|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
111 0 بازدید 0 نظر
کودکان مجازی

اختراعات تکنولوژیک مدرن به ویژه تکنولوژی‌های مربوط به فناوری ارتباطات و اطلاعات، ضمن نابودی تمایز میان ارتباط بین فردی و ارتباط جمعی اثراتی طولانی مدت نیز بر تربیت، شیوه‌های تفکر و سبک‌های آموزشی دارند.



 کاوشگران روابط عمومی 
 - یادداشت دانشجویی - سید غلامرضا فلسفی :

شبکه سراسری اطلاعات(اینترنت)   از سال 1990 به جهت رشد و گسترش از سریع‌ترین وسایل ارتباطی در تاریخ محسوب می شود . از آن سال به بعد امکان فنی دیجیتالی کردن طیفی وسیع از گونه های متفاوت ارتباطی, در عین حال که بخشی از همنوایی کلی تر رسانه ها محسوب شد نمایانگر همگرایی فنی میان سه وسیله ارتباطی تلفن، تلویزیون و رایانه نیز گردید که به نوبه خود موجبات از میان رفتن مرزهای بین چاپ, تلویزیون و رسانه های مبتنی بر رایانه را فراهم نمود . آمار صادره از سوی اتحادیه بین المللی مخابرات ITU نشانگر آن است که در سال 2007 تعداد کاربران اینترنت در دنیا بالغ بر 983/7  میلیون نفر معادل 15/28 درصد ساکنان کره زمین و تعداد رایانه‌ها بالغ بر 588/3 میلیون عدد بوده که آمار منتشره در سال 2013 حکایت از افزایش تعداد کاربران این آخرین موج تغییر به بیش از 2 میلیارد و 700 میلیون نفر معادل 37/6 درصد زمینیان دارد که فقط بیش از 1 میلیارد و 200 میلیون نفر عضو شبکه اجتماعی فیس بوک هستند .

اختراعات تکنولوژیک مدرن به ویژه تکنولوژی‌های مربوط به فناوری ارتباطات و اطلاعات، ضمن نابودی تمایز میان ارتباط بین فردی و ارتباط جمعی اثراتی طولانی مدت نیز بر تربیت، شیوه‌های تفکر و سبک‌های آموزشی دارند. آموزش از طریق رایانه‌ها و اینترنت، نوعی تازه از آموزش محسوب می شود چرا که رایانه‌ها به مثابه سخت افزاری آموزشی با درهم شکستن چارچوب های زمانی و مکانی مزایایی فراوان را مانند آرشیو سخنان، بازپخش و به کارگیری آن ها در شرح و بسط موضوع آموزش و تشویق کودک را از راه تعامل و برخورد با تصویر , صدا , کلمه و نمودار به ارمغان آورده اند. رایانه در بستر ارتباطی تعاملی به کودک این مجال را می‌دهد تا مشکلات را حل کرده و خطاها را چندباره تصحیح نماید و توانایی کودک را برای عمیق فکر کردن و رشد قابلیت نوآوری و ابتکار افزایش می‌دهد.

برخی همانند الیهو کاتز مدعی این مطلبند که این فناوری های نوین ذاتا کودکان را توانمند می سازد. این قبیل صاحب نظران فرصت هایی نوین را در نظر می آورند که به کودکان امکان بیان خویشتن و رهایی از کنترل بزرگسالان و آماده ساختن ایشان در تولید فرهنگ ها و جماعت های خاص خود را می بخشد. لیکن نکته مناقشه برانگیز این جاست که برای اکثر کودکان رایانه در ابتدا در جایگاه رسانه آموزشی مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه بخشی مهم از فرهنگ عامه پسند آنان را تشکیل می دهد. به گفته دیوید باکینگهام استفاده از رایانه در خانه عمدتا به بازی های رایانه ای و بهره گیری فارغانه از اینترنت نیز به گونه ای قابل ملاحظه در قالب چت روم ها و یا سایت های سرگرمی خلاصه می شود. فلذا برخی, رایانه ها را عمدتا به مثابه میکانیسم های رسانش و انتقال یا به عبارتی ابزار خنثی دسترسی به اطلاعات که به نحوی خودکار منجر به یادگیری می شود در نظر می آورند.

