|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
1 0 بازدید 0 نظر
درس هایی از روابط عمومی پلیس استرالیا؛ نقش رسانه‌های اجتماعی در بحران

استراتژی رسانه‌های اجتماعی ما بر محور روابط عمومی و مسایل مرتبط با تعاملات اجتماعی است. این بررسی در سخت‌ترین دوره رخداد بلایای طبیعی در تاریخ کوئینز لند انجام شد. دوره‌ای که بیش از 90% بلایای این ایالت در آن گزارش شده است. هم‌چنین در حین استفاده از رسانه‌های اجتماعی، گروه با امکان ارتباط مستقیم با مردم کوئیزنلند، حمایت و ارایه خدمات را برای جامعه اثربخش کرد .

امروزه رسانه‌های اجتماعی به کمک روابط عمومی‌ها آمده و در ارتباط لحظه به لحظه با افکار عمومی سازمان‌ها توانمند ساخته است. رسانه‌ای شدن جوامع و مزایای آن برای دولت‌ها بیش از هر زمان در هنگام مواجهه با بحران‌ها و بلایای طبیعی نمود بیشتری پیدا می‌کنند. اطلاع‌رسانی، آماده‌سازی عموم و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی پیش رو از جمله مزایایی است که پیش از بحران، حین و پس از آن در مدیریت هر چه کیفی‌تر شرایط یاری‌رسان است. سازمان‌های بسیاری در دنیا با تعامل با رسانه‌های اجتماعی توانسته‌اند با تعامل لحظه به لحظه با مردم در فضای مجازی، به این هدف دست یابند. پلیس کوئینزلند -از ایالت‌های استرالیا- تجربه موفقی در زمینه استفاده از رسانه‌های اجتماعی در اعلام و مدیریت بحران داشته و نتیجه آن را در قالب گزارش زیر در سال 2011 منتشر کرده است .


خلاصه گزارش

استراتژی رسانه‌های اجتماعی ما بر محور روابط عمومی و مسایل مرتبط با تعاملات اجتماعی است. این بررسی در سخت‌ترین دوره رخداد بلایای طبیعی در تاریخ کوئینز لند انجام شد. دوره‌ای که بیش از 90% بلایای این ایالت در آن گزارش شده است. هم‌چنین در حین استفاده از رسانه‌های اجتماعی، گروه با امکان ارتباط مستقیم با مردم کوئیزنلند، حمایت و ارایه خدمات را برای جامعه اثربخش کرد .

پیشینه

مرکز خدمات رسانه‌ای پلیس کوئیزلند و شعبه عمومی در ماه می 2010 از حساب کاربری در فیسبوک، توییتر و یوتیوب استفاده کرد .

اهداف :

تایید حضور در رسانه‌های اجتماعی

درگیر شدن در مکالمات دوسویه بین QPS و مردم

توسعه اجتماع آن‌لاین دنبال‌کنندگان قبل از رخ دادن بلایای طبیعی؛ یک نمونه بین‌المللی ساده حمله تروریست‌های مومبائی، آنجا که رسانه‌های اجتماعی به پوشش خبری رسانه‌ها موج زده اما دست‌اندرکارانبا حضور در رسانه‌های اجتماعی قادر به کمک یا مدیریت آن نبودند .

رسانه پلیس اجازه داشت تا با استفاده از حساب کاربری خود در این رسانه‌ها در سطح یکسان و قابل کنترلی پیام را منتقل کند. این روند توسعه طبیعی به تیم رسانه‌ای اجازه می‌دهد تا مهارت‌ها و روش‌های خود را به طور مداوم توسعه دهد. این مساله به تیم زمان می‌دهد تا به این اجتماع آن‌لاین توسط پایگاه رسانه اجتماعی خود آموزش‌های لازم در رابطه با رفتار صحیح را ارایه داده و آنها راهنمایی کند.  با وجودی که مسوولیت پشتیبانی از این حساب کاربری به افراد منتخب تیم محدود شد، مدیریت تدریجاً قادر شد تا رسانه‌های اجتماعی را به فرآیندی هر روزه تبدیل کند، به طوری که همه اعضای به‌روزرسانی اطلاعات و اداره حساب کاربری تدریجاً راحت‌تر شد.تغییر قانونی در 1 نوامبر 2010 منجر به تبدیل QPS به سازمانی پیشرو شد برای پاسخگویی در بحران‌ها .

 

اعلام بحران

در میانه دسامبر 2010، بارندگی قابل توجهی در منطقه وسیعی از کوئیزلند شروع به بارش گرفت و در 24 دسامبر معاون کمیسر لن استورات، وضعیت جدید قانونی را برای اولین بحران ایالت اعلام کرد .

