|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 2 نظر
نگاه یک متخصص سئو به روابط عمومی

یکی از واژه هایی که در ادبیات جهانی روابط عمومی طی چند سال اخیر رونق فراوان یافته و در کشور ما واژه ای نا آشنا قلمداد می شود واژه سئو (SEO) یا به عبارت دیگر اس ای او است. سئو (SEO) از ترکیب سه کلمه (Search Engine Optimisation) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو تشکیل شده است. این عبارت به تمام فعالیت هایی اطلاق می شود که برای افزایش ترافیک سایت از طریق موتورهای جستجوگر انجام می شود.

ما در فضاهای فکری روابط عمومی زمان زیادی را صرف اندیشه در خصوص چگونه بهینه سازی کردن اخبار برای حداکثر بازدید در موتورهای جستجو گر می کنیم. من یکی از همان هایی هستم که این نوع محتواها را تولید می کند. از من در مورد نگارش عناوین اخبار مطبوعاتی که بهتر عمل می کنند بپرسید و آماده باشید که حداقل برای نیم ساعت بر روی مفاهیمی که در خصوص نحوه قرار دادن کلمات کلیدی، طول عناوین خبری، درجه افت خواننده و اینکه در نهایت چگونه این موارد می توانند بر نتایج تولید پیام های شما اثر بگذارند گوش فرا دهید.

اما بگذارید با این واقعیت روبرو شویم که  با تنظیم مناسبت مطالب مطبوعاتی و سایر محتواها به تنهایی نمی توان انتظار به حداکثر رساندن مشاهده آنها را داشت، چرا که این کار باعث از دست دادن فرصت های بزرگ دیگری می شود- به خصوص، فرصت هایی که به برند شدن وبسایت (که جاذبه به مراتب بیشتری از انتشار مطالب مطبوعاتی عجیب و غریب، پست های وبلاگ، اطلاعات عمومی یا تویت دارد.) ساختن رنک و مشاهده شدن آن منجر می شوند را از ما می گیرد.

چگونه روابط عمومی می تواند بر سئو اثر شدید مثبت بگذارد

در واقع، کمپینی در روابط عمومی می تواند از رسانه ها نتایج مطلوب دریافت کند، که ارتباط با ابتکارهایی در زمینه پست های وبلاگ و Buzz اجتماعی داشته باشد که در نهایت آثار عمیقا مثبت و حیاتی بر رنک وبسایت بگذارد و رنکینگ سایت نقش مهمی در ارتقا و بهبود فروش بازی می کند.

«چند سال پیش، من سایتی را با نام «FindHow » راه اندازی کردم، ما به آن عرصه فعالیت باز برای انتشار نکته نظرات روابط عمومی دادیم. در ماه اول ایجاد «FindHow »، توانستیم رکورد بی نظیر 15000 بازدیدکننده را داشته باشیم و متعاقب آن این رقم به تعداد 100000 بازدید کننده (بر اساس اظهارسردبیر: بازدید بی نظیر وب سایت) بالغ شد. بعد از حدود پنج ماه، تلاش روابط عمومی ثمر داد و در مجموع در حدود 18000 لینک به سایت داده شد، این نتایج اولا به خاطر برجسته سازی رسانه های عمومی که سایت از طریق آنها اعتبار می یافت و ورد زبان ها شده بود بدست آمد.» (تد لوز، http://searchengineland.com/public-relations-for-seo-the-complete-guide-part-1-154130 )

نقل قول فوق از زبان یک متخصص سئو است که به نتایج آن در روابط عمومی می پردازد. در سال های زیاد تجربه ام (هجده سال) با نشریه آنلاین «خط خبر روابط عمومی»، آموخته ام که داخل کردن روابط عمومی در تعیین استراتژی سئو برای برند کاریست بزرگ- که اغلب توسط بخش روابط عمومی نادیده گرفته می شود.  به اعتقاد من در بسیاری از موارد تفکرات درباره سئو به بهینه سازی ویژه پیام ها شروع و ختم می شود، که هدف آن دریافت رنک به واسطه اخبار اطلاع رسانی از موتورهای جستجو است. در واقع، ما بایستی به این مورد فکر کنیم که چطور می توانیم به رنک وبسایت برندمان کمک کنیم، نه به افزایش پیامی واحد. وقتی که روابط عمومی بر روی نتایج بیش از اندازه تمرکز می کند، خودش را ارزان می فروشد.

