|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
5 0 بازدید 0 نظر
روابط عمومی الکترونیک نیاز جامعه اطلاعاتی

روابط عمومی الکترونیک روش به کار گرفتن فناوری های جدید ارتباطات و اطلاعاتی ICT و سیستم های نو اطلاع رسانی و اطلاع یابی برای ارائه خدمات، منطبق با خواسته ها و نیاز مخاطبان "به طور لحظه ای" به منظور تحقق بخشیدن به هدف های روابط عمومی است.



چکیده: در این مقاله با استفاده از روش اسنادی یا کتابخانه­ای به بررسی جامعه اطلاتی و دورانی که به جامعه اطلاتی معروف شگشته است، پرداخته می شود. سپس ضرورتهای ایجاد روابط عمومی الکترونیک در دوران اطلاعات یا ارتباطات الکترونیکی می پردازیم. همچنین تفاوت بین روابط عمومی سنتی از دید ارتباطی با روابط عمومی الکترونیک تشریح داده می شود و  ویژگی­های روابط عمومی الکترویک را به طور مختصر بیان می کنیم. در پایان مزایایی استفاده از روابط عمومی الکترونیک در سازمانها رو بیان می­کنیم. در پایان مقاله به این نتیجه می­رسد که در دوران وب2 و شبکه­های اجتماعی که به کاربر ساز یا User-generated  می باشند روابط عمومی ناگزیر است که با مخاطبان یا مشتریان سازمان در این فضای تعاملی در مورد سازمان، خدمات و تولیداتش مکالمه برقرار کند.

واژگان کلیدی: جامعه اطلاعاتی، روابط عمومی الکترونیک، شبکه اجتماعی، وب2 ، کاربرساز


مقدمه

ظرفیت­های جهانی مجازی متاثر از تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی جدید است که جامعه را وارد فضایی کرده است که از آن تعبیر به «جامعه اطلاعاتی» می­شود. در فضای جدید، دولت الکترونیک و شهر مجازی و روابط عمومی الکترونیک سه شکل نهادینه اداره جامعه جدید است که توسط بخش دولتی سازماندهی و سیاست­گذاری می­شود. با این نگاه در کشورهای توسعه یافته، دولت و شهر صرفا با تکیه بر مکان و جغرافیای واقعی تعریف نمی­شوند بلکه براساس فضای تولید شده در قالب «واقعیت مجازی» نیز معنا پیدا می­کند. در واقع با ورود آدمی به هزاره سوم و پشت سر گذاشتن عصر ارتباطات و اطلاعات، زمان نقش بسیار تعیین کننده­ای برای ادامه حیات و ماندگاری در عرصه­های جهانی دارد. امروزه سرعت یکی از مهمترین عناصر موثر در پیشرفت شتاب آور فن آوری در موج سوم محسوب می­شود. در این دوره پردازش اطلاعات شتابی بی­نهایت به خود گرفته است که پیامدهای آن می­توان به رفع مشکلات مخاطب در کوتاه کردن دسترسی به محصولات و خدمات اشاره کرد.

در گذر این تحولات شگرف "روابط عمومی" به عنوان حلقه اتصال دهنده نهادها و سازمانها به جامعه، همچنین عامل پیوند دهنده فرهنگ­ها، سنس، آراء و نظرات جوامع و عنصر اصلی ارتباط ملت­ها، نبض تپنده ذهنیت جهانی محسوب می­شود. همانطور که یادآور شدیم، کوتاه ترین زمان در اطلاع رسانی، مهمترین ویژگی عصر ارتباطات به شمار می­رود و در این راستا روابط عمومی­ها در جامعه اطلاعاتی باید به کارگیری فن­آوری­های جدید ارتباطی و خدمات مورد نیاز مخاطبات را ارائه دهند که این امر با الکترونیکی شدن روابط عمومی­ها میسر می­شود.


جامعه اطلاعاتی

جامعه اطلاعاتی یک جامعه پست مدرنیتی به حساب می­آید که بر تولید اطلاعات متکی است. در حالی که جامعه مدرن بر تولید کارخانه­ای و ماشین آلات صنعتی متکی و استوار بود. به عبارت بهتر می­توان گفت مشخصم عصر مدرن، کارخانه و محصولات صنعتی کشاورزی است و مشخصه عصر پست مدرن، اطلاعات است. در جامعه اطلاعاتی این فکر است که دارای ارزش است و در چنین جامعه­ای ما با فکر سالارها کار داریم.