گروه 1، طوفان منطقه گرمسیری تاشا در روز کریسمس، به همرا آوردن باران سنگینی به مرکز کوئیزلند آورده و در نهایت منتج به سیل قابل توجهی شد .

در طول این دوران، رسانه پلیس برای اطلاعات‌رسانی مطمین در رابطه با وضعیت آب و هوایی برای رسانه‌ها و مردم، از این فرآیند تاسیس استفاده کرد. علاوه بر صدور بیانیه‌های رسانه‌ای به منظور ایجاد جریان‌های رسانه‌ای و بارگذاری این جریان‌ها در وب سایت QPS ، این روند به عنوان بخشی از فرآیند اصلی  برای افزودن این جریان‌های رسانه‌ای به صفحه فیس‌بوک QPS و لینک به توییتر خود بود. این بحران در دنبال کردن هر چه بیشتر حساب کاربری QPS در رسانه‌های اجتماعی کمک کرده تا جایی که طی دو هفته شمارگان این افراد به بیش از دو برابر رسید .

رشد سریع و غیر منتظره

در 10 ژانویه 2011، سیلی ناگهانی که در منظقه تومبا و دره لاکیر رخ داد به عنوان سونامی داخلی توصیف شد. تنها چند روز بعد، سیل سهمگینی با منطقه ایپسویچ و بریسبن اصابت کرد. طی هفته دوم ژانویه، 200 هزار اهالی کوئیزلند، سیل زده شدند و برای 4/3 ایالت اعلام فاجعه شد .

طی 24 ساعت پس از طوفان سیل، تعداد لایک‌های صفحه فیس‌بوک QPS از حدود 17هزار به 100 هزار رسید. در همین روزها، صفحه فیس‌بوک QPS 39 میلیون پست منتشر کرد که مساوی است با بازدید 450 پست در ثانیه در طی دروه 24 ساعته .

این طوفان دوقلو موجب استفاده ویژه از حساب کاربری QPS در رسانه‌های اجتماعی شد. با کمال تعجب در فاصله میان سیل و طوفان ، QPS تنها 4000 لایک را از دست داد .

رسانه پلیس طی بحران چه کرد؟

همانند سایر سازمان‌ها، QPS برای تهیه پیش‌نویس، انتشار و در اختیار قرار دادن اطلاعات به طور گسترده‌ای بر مبنای ضرورت، طبق مدل واکنشی فرآیند مناسبی را دست گرفت .QPS در طی این بحران اقدام به ساده کردن این روند کرد و گروه به طور اساسی به رسانه‌های اجتماعی بازگشت تا به عنوان وسیله برای آنکه در کوتاه‌ترین بازه زمانی به مردم و رسانه‌ها دسترسی داشته باشند.  با توجه به اینکه اکثر اطلاعات منتشر شده توسط QPS واقعی بود و در جهت منافع امنیت عمومی، اطلاع‌رسانی توانست فوراً انجام شود. به قضاوت گروه اعتماد شد. چنانچه موضوعی بود که نیاز به رسیدگی بیشتر داشت بررسی دقیق‌تری برای تایید روی آن انجام می‌شد .

مدیریت بحران و رسانه های اجتماعی  – مطالعه موردی

هیچ بخشنامه یا تصمیم‌گیری امنیتی به منظور افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی در حین بحران‌ها، وجود ندارد. گروه به صورت خودجوش جذب کانال‌های رسانه‌های اجتماعی شده چرا که کاملاً روشن است که سریعترین و بهترین راه برای انتشار اطلاعات مهم برای امنیت عمومی است. طی روزها، رسانه‌ها نه تنها با تکیه بر حساب کاربری QPS در رسانه‌های اجتماعی به عنوان منبع کلیدی اطلاعات که فعالانه مردم را به کانال‌های رسانه‌های اجتماعی ارجاع دادند. توییت‌های QPS ، درست در لحظه‌ای که گروه رسانه آنها را منتشر کرد در نوار اخبار شبکه تلویزیون ملی دیده شد و هم‌چنین توسط گوینده ایستگاه رادیویی خوانده شد .

در چنین مقاطعی، از «رسانه‌های جدید» تا ‌«رسانه‌های سنتی» این امکان را فراهم می‌کنند که اطلاعات منتشر شده توسط تیم به سرعت و برای تعداد گسترده‌ای از مردم توزیع شود .

