|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
پنج روش آسان SEO برای روابط عمومی

یکی از واژه هایی که در ادبیات جهانی روابط عمومی طی چند سال اخیر رونق فراوان یافته و در کشور ما واژه ای نا آشنا قلمداد می شود واژه سئو (SEO) یا به عبارت دیگر اس ای او است. سئو (SEO) از ترکیب سه کلمه (Search Engine Optimisation) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو تشکیل شده است. این عبارت به تمام فعالیت هایی اطلاق می شود که برای افزایش ترافیک سایت از طریق موتورهای جستجوگر انجام می شود.



زمانی که بازاریابان به بهینه سازی وب سایت شان برای موتورهای جستجوگر می اندیشند، تمایل دارند آن را همچون کانالی برای خود و تیم خودشان در نظر آورند. تا جائی که می دانم این منطق که موتورهای جستجوگر را به عنوان دریچه ای برای انتقال اطلاعات خودمان و تیمی که با ما همکاری می کنند بشناسیم منطق درستی است، و بنابراین روند بهینه سازی برای موتورهای جستجو چیزی است که می تواند در هر روز فعالیت بازاریابی شما اتفاق بیافتد.

چرا؟ به این دلیل که اگر سایت شما برای مخاطب و دریافت کننده برندتان بهینه سازی شود، طبیعتا برای موتورهای جستجو هم بهینه سازی شده است.

بگذارید نگاهی به چند راه که شرکت ها به وسیله آنها سایت شان را بهینه سازی می کنند بیاندازیم.


نمایشگاه ها و رویدادها

چه سخن بگویید، اسپانسر دریافت کنید یا حتی در یک برنامه شرکت کنید مشابه منفعت و تاثیری که  بهینه سازی وبسایت  برای موتورهای جستجوگر بر سایت شما دارد، ایجاد کرده اید.


سخن گفتن

وقتی که در یک مناسبت سخنرانی می کنید، شما با این کار صفحه ای زنده با پیوست لینک به سایتتان و لینک هایی به پروفایل اجتماعی تان داده اید.  در بالای آن، با علاقه نشان دادن به برنامه نمایشی و رونمایی از نوشته هایتان دقیقا مشابه این است که لینک هایی را به سمت سایتتان حواله می کنید.

نکته: مطمئن باشید که اسلاید های ارائه تان در بالای سایتتان بلافاصله بعد از ارائه یا همزمان با ارائه تان می تواند افراد زیادی را به سمت سایتتان جذب کند.

 
حمایت های مالی

حمایت های مالی انواع مختلف آن را شامل می شود: بنرها، معرفی ناشران کنفرانس، کالاهای تبلیغاتی و البته دریافت لینک از سایت خبری.

نکته: در برخی پکیج های حامیان مالی در صورتی که لینکی برای برگزارکنندگان آن ضمیمه کنید لینکتان را معرفی می کنند. اگر سایتی که از آن حمایت می کنید، لینکتان را به محض دریافت در سایت درج نکرد، مطمئن شوید که این را از او بخواهید.

 
مشارکت

مشارکت در رویدادها می تواند به اندازه بر عهده گرفتن تعهدات مالی در مورد بهینه سازی سایت ( و با هزینه بسیار پایین) مفید باشد. برای شرکت در بسیاری از رویدادها از شما آدرس سایتتان را می خواهند و از آن لینک در لیست حضار استفاده می کنند:

یک بار که در یک مراسم اجرا حضور دارید، از آنچه آموخته اید برای کمک به علاقه مندانی که در سالن اجرا حضور نداشته اند یا نمی توانسته اند در آن فصل حضور یابند، استفاده کنید. وبلاگ های زنده و جلسه های توجیهی اغلب مورد برداشت قرار می گیرند و به آنها توسط بلاگرهای دیگر و حتی سایت لینک داده می شود.

نکته: آیا احساسی نسبت به وبلاگ نویسی زنده ندارید؟  از ابزاری مثل استوری فای (Storify ) برای دریافت برترین تویت های هر فصل استفاده کنید، برای آنها تفسیر و یادداشت تهیه کرده و در وبلاگتان منتشر کنید.


روابط عمومی

در طول سال گذشته، شاهد مباحث بسیاری در حوزه بهینه سازی برای موتورهای جستجو(SEO ) و با موضوع همپوشانی روابط عمومی و SEO بوده ایم.