رایانه‌ها به کودکان اجازه دسترسی به دیگران در سراسر دنیا را از طریق پست الکترونیکی و صفحات وب می‌دهند و اینترنت از طریق شبکه وندی در اجتماع انسانی، فرصت ارتباط، مشارکت و تبادل آسان را در همه چیزهایی که انسان ساخت هستند، فراهم می‌سازد. رایانه ها به کودکان امکان دستیابی به دنیاهای ناگفتنی, کشف, جست و جو و انگیزش دوباره میلشان به یادگیری را می دهد. برای آن هایی که قادرند بهای رایانه را بپردازند این وسیله کودکانشان را در مسابقه آموزشی به پیش خواهد راند.

چنان که شرح آن رفت اینترنت در چارچوب تکنولوژی های رسانه , به کودکان اجازه ورود به مجموعه ای گسترده از تجارب را در سپهر ارتباطی داده که قبل از این، دسترسی به آن تجربیات امکان نداشت لذا در چنین شرایطی، لازم است مربیان پیش دبستانی و والدین با بهره گیری از مهارت سواد رسانه ای ضمن داشتن درکی جامع و منتقدانه از این پدیده نوین در تصوراتشان از کودک , نحوه ارتباط با او و هم چنین راه‌ها و شیوه‌های یادگیری و آموزشی که به کودکان عرضه می‌نمایند ; تجدیدنظر کرده نسبت به توانمندسازی مخاطبان خود در مقابل زبان رسانه ای جدید مسئولانه عمل کنند. دورنمای شکاف الکترونیکی بین نسلی, قطع رابطه کودکان با ارزش های مربیان و والدینشان را زنهار می دهد چرا که افزایش تعداد کودکانی که دسترسی غیر قابل کنترل به این فناوری را در اتاق خواب خود دارند اعمال کنترل مرکزگرا و حتی کنترل والدینی را سخت و سخت تر نموده است.

به یاد داشته باشیم که مخاطبان ما کودک بزرگسالانی هستند با ژن دیجیتال و ساکن دهکده جهانی که بیش از مربیان خود وبگردی می کنند و سریعتر از والدین خود موشواره را به حرکت در می آورند. از این رو ما والدین و مربیان پیش دبستانی همراه با رسانه های قدیمی تر نیازمند آن هستیم تا مخاطبانمان را جهت فهم و درک و مشارکت فعالانه در این دهکده آماده سازیم. گریزی از اقرار به این واقعیت نیست که کودکان , سروران جدید عصر دانایی هستند.


دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق و

 عضو انجمن های روابط عمومی ایران و متخصصان روابط عمومی ایران

زمان انتشار: 1392/08/07 به نقل از کاوشگران روابط عمومی نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
به عقیده برخی کارشناسان برند و طبق تحقیقات دیگری که انجام شده، وفاداری هواداران، ستاره های...
1395/11/05

   
برای اطلاع رسانی از طریق رسانه های سنتی و محیطی باید رسانه های محیطی زیادی را تحت پوشش قرا...
1395/11/05

   
سمینار آموزشی شهرداری پیشگام مردمداری توسط روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری برگزا...
1395/11/05

   
دبیر هیات نظارت بر مطبوعات از صدور مجوز انتشار ۴۹ رسانه و تغییر وضعیت ۱۰۱ رسانه مکتوب و ال...
1395/11/05

   
مدیر عامل خانه مطبوعات استان یزد با بیان این که وضیت رسانه‌ها در این استان اصلاً خوب نیست،...
1395/11/05

   
درگذشت آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی، شنیدن صدای تیراندازی در تهران و بعد هم حادثه «پلاسکو» و ب...
1395/11/05

   
نشست مشترک روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی شاهرود با محوریت دهه فجر به میزبانی فرمانداری ویژ...
1395/11/05

   
مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد دهه فجر لرستان برنامه ای این ستاد را همزمان با اایم...
1395/11/04

   
قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به ظهور پدیده شهروند خبرنگار در عرصه اطلاع ...
1395/11/04

   
هیأت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی‌های کردستان با برگزاری مجمع عمومی انتخاب و معرفی...
1395/11/04