مردم سرگردان در کنار جاده و یا در خانه‌های خود که توسط سیل محصور شده بودند و بدون برق، مردمی که در حمام گیر کرده بودند، افراد ناشنوای جامعه و آنهایی که مشکل شنوایی داشتند یا مردمی که دسترسی به اطلاعات بیشتر و جزییات داشتند به دنبال اطلاعات لحظه به لحظه بودند .

 

خدمات اصلی ارایه شده توسطه رسانه‌های پلیس در طول این زمان :

اقدام به عنوان محل ممیزی مرکزی اطلاعات جمع آوری شده بحران در فیس‌بوک و توییتر در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از جمله جزییات به نمایندگی نیمی از ادارات و مقامات دیگر .

جریان فیلم‌های زنده از کنفرانس‌های رسانه‌ای مرتبط با بحران در صفحه فیس‌بوک QPS به همراه انتشار توسط کانال ارتباطی یوتیوب QPS.

توییت کردن زنده نکات کلیدی در جلسات و کنفرانس‌های رسانه‌ای

بارگزاری خلاصه کنفرانس‌های رسانه‌ای در صفحه فیس‌بوک QPSبه فاصله زمانی کوتاه بعد از جمع‌بندی جلسات .

بارگزاری فایل‌های صوتی به روز شده در فیس‌بوک از سوی هماهنگ‌کنندگان حاضر در محل بحران در محدوده ایالت .

جلوگیری از انتشار اطلاعات غلط و شایعات در رسانه‌ها

توییت کردن اغلب مطالب فیس‌بوک QPS

ارائه 24.7 از ظرفیت حساب کاربری رسانه‌های اجتماعی در پاسخ به سوالات مردمی

هماهنگی با مترجم زبان اشاره برای همراهی در بسیاری از کنفرانس‌های رسانه‌ای

هماهنگی برای ترجمه خلاصه کنفرانس رسانه‌ای به سایر زبان‌ها برای گردشگران مبتلا و بستگان آنها بر مبنای سطح بین‌المللی .

چرا این روش جوابگو بود؟

رسانه پلیس از سطح بالایی از حمایت برخوردار بود، از جمله کمیسیون و معاونت کمیسیون

رسانه‌های اجتماعی در مدیریت اجرایی شعبه رسانه و امور مردمی، حمایت و پشتیبانی و جهت‌دهی به تیم رسانه و امور مردمی را به عهده داشتند .

رسانه پلیس به اندازه کافی خوش شانس بود که تلاش هفت ماه‌ای را به نفع گروه بود که توانست با استفاده از فرآیندهای روزانه خود قبلاز بحرانبه راحتی از عهده برنامه بربیاید .

قدردانی از دولت

«امروز، پلیس کوئینزلند، در استفاده از رسانه‌های اجتماعی در هنگام بحران‌ها، در جهان پیشرو است . »

 

مزایای استفاده از رسانه‌های اجتماعی در هنگام بحران

این امر سریع بوده و به رسانه پلیس این اجازه را می‌دهد تا فعالانه حجم بالایی از اطلاعات را به اطلاع تعداد بسیاری از مردم رسانده و تضمین می‌کند که هیچ خلا رسمی اطلاعاتی وجود ندارد .

صفحه فیس‌بوک QPS مورد اعتماد، مرکزی معتبر برای انتشار اطلاعات و حقایق برای جامعه و رساته‌ها شد .

حجم بالایی از اطلاعات خاص را می‌توان مستقیماً با جوامع و بدون نیاز به پوشش جریان‌های رسانه‌ای به اطلاعات مرتبط در دسترس قرار گرفت .

QPS به سرعت شایعه و گزارش‌دهی‌های نادرست را که قبلاً منتشر شده بود با انتشار حقیقت جایگزین کرد .

فرآهم بودن دسترسی سریع به بازخورد فوری و اطلاعات از سوی مردم حاضر در صحنه .

رسانه‌های جریان اصلی آن را پذیرفته و به عنوان منبع ارزشمند و سریع اطلاعات شناخته‌اند .

اقدام به آگاه‌سازی متناسب با موقعیت برای اعضای QPS محل‌های آسیب‌دیده که در غیر این صورت هیچ راه ارتباطی دیگری نداشتند .

آموخته‌ها

اگر تا کنون با رسانه‌های اجتماعی کار نکرده‌اید، هم اکنون اقدام کنید. اگر تا زمان نیاز منتظر بمانید، بسیار دیر خواهد بود .

در فرآیند نشر اطلاعات تجدید نظر کنید. به کارکنان خود برای نشر اطلاعات اطمینان کنید .