دلیل: اگر شرکت شما در هر حوزه ای از توسعه مطبوعات فعالیت می کند، شما تلاش های تحقیقاتی شما روش بسیار خوبی برای کمک به شماست.

ساخت لینک از حالتی که « تا جاییکه می توانید در هر جایی لینکی دریافت کنید» به حالتی که « متمرکز بر دریافت لینک از سایت های برجسته باشید» تغییر یافته است. این سایت ها که متخصصان روابط عمومی بایستی آنها را مورد هدف قرار دهند از کیفیت بسیار بالا و اقتدار فوق العاده برخوردارند.( به سایت نیویورک تایمز و واشینگتون پست بیاندیشید.)

به عبارت دیگر سایت های بزرگی که تمایل به بهبود رتبه شان در موتورهای جستجو دارند، به برندتان فرصت دیگری می دهند تا در نتایج جستجو دیده شود.

نکته: اگر برند طرح شده عالی است مطمئن شوید تیم روابط عمومی تان روی دریافت لینک سایتتان تا حد ممکن متمرکز شده اند. برخی اوقات می توانید به همین سادگی از آنها در این خصوص جویا شوید.


مشارکت

بسیاری شرکت ها روابط و همکاری هایی با مشاغل بیرونی برای تهیه خدمات تکمیلی برقرار می کنند. برای مثال، سئوموز (SEOMoz ) صفحه برای «پردازش حرفه ای» ساخته است و به اعضای خودش تخفیفاتی برای خدمات و ابزارهای تحت وب ارائه می دهد، همزمان به راحتی بخشی را برای ورود همکاران در نظر گرفته است.

اینکه در این قبیل سایت ها مشارکت کنیم و یا در فهرست همکارانشان جای بگیریم چه فایده ای برای بهبود SEOمان دارد؟ شما ترافیکی از مراجعه کنندگان را از  منبع معتبر  دریافت می کنید و شرکتی معتبر  در صفحه ای که حامل لینک شماست، شما را تایید می کند.

نکته: بسیاری از شرکت ها همکارانی را می طلبند، و مدام اخبار تولیدی ارسال می کنند، لطفا این نوع فعالیت را فراموش کنید و سعی نکنید از آن دسته شرکت ها باشید. با همکارانتان تعامل داشته باشید. آنها را به مطالبی از سایتتان یا ایمیل های تبلیغاتی که برایشان ارسال می کنید میهمان کنید. در عین حال از اینکه از آنها در ازای کارتان چیز مشابهی درخواست کنید نهراسید. همه این همکاری ها نیز برای همین است.


ایجاد پروفایل و به اشتراک گذاردن آن در رسانه های اجتماعی

همه ما می دانیم که همه شرکت ها قابلیت این را ندارند که فعالانه درگیر رسانه های اجتماعی شوند، اما حتی اگر به سادگی پروفایلی در فیسبوک، تویتر، لینکد این،  ایجاد کنید به بهبود SEO سایتتان کمک کرده اید.

پروفایل ها در رسانه های اجتماعی نقشی تبلیغاتی در نتایج جستجو برندها یافته اند. این کار باعث می شود که یک جستجو برای نام شرکت من بلافاصله نتایجی در سایت های اصلی نظیر «LinkedIn, Facebook, SlideShare, Twitter, and Google +» به همراه داشته باشد.



حتی اگر ما در اسلاید شیر فوق فعال نیستیم، درجه بالاتری نسبت به تویتر یا گوگل پلاس و جاهایی دارد که ما در آنجا فعالیم. به هر تقدیر، تنها ایجاد همان پروفایل در اسلاید شیر کفایت می کند که بتوانیم به اندازه سر سوزنی از رقبایمان در ساخت برند مورد نظرمان پیشی بگیریم. لطفا یادداشت کنید: من توصیه می کنم که بهتر است از پروفایلی که ایجاد کرده اید استفاده کنید.

اجتماع می تواند بسیار قدرتمندتر از تلاش های جستجوی شما عمل کند اگر و تنها اگر شما فعالانه در تعامل با مردم هستید و از کانال های مناسب بهره مند می شوید. به اشتراک گذاری اجتماعی می توانند ثمراتی چون: «شناخت برند»، «مشتریان جدید»، و«یک یا دو لینک جدید»  به همراه داشته باشد.

