|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
پنج نکته مهم در ارزیابی یک کمپین موفق روابط عمومی

اقدامات روابط عمومی و بازاریابی نقش بسیار حیاتی در رسیدن کسب‌وکارهای کوچک به اهداف خود بازی می‌کنند؛ به‌خصوص در عصر دیجیتال. مشکل اصلی در اندازه‌گیری و ارزیابی کمپین‌های بازاریابی و روابط عمومی در سال‌های اخیر پیچیدگی آن؛ به‌خصوص رشد رسانه‌های دیجیتال است .

 کاوشگران روابط عمومی، مالکان کسب‌وکارهای کوچک همواره در این فکر به سر می‌برند که چگونه به موفقیت‌های مالی خود نزدیک شوند. اقدامات روابط عمومی و بازاریابی نقش بسیار حیاتی در رسیدن کسب‌وکارهای کوچک به اهداف خود بازی می‌کنند؛ به‌خصوص در عصر دیجیتال. مشکل اصلی در اندازه‌گیری و ارزیابی کمپین‌های بازاریابی و روابط عمومی در سال‌های اخیر پیچیدگی آن؛ به‌خصوص رشد رسانه‌های دیجیتال است

با رشد تکنولوژی، روش‌های اندازه‌گیری اثربخشی آن تکنولوژی نیز باید راه‌اندازی شود. به طور کلی، در پنج سال گذشته در دنیای ما انفجاری در تکنیک‌ها و روش‌ها به وجود آمده است. در این محیط، انتخاب ابزاری دقیق برای کمپین‌های روابط عمومی موضوعی چالش‌برانگیز شده است. علت آن را نیز می‌توان در به روز بودن کارمندان و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک با روش‌های موجود دانست. در ذیل به معرفی پنج نکته حیاتی در ارزیابی و اندازه‌گیری کمپین‌های موفق روابط عمومی می‌پردازیم :

نکته اول: گاهی اوقات گمان می‌شود که ارزیابی یک کمپین روابط عمومی باید در پایان آن صورت پذیرد که این درست نیست. برای ارزیابی واقعی و موثر باید از لحظه شروع تا پایان یک کمپین را ارزیابی کرد. کمپین را باید در یک روند پیوسته مشاهده کرد نه چیزی که در پایان اتفاق می‌افتد، همچنین مهم است که ارزیابی را به صورت عینی و با نظر به موقعیتی که در آن قرار دارید، انجام دهید. این به خاطر آن است که یک خط مرجع برای اندازه‌گیری و اثربخشی کمپین وجود داشته باشد. همچنین باید بدانید که ارزیابی پیش از کمپین به همان اندازه که پس از آن باید صورت گیرد، دارای اهمیت است .   

نکته دوم: باید همیشه طراحی و اجرای یک کمپین را به صورت پیوسته و تدریجی و با توجه به چرخه عمر کمپین روابط عمومی انجام دهید. ارزیابی صحیح و اثربخش جزء به جزء یک کمپین بهتر از ارزیابی کلی و  به صورت یکجا است. این عمل باعث افزایش کیفیت و دقت کمپین خواهد

شد .

نکته سوم: گرایش شرکت‌ها به پوشش دادن حداکثری رسانه‌ها، افسانه متداولی در رابطه با عملکرد روابط عمومی است؛ یعنی اگر آنها بتوانند تمام رسانه‌ها را پوشش دهند به موفقیت رسیده‌اند که البته این مساله صحیح نیست و درجه پوشش رسانه‌ها به تنهایی نشان‌دهنده اثربخشی کمپین نخواهد بود. از آنجا که قصد هر کمپین روابط عمومی ایجاد ارتباط موثر با مخاطب هدف برای تحت تاثیر قرار دادن آنها است، لذا سعی کنید متفاوت فکر و رفتار کنید. پوشش تمام رسانه‌ها نتیجه‌بخش نخواهد بود، مگر اینکه بتوانید مخاطبان هدف خود را تحت تاثیر قرار دهید

نکته چهارم: محاسبه دقیق یک کمپین بسیار حائز اهمیت است. همیشه این سوال را از خود بپرسید که آیا بودجه کافی برای راه‌اندازی این کمپین دارم؟ آیا ارزیابی دقیقی از هزینه‌های زمانی، نیروی انسانی و نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کرده‌ام؟ این محاسبات جزو پیچیده‌ترین بخش‌های برنامه‌ریزی جهت راه‌اندازی یک کمپین به شمار می‌آید

نکته پنجم: جهت ارزیابی دقیق و موثر یک کمپین روابط عمومی، ابتدا باید موضوع به طور شفاف مشخص باشد. از مدل SMART کمک بگیرید. مدل SMART مخفف اهداف مشخص (Specific Objectives) ، اهداف قابل اندازه‌گیری (Measurable Objectives) ، اهداف دست‌یافتنی (Achievable Objectives) ، اهداف مرتبط (Relevant Objectives) و محدوده زمانی مشخص (Time Bound) است. با استفاده از این مدل می‌توانید به‌طور دقیق مولفه‌های مختلف یک کمپین را مورد ارزیابی قرار دهید

زمان انتشار: 1392/12/19 به نقل از دنیای اقتصاد- نویسنده: Johnny McGinley مترجم: حامد فردوس آرا منبع: Business Matters نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


مطالب مرتبط
   
کتاب برنامه‏ ریزی و مدیریت کمپین‎ های روابط عمومی تالیف آن گرگوری را انتشارات کارگزار رواب...
1392/02/02

   
روابط عمومی، تلاشی است طرح‌ریزی شده به منظور درک متقابل بین سازمان و عامه. در اینجا منظور ...
1392/01/13

آخرین مطالب
   
برنامه این هفته مستند مناظره «غیرمحرمانه» با حضور اهالی رسانه به دگرگونی های خبررسانی درعص...
1395/10/29

   
نشست تخصصی "نقش رسانه‌ها در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی" روز یکشنبه سوم بهمن به همت دفتر م...
1395/10/29

   
معاون روابط‌عمومی دفتر استاندار هرمزگان گفت: نیاز است واحدهای روابط عمومی در تمامی دستگاه‌...
1395/10/29

   
با شروع سال 2017، برندها باید به یافتن روش­ های جدید تبلیغ برای مخاطبانی ادامه دهند که از ...
1395/10/29

   
طی بررسی و تحقیقی که توسط J&J در مورد دیدگاه مصرف کنندگان صورت گرفت مشخص شد که برخی مشکلات...
1395/10/29

   
برگزاری دو نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و چاپ و بسته بندی به فاصله دو هفته از یکدیگر اکثر ...
1395/10/29

   
فرمانده نیروی انتظامی استان کهگیلویه وبویراحمد ضمن قدردانی از روابط عمومی هایی که بیشترین ...
1395/10/29

   
رئیس شورای اطلاع رسانی استان قزوین گفت: روابط عمومی ها به عنوان مشاورانی امین برای مدیران ...
1395/10/29

   
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مصوبه ...
1395/10/29

   
اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: ...
1395/10/29