|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
کتاب دایره المعارف دین، ارتباطات و رسانه + دانلود اصل کتاب

«دایره المعارف دین، ارتباطات و رسانه» اشکال ارتباطات دینی را در سطح جهانی و به صورت تاریخی با تاکید خاص بر اشکال ارتباطات شفاهی و نوشتاری تبیین می­کند. دایره المعارف دین، ارتباطات و رسانه شامل یکصدو بیست و چهار مقاله است که پنج عنوان گسترده «جنبش­های دینی تحول­گرا»، «اشکال ارتباطات و رسانه»، «دوره­های تاریخی»، «مفاهیم اصلی» و «سنت دینی» را پوشش می­دهد.


دایره المعارف دین، ارتباطات و رسانه، ویراستار دنیل ای. استوت، انتشارات روتلج، سال ۲۰۰۶، نیویورک،۴۹۰ صفحه.

Stout, Daniel A Encyclopedia of religion, communication, and media . Vol. 8. Routledge, 2006 .


دنیل ای. استوت، مدیر دانشکده مطالعات رسانه و روزنامه­نگاری دانشگاه نوادا در لس آنجلس است. حوزه مطالعاتی وی تحلیل تعامل میان دین و رسانه است و کتاب­های «دین و رسانه جمعی: مخاطبین و سازگاری[۱]»، «رسانه و دین: بنیادهای پیدایش رشته علمی[۲]» و «دین و فرهنگ عامه: مطالعاتی در باب تعامل دیدگاه­های جهانی[۳]» نوشته است.

«دایره المعارف دین، ارتباطات و رسانه» اشکال ارتباطات دینی را در سطح جهانی و به صورت تاریخی با تاکید خاص بر اشکال ارتباطات شفاهی و نوشتاری تبیین می­کند. دایره المعارف دین، ارتباطات و رسانه شامل یکصدو بیست و چهار مقاله است که پنج عنوان گسترده «جنبش­های دینی تحول­گرا»، «اشکال ارتباطات و رسانه»، «دوره­های تاریخی»، «مفاهیم اصلی» و «سنت دینی» را پوشش می­دهد.

ارتباطات شرط لازم دین است؛ ارتباطات ماهیت عبادت، مراسم، شعایر و انجمن مذهبی است. متاسفانه، مطالعات علمی کمی در زمینه دین و ارتباطات در شاخه­های علمی مختلف، با روابط معرف­شناختی میان آنها انجام شده است. دانشمندان رشته­های ارتباطات، از علم بلاغت تا ارتباطات جمعی، مباحث کمی در زمینه دین مطرح کرده­اند. برعکس، تعدادی از انسان­شناسان، روانشناسان و جامعه­شناسان نظریه ارتباطات را در مطالعات شان از دین استخراج کرده­اند.  با این حال، رشته منحصربه­فردی وجود ندارد که تبیینی عمیق و کلی از وجه اشتراک ارتباطات دینی فراهم سازد. شرایط حاکم منجر به تلاش­های جدید فرای رشته­ای به منظور فهم بهتر دین در عصر حاضر شده است. هدف دایره­المعارف دین، ارتباطات و رسانه رشد گفتمان و پژوهش در زمینه این عناوین مهم است. این دایره­المعارف مرزهای رشته­ای را در شیوه­های مختلف در هم می­شکند. ابتدا، اطلاعاتی درباره سطوح درون فردی، میان فردی، گروهی و اجتماعی ارتباطات را در یک ابتکار منحصربه­فرد ترکیب می­کند. در سطح درون فردی به موضوعات ارتباطات میان افراد و الوهیت می­پردازد. در سطح میان فردی تبادلات میان افراد و شعایر با رویکرد ارتباطی را تحلیل می­کند. همچنین به بررسی ارتباطات رسانه­ای گروه­های بزرگ در درون و برون ارتباطات دینی و فرهنگ دینی می­پردازد.

دایره­المعارف دین، ارتباطات و رسانه همچنین به (۱) مفاهیمی نظیر اطلاعات، ارتباطات و سانسور (۲) فرقه­های مذهبی که رویه­های ارتباطی مختلفی دارند (۳) رسانه­های متنوع قابل استفاده در ستایش دینی می­پردازد. این دایره­المعارف برای تعدادی از مخاطبین مفید است. دانشجویان، می­توانند عناوین مرتبطی برای پژوهش و مرور ادبیات پیدا کنند. از سوی دیگر روزنامه­نگاران به عنوان نگهبانان اطلاعات می­توانند به منبع گسترده­ای از اطلاعات دست یابند. همچنین یک منبع نظری در زمینه ارتباطات و دین است و می­تواند منبع ضروری برای مباحث ذیل باشد.

منبعی برای ساخت نظریه

پیدایش نظریه مستلزم پرسش­های پژوهشی جدید و ساخت نظریه است. این دایره­المعارف اطلاعات بنیادی برای مطالعه نظام­مند یک پدیده فراهم می­سازد که به اندازه کافی بررسی نشده است و پاسخی برای توسعه­های اجتماعی نظیر افزایش فناوری اطلاعاتی، ظهور اشکال پرستش و کاربرد رسانه­های جدید در فرقه­ها فراهم می­سازد. این تغییرات موجب رشد ایده­هایی درباره ماهیت ارتباطات دینی می­شود.

