|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
4 0 بازدید 1 نظر
معرفی پایان نامه: آسیب شناسی اطلاع رسانی خدمات دولت در رسانه ها از منظر مخاطبان، مسوولان روابط عمومی، خبرنگاران و متخصصان اتباطات

کاوشگران روابط عمومی - بر اساس نظرات مشترک خبرنگاران و مسئولان روابط عمومی، دولت در اطلاع رسانی خدمات خود با مشکلاتی مواجه است که عدم توانمندی کافی کارگزاران روابط عمومی، عدم وجود خبرنگاران تخصصی در حوزه های مختلف، پذیرش کم دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی در رشته های مرتبط با رسانه و ارتباطات، پایین بودن سواد رسانه ای برخی مسئولان، عدم وجود تشکل صنفی قدرتمند در حمایت از خبرنگاران، عدم ثبات خبرنگاران در حوزه خبری، غلبه جنبه نمایشی و تبلیغاتی دولت بر بعد اطلاع رسانی، غلبه جنبه نمایشی توسعه در اطلاع رسانی خدمات دولت، تکنیک زدگی روابط عمومی ها و وابستگی بیش از حد به ابزار و... از مهم ترین آسیب های گریبان گیر اطلاع رسانی دولت است.

استاد راهنما: دکتر مهدخت بروجردی علوی

استاد مشاور: دکتر نسیم مجیدی قهرودی

استاد داور: دکتر محمد سلطانی فر

محقق: صفورا بیگنه

سال دفاع: 1392

چکیده                                                                                                                                                                                                       

افزایش روزافزون گرایش مردم به دریافت اطلاعات و میل به دسترسی سریع به اخبار، و بروز و ظهور رسانه های مختلف، عصر حاضر را به عصر انفجار اطلاعات مشهور کرده است. در این میان دولت ها با استفاده از ظرفیت رسانه و پیش گرفتن روش های اطلاع رسانی مناسب می توانند ارتباط خود با مردم را بهبود بخشیده و با ترسیم خط مشی مناسب در عرصه ارتباطات به ویژه در ارتباط با رسانه ها، ضمن ایجاد ارتباط دو سویه با مخاطبان، مشارکت مردم در عرصه های مختلف را افزایش داده و همراهی بیش از پیش آنان را رقم بزنند. تحقیقات انجام شده در زمینه رابطه دولت با رسانه ها نشان می دهد که دولت در اطلاع رسانی خدمات خود چندان موفق نیست؛ از این رو تحقیق حاضر با استفاده از سه روش کیو، پیمایش و مصاحبه به دنبال شناسایی آسیب های اطلاع رسانی خدمات دولت از منظر مخاطبان، مسئولان روابط عمومی، خبرنگاران و متخصصان ارتباطات است. جامعه آماری این پژوهش را مردم شهر تهران، مدیران کل روابط عمومی های سازمان ها و وزارتخانه های دولتی، خبرنگاران روزنامه های شهر تهران و 6 تن از اساتید ارتباطات تشکیل می دهند. از بین مردم تهران به صورت تصادفی ساده 160 نفر از افراد با تحصیلات بالای دیپلم که کاملا پی گیر اخبار دولت بوده و با رسانه های مختلف آشنایی دارند به عنوان پاسخگو انتخاب شده اند. 30 نفر از مسئولان روابط عمومی دولت در سطح مدیرکل وزارتخانه و نهادها و سازمان های مهم زیرمجموعه دولت به شکل تمام شمار و 30 نفر از روزنامه نگاران تهرانی که به شکل تصادفی انتخاب شده اند و پرسشنامه مشترکی را پاسخ گفته اند، بخش دیگری از نمونه تحقیق حاضر محسوب می شوند و 6 نفر از اساتید ارتباطات دانشگاه های علامه طباطبایی، تهران و صدا و سیما نمونه پژوهش حاضر را تکمیل می کنند.

بر اساس پاسخ های مخاطبان، عدم تناسب نوع اطلاع رسانی خدمات دولت با نیاز مخاطبان، تکمیل نبودن زیرساخت های لازم در بخش ارتباطات، عدم وجود اعتماد کافی به اخبار منتشر شده و تناقض اخبار پخش شده در رسانه های متفاوت، از جمله آسیب های مطرح شده در حوزه اطلاع رسانی خدمات دولت است.