نکته: مطمئن شوید پروفایلتان در پروفایل های شبکه های اجتماعی به طور صحیح کامل شده باشد. به طوریکه جزئیات، لوگو و هر اطلاعات مهم دیگری در آن درج شود. اکثر مردم و موتورهای جستجو می توانند و بهتر است چیزهایی را درباره شما پیدا کنند. من شدیدا پیشنهاد می کنم در خصوص تعاملات انسانی و اثر آن بر رتبه سایت مطالعه کنید.


تحقیقات بازار

همه بازاریابان خوب بایستی زمانی را برای تحقیقات و درک بازارشان جهت کسب موفقیت پایدار و تصمیمات بازار اختصاص دهند. تحقیقات بازار به درون مخاطبان، رقبا و حوزه کاری به طور کل نفوذ می کند. همچنین به شما برای پیام رسانی در خصوص برند و محتوای سایتتان کمک می کند.

با ایجاد محتوایی که با مخاطب تان هم صدا می شود و به سوالاتی که برای آنها مهم هستند پاسخ می گوید، در واقع وبسایت خودتان را برای موتورهای جستجو بهینه سازی می کنید. کیفیت مطلب هسته هر استراتژی در SEO می باشد.

مطالعات بازار همچنین شامل کلمات کلیدی جستجویی است که شما در ارتباط مستمر با مشتریانتان در خصوص نیازهای آنها آموخته اید و اینکه آنها چگونه درخواست خدمت و محصول خود را با آن کلمات شرح می دهند.

نکته: به اینکه چگونه مشتریان و مطبوعات در مورد یک محصول صحبت می کنند توجه کنید. سعی کنید به گونه ای متفاوت از آنچه سایرین محصولات خود را معرفی می کنند این کار را انجام دهید.

برای بازاریابانی که تیم SEO ندارند و می خواهند استراتژی ها را رهبری کنند، باید در مورد مباحث مطرح شده فکر کنند تا به بتوانند طراحی صحیحی برای رویدادهایی که در آنها شرکت می کنند داشته باشند و به همین منظور بایستی با تیم روابط عمومی همکاری کرده یا با یک همکار بالقوه صحبت کنند. بهینه سازی برای موتورهای جستجو با همه کاری که انجام می دهید مرتبط است. فقط لازم است به آن توجه کنید.


منبع:

http://www.imediaconnection.com/content/34096.asp

http://www.imediaconnection.com/content/34097.asp

زمان انتشار: 1392/03/20 به نقل از نویسنده: کاسی ژیلت - مترجم: عادل میرشاهی نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت : مترجم: عادل میرشاهی

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
ستاره ارتباط دولت در چهارمین جشنواره ستارگان روابط عمومی به محمدباقر توبخت معاون رییس جمهو...
1396/03/03

   
علی دارابی معاون امور استان های صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران در چهارمین جشنواره ستارگان ...
1396/03/03

   
مشکلات اصلی و فرعی روابط عمومی‌ها در فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس مورد بررسی قرار گرف...
1396/03/03

   
باقر ساروخانی استاد ارتباطات و پدر علم جامعه‌شناسی ارتباطات در سخنانی در جشن ستارگان روابط...
1396/03/03

   
با توجه به ابلاغ منشور حقوق شهروندی توسط دولت و لزوم تامین آن، انتظار می‌رود دولت دوازدهم ...
1396/03/03

   
سخنگوی دولت اظهار کرد: روابط عمومی در دولت دوازدهم منزلت رفیع‌تری پیدا خواهد کرد.
1396/03/03

   
مجمع عمومی عادی نوبت دوم انجمن روابط عمومی ایران عصر روز سه شنبه 2 خرداد 96 در تهران ...
1396/03/03

   
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:روابط عمومی ها باید برای ایجاد نگاه مثبت ...
1396/03/03

   
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: وظایف روابط عمومی در حوزه اطلاع‌رسانی، انعکاس ...
1396/03/03

   
نخستین گردهمایی مسئولین روابط عمومی شهرستانهای منطقه شمال و شمال شرقی استان اصفهان در سال ...
1396/03/03