولویت استفاده از موتورهای جستجوی بومی در دستگاههای دولتی و مراکز ...
1395/12/09

   
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور، با اشاره به مصوبات شورای عالی فضای مجازی، گفت: 8 بن...
1395/12/09

   
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور گفت: لایحه سازمان نظام صنفی رسانه ای برای بررسی و طرح وارد ...
1395/12/09

   
دبیر هیات منصفه مطبوعات گفت: جلسه رسیدگی به پرونده روزنامه کیهان در شعبه 9 دادگاه کیفری یک...
1395/12/09

   
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: الگوی مصرف رسانه‌ای عوض شده و سبک زندگی انس...
1395/12/09