|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
کتاب رسانه، دین و تضاد

رسانه، دین و تضاد، ویراستار لی مارسدن و هیثر سویجنی، انتشارات اشگیت، 2009، 168 صفحه.

Marsden, Lee and Savigny, Heather, “Media, Religion and Conflict“, Ashgate Publishing, 2009 .

 کتاب «رسانه، دین و تضاد» شامل 7 مقاله در زمینه روابط متقابل میان سه مفهوم رسانه، دین و تضاد از نویسندگان مختلف میباشد. ویراستاران کتاب ضمن گردآوری مقالات، در ابتدای کتاب یک مقدمه مفصل و در پایان، مقاله‌ای در راستای نظریه‌سازی در حیط? پیوند میان رسانه، دین و تضاد نگاشته‌اند.

ـ مقدمه: رسانه، دین و تضاد: نویسنده بر این باور است که نمی توان رابطه میان رسانه و دین را بدون در نظر گرفتن فضا و گفتمان سیاسی فهم کرد. گفتمان «دیگری» بحث اصلی گفتمان سیاسی رسانه‌ای است و در حال حاضر گفتمان سیاسی غرب دین را به مثابه دیگری ساخت می‌دهد. نقطه تمرکز غرب بر دین اسلام است و آن را منبع تضاد در جهان معرفی می‌کند و با واسطه رسانه مفاهیمی نظیر تروریست اسلامی، گروه اسلامی منحرف، گروه‌های ترور اسلامی، اسلام در برابر غرب و … را به دین اسلام پیوند می‌دهند. در فضای سیاسی نولیبرال، نخبگان سیاسی به واسطه رسانه‌های چاپی و سمعی-بصری افکار عمومی را شکل می‌دهند و ارتباطات سیاسی عمومی را مدیریت می‌کنند. نویسنده تعامل میان رسانه، سیاست و افکار عمومی را در شکل زیر ترسیم کرده است. نویسنده کتاب در ادامه هفت مقاله با محتوای تعامل دین، رسانه و تضاد در فضای سیاسی گردآوری کرده است که به عنوان مشاهداتی برای تایید این تعامل و اطلاعاتی برای نظریه سازی در راستای پیوند میان آنها می باشد.

 ـ تروریسم اسلامی و سرکوب سیاسی: مقاله حاضر پوشش خبری اسلام را به ترویج و انتشار گفتمان اسلامی پیوند می‌زند و با این حال عنوان می‌کند که نخبگان درصدد سیاست‌زدایی این فعالیت‌ها هستند. اسلام و تروریسم همچنین مسلمان و تروریست را به هم پیوند می‌زند و تروریسم را به مثابه یک کنش دینی به جای یک کنش سیاسی بازنمایی می‌کند. در واقع اسلام به عنوان دیگری در رسانه‌ها بازنمایی می‌شود و زمینه سرکوب آن را در میان افکار عمومی فراهم می‌گردد.

ـ آیا BBC  جانبداری می‌کند؟ مشارکت و پوشش اخبار جنگ 2006 حزب الله و اسرائیل: این مقاله به تحلیل محتوای مفصل پوشش خبری BBC  از جنگ اسرائیل-حزب الله می‌پردازد و به این نتیجه می رسد که پوشش خبری به نفع اسرائیل می باشد و این رسانه کاملاً با یک جانبداری و عدم عینیت پوشش خبری دارد. و همچنین تایید می‌کند که پوشش خبری تاثیر زیادی بر ساخت و شکل دهی افکار عمومی دارد.

ـ آیا اسلام به مثابه تهدید است؟ مسئله‌سازی مسلمانان در رسانه‌های جمعی و تاثیر آن بر نظام سیاسی: مقاله حاضر به تحلیل پویایی تضاد در کشور سوئیس می‌پردازد و ناظر بر این است که چگونه ارتباطات سیاسی در سوئیس اسلام را مسئله‌ساز معرفی می‌کند. در واقع روایت و گفتمان متضادی در سوئیس شکل گرفته است که اسلام را به عنوان «دیگری تهدیدکننده» بازنمایی می‌کند. نویسنده مقاله درصدد بررسی شکل‌گیری فرایند (مسئله‌سازی اسلام و دیگری تهدیدکننده) به واسطه رسانه هستند.

ـ مسلمانان در رویدادهای مطبوعاتی یا رسانههای به عنوان نشانه تضاد فرهنگی: نویسندگان مقاله با ارائه یک کارتون مذهبی به بررسی آزادی بیان در دانمارک می‌پردازند. در واقع ظهور رسانه موجب ایجاد مرزبندهای ملی، فرهنگی، قومی و دینی شده است.