ضرورت ایجاد روابط عمومی الکترونیک

حال که در سالهای آغازین عصر اطلاعات ایستاده­ایم و شبکه­های اطلاع رسانی هر روز بر افکار عمومی تاثیرات پی در پی بی­امان می­گذلرند و اطلاعات به صئرت روز افزون بر سراسر جهان گسترش یافته و اهمیت و ضرورت امواج و اطلاعات هروز بیشتر می­شود، لذا ضرورت اطلاعات در دنیای امروز به ما کمک می­کند که روابط عمومی نوین را یک "روابط عمومی اطلاع مدار" یا روابط عمومی الکترونیک بنامیم. در واقع گرانبهاترین کالا در جامعه اطلاعاتی، اطلاعات است. در جامعه اطلاعاتی این فکر است که دارای ارزش است و در چنین جامعه­ای ما با فکر سالارها کار داریم. به بیان دیگر جامعه اطلاعاتی جامعه­ای است که در آن اکثریت نیروی کار مرکب از کارگزاران اطلاعاتی است. گروه­های تشکیل دهنده روابط عمومی جامعه اطلاعاتی سه دسته­اند: 1) اطلاع سازها 2) اطلاع پردازها 3) اطلاع خواه­ها.

مجموعه تحولاتی که در عرضه فناوری اطلاعات اتفاق افتاده باعث گسترش تولید و مصرف اطلاعات شده است. در کنار این دو عامل مهم مقوله توزیع و انتشار اطلاعات نیز به عنوان یکی از حیاتی ترین مقولات برای انتشار اطلاعات و مدیریت اطلاعات باید مورد توجه قرار گیرد. در چنین شرایطی روابط عمومی­ها باید به همراهی با فرایند توسعه و تولید و مصرف اطلاعات و نیز دانش کاربری اطلاعات باشند و می­توان ادعا کرد با توجه به اینکه خمیر مایه روابط عمومی الکترونیک در چنین جامعه­ای اطلاعات است. لذا اصولا روابط عمومی الکترونیک سیستمی اطلاع مدار است که در آن سه عنصر که در آن سه عنصر اطلاع یابی، اطلاع شناسی . اطلاع رسانی تعیین کننده و دارای نقش اساسی هستند. در عرصه رقابت جهان امروز انتظارات شهروندان نیز در مورد خدمات، محصولات و نحوه کیفیت و ارائه آن به طور روز افزون در حال تغییر است. سازمانها نیز باید بتواند پاسخ گوی این نیازها باشند. در واقع روابط عمومی الکترونیک شیوه­ای برای سازمان ها به منظور استفاده از فن­آوری اطلاعات است که با افراد تسهیلات لازم جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی به اصلاح کیفیت آن و ارئه فرصت­های گسترده برای مشارکت در فرآیندها و نمادهای مردم سالاری می­دهد.

در این راستا مفهوم روابط عمومی نوین پاسخ به نیازی است که ما آن را نتیجه رویکرد الزامی روابط می­دانیم. رسانه­ها، محیط سازمانی و مخاطبان روابط عمومی ­های نوین اطلاعات و ارتباطات عمومی با گسترش روز افزون پدیده­هایی چون روزنامه­نگاری الکترونیک و دولت الکترونیک و در نهایت ظهور جامعه اطلاعاتی، تحولات شگرفی را به خود می­بیند و در همین حال نقش روابط عمومی در حل مسائل ارتباطی مخاطب و سازمان دربرخورد با فن آوری های نوین ارتباطی اهمیت بسیاری می­یابد و در این صورت چاره­ای نیست جز شناخت درست فرصت­ها و چالش های فضای سایبر و حرکت به سوی روابط عمومی الکترونیک. روابط عمومی الکترونیک گام اول است در جهت ایجاد سازمان الکترونیک و در نهایت دولت الترونیک.  امروزه فن­آوری اطلاعات به عنوان ابزاری توانمندساز برای مدیران و کارکنان سازمان­ها، مطرح است. در این میان روابط عمومی­های الکترونیک، به عنوان واحدهای ارتباطی- اطلاعاتی سازمان، می­توانند نقش مهمی در بهینه سازی فرایند معماری اطلاعات در سازمان­ها داشته باشند. چرا که در سازمان­هایی که جایگاه روابط عمومی به صورتی مناسب شناخته و تعیین شده است، روابط عمومی  به عنوان سلولی ترائا در بدنه سازمان کا ورود اطلاعات به سازمان، پردازش اطلاعات و همچنین خروج اطلاعات از سازمان را انجام می­دهد. سرعت اطلاع رسانی، اصلی ترین عاملی است که روابط عمومی الکترونیک را نسبت به روابط عمومی سنتی، متمایز می­کند. «یورگن مارلو» به این امر تاکید می­کند: " در فرم سنتی روابط عمومی، انتقال اطلاعات به طور ناقص و با هزینه گزاف صورت می­گیرد."