جامعه اطلاعاتی

در دوره اخیر سرمایه­داری، افراد برای انجام فعالیت­های روزمره به طور روزافزونی مرتبط و وابسته به فناوری اطلاعات هستند. جامعه اطلاعاتی «گرایش­ها و تنش­ها» را برای گروه­های دینی ارائه می­کند. «اطلاعات» مدخل دایره­المعارف بحث می­کند که پیام­های دینی به عنوان یک وسیله­ای است که موجب تکثر اطلاعات دینی می­شود. مدخل «جامعه اطلاعاتی» به ما می­آموزد که اطلاعات در اینترنت اساساً درباره موضوعات دینی خاص است.

افزایش فضاهای دینی

مرزهایی که یک سنت اعتقادی را از سنت دیگر جدا می­کند بیشتر نامفهوم و نامشخص است. در مدخل «فضاهای دینی[۴]» ما درباره رشد استقلال شخصی در پرستش دینی می آموزیم و اینکه چگونه رسانه جمعی اشکال سنتی پرستش تکمیل می­کند.

پیدایش پست مدرن یا دین فرهنگی

نه تنها افراد با فرهنگ­های دینی مختلفی بلکه اجتماعات دینی غیرسنتی نیز در حال ظهور هستند. این توسعه ابعاد ارتباطاتی دارند. غرایز دینی به سمت دیگر بخش فرهنگ گسیل هستند، بخشی که در آن احساس دینی شکوفا شده است و تاثیر زیادی بر افراد جامعه دارد. ابعاد شعایری، نشانه­شناختی و اجتماعی دین در رسانه­های فرهنگ عامه نظیر راک، موسیقی، تلویزیون و فیلم یافت می­شود. این نوع دین پست مدرن است که با موسسات در ارتباط می­باشد و بیرون از مکان­های مذهبی سنتی فعالیت می­کنند. دین فعالیت­ها شبیه آنچه است که به عنوان دین عامه، دین محلی[۵] و دین فرهنگی توصیف می­شود. در فرایند پست مدرن شدن تعاریف ارتباطات و دین توسعه و تغییر یافته است و مدخل­هایی نظیر «روحانی»، «داستان»، «ویدئو موسیقی» و … وارد واژگان ارتباطات دینی شده است که اشاره مستقیم به بعد معنوی زندگی فرهنگی اشاره می­کند.

جنبش سواد رسانه­ای دینی

تاثیر سکولاریسم بر رسانه جمعی یکی از مسائل فرقه­های معاصر است که هر فرقه یا مذهبی راهنمای کاربرد رسانه برای خود دارد، آنها مهارت­های انتقادی را به اعضا آموزش می دهند و تعدادی از رسانه­ها را تحریم می­کند. در این دایره­المعارف چند مدخل نظیر «سواد رسانه­ای»، «فعال رسانه­ای» و … وجود دارد که فهم عمیق رسانه را ممکن می­سازد.

فراتر از تورق: دایره­المعارفی برای یک تخیل پژوهشی

مدخل­های «دایره المعارف دین، ارتباطات و رسانه» پژوهش در زمینه جامعه اطلاعاتی، فضاهای دینی، رسانه فرهنگی و جنبش سواد رسانه­ای را آسان می­سازد، همچنین «قدرت تخیل پژوهشی[۶]» یا فرایند تلفیق اطلاعات برای پاسخ پرسش­های جدید پژوهش­های آتی را توسعه می­دهد، پرسش­هایی که موجب توسعه و رشد رشته علمی ارتباطات دینی می­شود.

فایل کتاب را از اینجا دانلود کنید. 

 


[ ۱ ] . Religion and Mass Media: Audiences and Adaptations

[2] . Media and Religion: Foundations of an Emerging Field

[3] . Religion and Popular Culture: Studies on the Interaction of Worldviews

[4] . Marketplace Religion

[5] . Vernacular Religion

[6] . Research Imagination

زمان انتشار: 1392/03/26 به نقل از دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
برنامه این هفته مستند مناظره «غیرمحرمانه» با حضور اهالی رسانه به دگرگونی های خبررسانی درعص...
1395/10/29

   
نشست تخصصی "نقش رسانه‌ها در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی" روز یکشنبه سوم بهمن به همت دفتر م...
1395/10/29

   
معاون روابط‌عمومی دفتر استاندار هرمزگان گفت: نیاز است واحدهای روابط عمومی در تمامی دستگاه‌...
1395/10/29

   
با شروع سال 2017، برندها باید به یافتن روش­ های جدید تبلیغ برای مخاطبانی ادامه دهند که از ...
1395/10/29

   
طی بررسی و تحقیقی که توسط J&J در مورد دیدگاه مصرف کنندگان صورت گرفت مشخص شد که برخی مشکلات...
1395/10/29

   
برگزاری دو نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و چاپ و بسته بندی به فاصله دو هفته از یکدیگر اکثر ...
1395/10/29

   
فرمانده نیروی انتظامی استان کهگیلویه وبویراحمد ضمن قدردانی از روابط عمومی هایی که بیشترین ...
1395/10/29

   
رئیس شورای اطلاع رسانی استان قزوین گفت: روابط عمومی ها به عنوان مشاورانی امین برای مدیران ...
1395/10/29

   
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مصوبه ...
1395/10/29

   
اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: ...
1395/10/29