ـ حکومت AKP  در ترکیه: سیاست، دموکراسی و رسانه: این مقاله تضاد و تنش موجود میان اسلام و دموکراسی با کاربرد مثال خیزش حزب عدالت و توسعه در ترکیه را بررسی می‌کند. و تاکید بر نقش رسانه دارد که از رسانه سکولار به رسانه دینی و از جایگاه رسانه ضد دولتی به رسانه دولتی تغییر یافته است.

ـ بلاغت سیاسی در واتیکان، اهداف و راهبردهای دریای مقدس (واتیکان) به مثابه کنشگر گذار: علیرغم جدایی کلیسا از دولت با این حال این جدایی مطلق نیست. این مقاله نقش سیاسی کلیسای کاتولیک را بررسی می‌کند و تاکید بر نقش سیاسی کلیسا در انسجام و اتحاد اجتماعات مختلف در جنگ داخلی لبنان دارد.

ـ عام‌گرایی و امنیت در سخنرانی سیاسی: کمپین ریاست جمهوری ایالت متحده در 2008: این مقاله تحلیل واژگانی از دو کمپین سخنرانی ریاست جمهوری ایالت متحده اخیر است. هر دو سخنرانی در یک کمپین انتخاباتی اتفاق می افتد که به صورت کاملاً مذهبی تدوین شده‌اند.

ـ به سوی نظریه‌سازی در زمینه پیوند میان رسانه، دین و تضاد: نقطه ثقل هر مقاله آگاهی از مجموعه تعاملات پیچیده میان رسانه، دین و تضاد درون یک محیط نولیبرال است. هر یک از مطالعات موردی تعامل نظری با شیوهای که رسانهها دین و تضاد را تفسیر، توصیف و بازنمایی می‌کند و همچنین تعامل نظری با ماهیت گفتمان سیاسی تطبیقی دارند. در مقاله پایانی یک چارچوب تحلیلی از تعامل متقابل سه مفهوم مذکور در متن سیاسی ارائه میکند.

نویسنده از نظریه های تعامل دیالکتیک ساختار و عاملیت آنتونی گیدنز، تعامل نابرابر ساختار و عاملیت و انتخاب استراتژیک های و جوزف و واسطه‌گری فرهنگ بین عاملیت و ساختار آرچر در مدل‌سازی خود بهره می‌گیرد و سه مفهوم رسانه، دین و تضاد را در تعامل با مفاهیم ساختار و عاملیت مورد مداقه قرار می دهد.

نویسنده بر تاثیر مفاهیم رسانه، دین و تضاد بر ساختار یعنی محتوای سیاسی و عاملیت یعنی نخبگان سیاسی تاکید دارد و این تعامل را یک فرایند پویا و سیال در نظر می گیرد که به صورت مدل زیر ترسیم می کند.

 برای دیدن مدل ها  اینجا  مراجعه نمایید.

 

زمان انتشار: 1392/03/30 به نقل از دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
برنامه این هفته مستند مناظره «غیرمحرمانه» با حضور اهالی رسانه به دگرگونی های خبررسانی درعص...
1395/10/29

   
نشست تخصصی "نقش رسانه‌ها در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی" روز یکشنبه سوم بهمن به همت دفتر م...
1395/10/29

   
معاون روابط‌عمومی دفتر استاندار هرمزگان گفت: نیاز است واحدهای روابط عمومی در تمامی دستگاه‌...
1395/10/29

   
با شروع سال 2017، برندها باید به یافتن روش­ های جدید تبلیغ برای مخاطبانی ادامه دهند که از ...
1395/10/29

   
طی بررسی و تحقیقی که توسط J&J در مورد دیدگاه مصرف کنندگان صورت گرفت مشخص شد که برخی مشکلات...
1395/10/29

   
برگزاری دو نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و چاپ و بسته بندی به فاصله دو هفته از یکدیگر اکثر ...
1395/10/29

   
فرمانده نیروی انتظامی استان کهگیلویه وبویراحمد ضمن قدردانی از روابط عمومی هایی که بیشترین ...
1395/10/29

   
رئیس شورای اطلاع رسانی استان قزوین گفت: روابط عمومی ها به عنوان مشاورانی امین برای مدیران ...
1395/10/29

   
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مصوبه ...
1395/10/29

   
اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: ...
1395/10/29