تفاوت روابط عمومی الکترونیک با روابط عمومی سنتی

روابط عمومی الکترونیک به لحاظ مفهومی فرقی با روابط عمومی سنتی ندارد . در روابط عمومی الکترونیک ما از کاغذ استفاده نمی کنیم و شاید وجه تمایز اصلی روابط عمومی الکترونیک  و روابط‌‌عمومی سنتی به لحاظ شکلی در همین نکته نهفته باشد؛ چون همه ابزارند و معمولا از ابزار برای رسیدن به اهداف که در فلسفه وجودی هنر هشتم نهفته شده استفاده می شود.

به طور کلی، اینترنت کار کارشناسان روابط عمومی را آسان تر کرده است. کارگزاران روابط عمومی به واسطه استفاده از پایگاه ها و سایت ها و پست الکترونیک با سرعت بیشتر به مخاطبانی بیشتر دسترسی پیدا می کنند. یکی از مزیت های اصلی روابط عمومی الکترونیک، تعاملی بودن آن است. کارگزاران روابط عمومی می‌ توانند از طریق تریبون های آزاد فهرست پستی با همکاران خود در سراسر جهان تعامل داشته باشند و اینترنت این تعامل را آسان تر کرده است.

 در فرم سنتی روابط عمومی، انتقال اطلاعات به طور ناقص صورت می گیرد و هزینه های زیادی صرف اشتباهات می شود. به اعتقاد دکتر مارلو ، این اشتباهات و افزایش هزینه ها سبب شده تا کارگزاران روابط عمومی به استفاده از خدمات فناوری اطلاعات به ویژه روابط عمومی الکترونیک گرایش بیشتری پیدا کنند.

 همچنین از روابط عمومی الکترونیک می توان برای توسعه طرح های موجود روابط عمومی استفاده کرد که باعث توسعه فعالیت های سنتی آن نیز می شود. به علاوه روابط عمومی الکترونیک، رابطه موجودبین متخصصان روابط عمومی و روزنامه نگاران را تغییر داده و این امر نشانگر این است که روابط عمومی از پوسته یک شغل رابطه یی صرف خارج خواهدشد و به جایگاه شایسته و بایسته خود دست می یابد. 

مساله دیگر که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد این است که روابط عمومی الکترونیک یک چرخه خبری 24 ساعته به وجود آورده است ، یعنی مخاطبان سازمان شما در هر زمان و مکان که اراده کنند می توانند به مطالب مورد دلخواه خود دست پیدا کنند.در واقع، روابط عمومی الکترونیک محدودیت های موجود را از بین برده است . شما در روابط عمومی الکترونیک با تک تک مخاطبان در ارتباط هستید. در روابط عمومی الکترونیک به جای بهره گیری از شیوه های سنتی مواجهه با مشتریان یا مخاطبان، از تکنولوژی های الکترونیکی به منظور سهولت، سرعت و فراگیری بیشتر استفاده می شود. در هر صورت فرآیند گام گذاشتن روابط عمومی از شکل سنتی به عرصه الکترونیک، یک جهش و گام اساسی برای ورود به دنیای مجازی Cyberspace محسوب می شود و سنگ بنای سایر فعالیت های روابط عمومی در فضای آنلاین در همین مرحله گذاشته می شود .

 

روابط عمومی الکترونیک چیست؟

روابط عمومی الکترونیک عبارت است از استفاده از تکنولوژی ارقامی خصوصا کاربردهای مبتنی بر وب سایت­های اینترنتی برای افزایش دسترسی و ارائه خدمات و اطلاعات ارتباطی به کاربران و سازمانها و نهادها و دریافت اطلاعات از طریق آن. این روش زمینه بالقوه­ای برای کمک به ایجاد رابطه­ای ساده، روان و موثر بین سازمانها و موسسات دیگر و نهادهای اجتماعی و مدنی در راستای ارائه خدمات اطلاعات و خدمات ارزان قیمت فوری و فراگیر به کلیه گروه­های کاربر فراهم خواهد کرد، بنابراین وظیفه روابط عمومی الکترونیک ارائه اطلاعات و خدمات ONLINE از طریق اینترنت با سایر وسایل دیجیتالی است.