به گروه خود یک کارشناس رسانه‌های اجتماعی اضافه کنید. در حالی که لازم است برای بارگزاری اطلاعات و اداره سایت رسانه اجتماعی مسوولیت مشترک وجود داشته باشد، برای مشاوره فنی و نقایص فنی وجود فردی با سابقه فناوری اطلاعات ضروری است .

رسانه‌های اجتماعی را به عنوان پدیده‌ای خاص و جدا از فرآیند متعارف کاری، تلقی نکنید. این امکان لازم است به عنوان یک استاندارد عملی با سایر فرآیند کاری ادغام شود .

از رسانه های اجتماعی تنها برای نشر اطلاعات استفاده نکنید، بلکه برای دریافت بازخورد و تعامل با جامعه آن‌لاین بهره‌مند شوید .

سایت‌های رسانه‌های اجتماعی تاسیس شده، رایگان هستند و قوی عمل کرده تا آنجا که می‌توانند حجم بالاتری از ترافیک را به نسبت سایت‌های سازمان‌ها اداره کنند .

از در دسترس بودن اطلاعات اطمینان حاصل کنید. نسخه PDF همیشه در دسترس‌ترین راه برای تحویل اطلاعات نیست. اطلاعات دستگاه‌خوان هم‌چون مختصات  منطقه جغرافیایی، امکان دسترسی بهتر و کارآمدتر بودن اطلاعات را فرآهم می‌کند .

زمان انتشار: 1392/12/02 به نقل از شفقنا نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


مطالب مرتبط
   
رسانه‌های اجتماعی امروز علاوه بر تولید و توزیع محتوا و گسترش ارتباطات میان‌فردی نقش اساسی ...
1392/10/13

   
جیم کینان، متخصص بازاریابی و فروش، در توصیف کار خود می‌گوید این روزها نمایندگان فروش از دن...
1392/03/20

   
در حال حاضر که بیشتر مدیران کسب و کارها به اهمیت و ضرورت داشتن یک استراتژی جهت بازاریابی ...
1392/11/04

   
اگر به نظر شما درحال حاضر شبکه وب بسیار شلوغ است، در ‌سال ۲۰۱۴ شما با محتواهایی بیشتر از ق...
1392/10/30

   
دکتر احمد روستا گفت: رسانه‌های اجتماعی جدید بیداد می‌ کنند و تعداد ابزارهای تبلیغاتی جدید ...
1392/07/30

   
داشتن تصاویری با طراحی گرافیک جذاب و گیرا ، باعث می‌شود تا ارسال‌های شما در شبکه‌های اجتما...
1392/07/15

   
استفاده از قابلیت‌های رسانه‌های اجتماعی، تنها کارکرد اطلاع رسانی به عموم را ندارند بلکه با...
1392/06/27

   
امروزه، تعداد قابل ملاحظه‌ای از شهرها، فن‌آوری‌های اجتماعی را برای ساخت اجتماعات هوشمند ب...
1392/03/14

   
عالی ترین مدیر اجرایی باید به طور مرتب در صحنه بحران حضور پیدا کند و نشان دهد که وی روی مو...
1392/10/24

   
این اقدام اسنپ چت در توضیح به عموم کاربران درباره آسیب پذیری، نمونه کاملی از تلاش برای "پی...
1392/10/14

آخرین مطالب
   
برنامه این هفته مستند مناظره «غیرمحرمانه» با حضور اهالی رسانه به دگرگونی های خبررسانی درعص...
1395/10/29

   
نشست تخصصی "نقش رسانه‌ها در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی" روز یکشنبه سوم بهمن به همت دفتر م...
1395/10/29

   
معاون روابط‌عمومی دفتر استاندار هرمزگان گفت: نیاز است واحدهای روابط عمومی در تمامی دستگاه‌...
1395/10/29

   
با شروع سال 2017، برندها باید به یافتن روش­ های جدید تبلیغ برای مخاطبانی ادامه دهند که از ...
1395/10/29

   
طی بررسی و تحقیقی که توسط J&J در مورد دیدگاه مصرف کنندگان صورت گرفت مشخص شد که برخی مشکلات...
1395/10/29

   
برگزاری دو نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و چاپ و بسته بندی به فاصله دو هفته از یکدیگر اکثر ...
1395/10/29

   
فرمانده نیروی انتظامی استان کهگیلویه وبویراحمد ضمن قدردانی از روابط عمومی هایی که بیشترین ...
1395/10/29

   
رئیس شورای اطلاع رسانی استان قزوین گفت: روابط عمومی ها به عنوان مشاورانی امین برای مدیران ...
1395/10/29

   
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مصوبه ...
1395/10/29

   
اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: ...
1395/10/29