بر اساس نظرات مشترک خبرنگاران و مسئولان روابط عمومی، دولت در اطلاع رسانی خدمات خود با مشکلاتی مواجه است که عدم توانمندی کافی کارگزاران روابط عمومی، عدم وجود خبرنگاران تخصصی در حوزه های مختلف، پذیرش کم دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی در رشته های مرتبط با رسانه و ارتباطات، پایین بودن سواد رسانه ای برخی مسئولان، عدم وجود تشکل صنفی قدرتمند در حمایت از خبرنگاران، عدم ثبات خبرنگاران در حوزه خبری، غلبه جنبه نمایشی و تبلیغاتی دولت بر بعد اطلاع رسانی، غلبه جنبه نمایشی توسعه در اطلاع رسانی خدمات دولت، تکنیک زدگی روابط عمومی ها و وابستگی بیش از حد به ابزار  و... از مهم ترین آسیب های گریبان گیر اطلاع رسانی دولت است.

از این رو تعیین خط مشی مناسب در حوزه اطلاع رسانی و ابلاغ آن به دستگاه های اجرایی و مهم تر از آن،  نظارت بر نحوه اجرای این خط مشی که مبتنی بر نیاز مخاطبان و در راستای افزایش همه جانبه مشارکت مردم، ترسیم گردیده، امری ضروری است که باید از سطح بخشنامه و مصوبه صرف بالاتر رفته و عملی گردد. بررسی بازخورد آیین نامه های حوزه اطلاع رسانی و در صورت لزوم ایجاد تغییرات در نظام اطلاع رسانی در راستای همسویی با نیاز مخاطبان نیز از مباحث مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد. افزایش آگاهی و دانش کارکنان روابط عمومی نسبت به لزوم توجه به رضایتمندی مردم (مخاطبان) به عنوان صاحبان اصلی جامعه و ایجاد درک مشترک فی مابین که منجر به ایجاد اعتماد بین دولت و مردم می شود، از مهم ترین مواردی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

کلمات کلیدی: اطلاع رسانی – رسانه - روابط عمومی - دولت

زمان انتشار: 1392/12/10 به نقل از کاوشگران روابط عمومی نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 1 ديدگاه


  • شما قبلا به این نظر رای داده اید
    پاسخ
    رجب

    چكيده پايان نامه شما را خواندم بسيار عالي بود وواقعا نياز روز جامعه و دولت ميباشد.

    ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۹:۲۶:۴۵ ب ظ
مطالب مرتبط
   
موضوع: نقش سواد رسانه ای در نظام آموزش و پرورش مقطع: دکترا دانشگاه: دانشگاه علوم و تحقیقات...
1389/05/27

   
تهیه وتنظیم:مارال بهرامی  عنوان: 1.عوامل موثر برکارایی روابط عمومی (بررسی تطبیقی دید...
1389/09/11

   
پایان نامه «تاثیر فناوری‌های ارتباطی وب 2.0 بر ارتباطات سازمانی» توسط رضا قربانی دانشجوی ک...
1392/08/16

   
فیروزه عسگری از پایان نامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان «بررسی نگرش خبرنگاران رسانه های آنل...
1392/06/23

   
فهرست پایان نامه های کارشناسی ار شد رشته علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
1390/05/04

   
فهرست پایان نامه های دکترای رشته ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
1390/05/04

آخرین مطالب
   
دبیر کمیته رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری گفت: نتایج رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها تا نیم...
1395/11/02

   
طی حکمی از سوی رئیس فدراسیون فوتبال اژدر شهابی به سمت رئیس دپارتمان روابط عمومی منصوب شد.
1395/11/02

   
، دومین جلسه هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی شهرستان فیروزکوه به ریاست آهنگر ، جانشین...
1395/11/02

   
انجمن روابط عمومی ایران ، با قلبی مالامال از اندوه و تأثر ، تسلیت و تسلای خویش را به...
1395/11/02

   
مزیت اصلی یک تصویر مناسب برای بازاریابی این است که قابلیت انتقال داستان را داشته باشد. تا ...
1395/11/02

   
زمانی اجرای یک ایده در روابط عمومی موفق تر خواهد بود که جریان ورود داده ها از کانال صحیح و...
1395/11/02

   
مدیرکل اخبار استان های خبرگزاری جمهوری اسلامی تاکید کرد که روابط عمومی های دستگاه های مختل...
1395/11/02

   
وزیر ارتباطات و اطلاعات گفت: روابط عمومی دولت تدبیر وامید ضعیف است و باید حوزه اطلاع رسانی...
1395/11/02

   
یک‌صدو نودو هفتمین نشست علمی تخصصی انجمن روابط عمومی ایران، با موضوع « آسیب شناسی تعامل رو...
1395/11/02

   
اولین نشست آموزشی رویکردهای نوین روابط عمومی در استان یزد برگزار شد .
1395/11/02