 در واقع روابط عمومی الکترونیک روش به کار گرفتن فناوری­های جدید ارتباطات و اطلاعاتی ICT و سیستم­های نو اطلاع رسانی و اطلاع یابی برای ارائه خدمات، منطبق با خواسته­ها و نیاز مخاطبان "به طور لحظه­ای" به منظور تحقق بخشیدن به هدف­های روابط عمومی است. به نوعی از روابط عمومی اطلاق می شود که در آن از ابزارهای الکترونیک نظیر سیستم پاسخگویی الکترونیک، رادیو، Voice و نظایر آن برای انجام ماموریت های روابط عمومی استفاده می شود. قرار دادن متون انتشاراتی تولید شده در روابط عمومی با همان شکل و فرمت مثلا در قالب PDF نیز در چارچوب روابط عمومی الکترونیک قرار می گیرد .

هدف از راه­­اندازی روابط عمومی الکترونیک رسیدن به روزی است که بتوان تمام خدمات یک سازمان را بطور شبانه روزی و بدون مراحعه فیزیکی مخاطبان به آن سازمان و تنها با اتصال به پایگاه­های اینترنتی آن نهاد عرضه داشت.


ویژگی­های روابط عمومی الکترونیک

روابط عمومی در جوامع اطلاعات آینده نقش مهمی در امر اطلاع رسانی بهینه، ارائه سرویس‌ها و خدمات به تک تک افراد جامعه خواهد داشت. ویژگی‌های خاص روابط عمومی دیجیتال سبب تسهیل دسترسی شهروندان و مخاطبان به اطلاعات و خدمات مورد نیاز و کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

1. در روابط عمومی الکترونیکی بهره‌گیری از فناوری‌های نوین هدف نیست بکه وسیله است، وسیله‌ای در جهت ارائه خدمات و سرویس‌های مورد نیاز به مخاطبان مورد استفاده قرار می گیرد. روابط عمومی دیجتال در قید و بند زمان و مکان نیست. خدمات و اطلاعات در تمام روزها و ساعات در دسترس شهروندان و مخاطبان است.

2. روابط عمومی دیجیتال منتظر نمی­ماند تا بفهمد مخاطب چه می­خواهد بلکه قبلا فکر همه چیز را کرده است و برای برآورده شدن خواسته­های مخاطبان خود تمهیدات لازم را اندیشده است.

3. کارگزار روابط عمومی دیجیتال یک آدم فنی نیست و نباید هم باشد. بلکه او ضمن آشنایی با مسایل IT و تسلط به مسائل ارتباطی ایده می­دهد و تصمیم­سازی می­کند.

4. اگر چه در روابط عمومی دیجیتال فناوری های نوین ارتباطی نقش عمده­ای دارند اما با این حال همواره تکنولوژی سهم کمتری نسبت به بینش دیجیتالی دارد.

5. جریان ارتباطی در روابط عمومی دیجیتال برخلاف گذشته، یک سویه و عمودی یعنی از بالا به چاین و امری نیست بلکه در این نوع روابط عمومی ارتباطی دوسویه بین سازمان و مردم حاکم است. روابط عمومی الکترونیک می­باید پاسخگوی تک تک اعضای جامعه اطلاعاتی باشد.


مزایای روابط عمومی الکترونیک و عمومی برای کارکنان و مشتریان

کار از راه دور

ایجاد تعادل بیشتر بین کار وزندگی

کاهش هزینه­ها و افزایش نرخ بهروری کارکنان

الزام به پاسخگویی بصورت online

پیش بینی نیاز­های تعریف نشده مخاطب

کاهش فساد اداری

دوسویه بودن ارتباطات

بهبود ارتباطات درون سازمانی

افزایش معرفت عمومی مردم دربتره سازمان

افزایش خلاقیت و نوآوری در کارکنان

جایگزینی خودکار نفرات در زمان­های غیبت

سیستم کار تابل الکترونیکی مدیران و انجام وظایف، کنترل و امضا از راه دور

ایجاد فرم های تبادل اطلاعات جهت همکاری با دانش پژوهان برای پیوند دانش روز با سازمان

ارائه مطالب و دوره­های آموزشی عمومی برای پرسنل و مراجعان سازمان با توجه به ماموریت و تعریف و ظایف سازمان

پیگیری خودکار امور محوله . گزارش­های خودکار

راه اندازی سیستم امتیازدهی مراجعان به واحدها و پرسنل سازمان به منظور تحلیل کیفیت ارائه خدمات


نتیجه

در دوران وب2 و شبکه­های اجتماعی با محتوای کاربر تولید، روابط عمومی­ها ناگزیرند که خود را با این تحولات و تغییرات تطبیق  دهند.  روابط عمومی سنتی با صرف هزینه­های بالا برای سازمان با کمک سازمان های تبلیغاتی بزرگ در پی مخاطبان هدف سازمان بودند.  اما امروز مخاطبان هدف سازمان در غالب گروهای متعدد در شبکه­های اجتماعی در دسترس می­باشند. جامعه امروز که به جامعه­ی اطلاعاتی معروف شده است داده یا اطلاعات در کمترین زمان و در هر مکانی در دسترس هر فردی می باشند. در چنین موقعیتی روابط عمومی امروزه دیگر برای انتقال پیام خود مجبور نیست از روزنامه نگاران و سردبیران روزنامه و رادیو تلویزیون کمک بگیرد! کارگزاران روابط عمومی با راه اندازی وب سایت شرکت مستقیمان با مخاطبان هدف خود بدون اینکه هزینه بالایی صرف کنند ارتباط برقرار می کنند.  کلیپ های ویدئویی شرکت را بدن استفاده از رسانه تلویزیون وارد شبکه های اجتماعی همانند یوتیوب می کند و از طریق آن به ساده ترین نحو و در کمترین زمان به بیشترین مخاطب هدف خواهد رسید.  شعارهای شرکت از طریق استاتوس و یا تویت در فیس بوک و تویتر شرکت پوست می شود.  در دوران وب2 شرکت باید با مخاطبان خود مکالمه برقرا کند، در این دوران مخاطبان پیام­های شرکت رو دریافت و به آن فید بک می­دهند. این فید بک ها بسیار سریع و مستقیم یا در بلاگ ،وب سایت و یا فیس بوک شرکت رخ می­هد. روابط عمومی شرکت نمی تواند بی توجه باشد به این مکالماتی که بی حضور یا با حضور او در مورد تولیدات،خدمات و یا کارکنان شرکت گفته می شود.


منابع

سعیدی، رحمان و کیا، علی اضعر، روابط عمومی الکترونیک، تهران: انتشارات جامعه شناسان، 1389

مومنی نورآبادی، مهدی، روابط عمومی الکترونیک: اصول، جایگاه، مفاهیم، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه­ها، 1383

مومنی نورآبادی، مهدی، «دولت الکترونیک و خدمات رسانی به عموم مردم»

بهرامی کمیل، نظام و اسدی، داود و عبدالله خلیلی، روابط عمومی در ایران، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه­ها، 1390

قاسمی، جواد و نجاتی نصر، ندا، «تغیر مفهوم کار و کارکنان در روابط عمومی الکترونیک»، ماهنامه روابط عمومی، شماره 39 و38، آذر و دی 1384

سلطانی فر، محمد، روابط عمومی الکترونیک در فضای سایبر، تهران: شرکت روابط عمومی و تبلیغات هفت تبلیغ، 1389



زمان انتشار: 1392/04/15 به نقل از کاوشگران روابط عمومی- نویسندگان: مهدی هاشملو : کارشناس روابط عمومی- محمدرضا نعیمی:کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت : نویسندگان : مهدی هاشملو - محمدرضا نعیمی

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
گشت ارشاد ، ٢٠ میلیاردی شدنش را مدیون جسارت سعید سهیلی و تیمش است . زیرا این گروه هر حاشی...
1396/04/06

   
سایت کاوشگران روابط عمومی فعلا به طور آزمایشی فقط در کانال کاوشگران در تلگرام به روز رسانی...
1396/04/04

   
موسس تلگرام ادعا می کند مقامات دولتی ایالات متحده آمریکا سعی کرده اند به او و کارمندانش رش...
1396/04/04

   
بسیاری از مذاکرات تلفنی تنها به این دلیل مهم به نتیجه نمی رسند که پیگیری های آتی برای مذاک...
1396/04/04

   
تولید محتوای خلاق یک مزیت رقابتی در عصر دیجیتال است. با توجه به عکس محور بودن اینستاگرام ا...
1396/04/04

   
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار از برگزاری نخستین جشنواره "بو...
1396/04/04

   
استفاده از ربات تلگرام و تکنولوژی هوش مصنوعی واقعیت غیر قابل انکار کسب و کارهای امروزی است...
1396/04/03

   
جالب است بدانید که مشتریان هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب یک برند یا محصول، درک و دید کاملی ...
1396/04/03

   
تعداد کاربران ماهانه یوتیوب به 5/ 1 میلیارد کاربر رسید.
1396/04/03

   
شماره 30 و31 مدیریت رسانه با موضوع انتخابات به مدیر مسئولی مهدی قمصریان وسردبیری قاسم صفا...
1396/04/03