یکپارچه سازی روابط عمومی و سئو

برای اینکه نگاهی بهتر به چگونگی دریافت نتایج مطلوب از یک کمپین روابط عمومی که می تواند یکپارچه سازی (بهبود) برنامه سئو برند را موجب شود، داشته باشید ، نمی توانید کاری بهتر از مطالعه اولین سری در مورد روابط عمومی و سئو که در سایت سرزمین موتور جستجو منتشر شده است، انجام دهید( این مطلب به زبان انگلیسی در آدرس http://searchengineland.com/public-relations-for-seo-the-complete-guide-part-1-154130  در دسترس است-مترجم) نویسنده این مطلب تد لوز کارشناس سئو در روابط عمومی است. نگاهی دوباره به این سری از مقالات داشته باشید، دیدگاه هایی پیشنهاد شده اند که چگونه برندها می توانند با انتخاب رسانه ای مناسب تبدیل به سرمایه شوند و چگونه سایر خروجی های روابط عمومی بر درآمد تجاری سازمان اثر می گذارد.

نتایج و اثرگزاری- منافع یکپارچه سازی برنامه روابط عمومی و سئو

درک تبعیت از منافع پخش اخبار مطبوعاتی و مطرح شدن در رسانه در بستر یک وبسایت برند و ابتکارات سئو می تواند چیزهای زیادی برای بخش روابط عمومی به همراه داشته باشد.

اول، همچنانکه از پاراگراف بالا دریافت می شود، متخصصان سئو پژوهش هایی انجام می دهند. آنها می دانند ترافیک از کجا می آید، آنها می دانند کدام کلمات کلیدی بهترین نرخ توجه را دارند. اگر نتایج پژوهش ها برای بخش روابط عمومی تبدیل به هیولا شده است، تیم سئوی خود را راحت بگذارید. شانس چیز خوبی است، آنها هم اکنون می دانند هزینه ای غافلگیرکننده برای نتایج کمپین روابط عمومی شما ایجاد می کنند.

دوم، یکپارچه سازی با برنامه سئوی برند می تواند قدرت واقعی به اطلاع رسانی بخش روابط عمومی بدهد.  تحقیق در زمینه کلمات کلیدی جنبه دیگری از رفتار مخاطب است که می تواند (و باید) محتوای استراتژی را اطلاع رسانی کند. به علاوه در بهره مندی ساده از زبان مخاطب تان، به کلمات کلیدی طولانی تر که مورد علاقه آنهاست و درصد مشارکت آنها و الگوی مصرفشان  که نشان می دهد جایگاه واقعی شما در بازار کجاست، توجه کنید. برای یک تولید کننده محتوا، این اطلاعات حیاتی اند.

در دو بخش دیگر از این سری مقالات تمرکز بر هدفگذاری و تبادل نظر با خبرنگاران، پیشنهادهای مناسب، توصیه هایی در ارتباط رسانه قابل اطمینان، آماده شدن برای واقعیات اتاق خبر امروز و مطالب دیگری که ارزش خواندن دارند، قرار دارد.

بنابراین دفعه بعد که خواستید کمپین روابط عمومی تان را تشکیل دهید، اهداف تان را محدود به تولید یک مطلب مطبوعاتی یا جایگاه رسانه ای نکنید. کار بر روی تیم سئو می تواند نتایج ارزیابی تیم روابط عمومی را بهبود بخشد و آثار تجاری آن نیز آشکار خواهد شد.

منبع: http://blog.prnewswire.com/2013/04/10/an-seo-experts-view-of-public-relations/#comment-35746


زمان انتشار: 1392/02/22 به نقل از سارا اسکریک - مترجم: عادل میرشاهی نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 2 ديدگاه


  • شما قبلا به این نظر رای داده اید
    00پاسخ
    حميد تجلي

    من تا كنون در مورد سئو و اينكه مي تواند در روابط عمومي كاربرد داشته باشد چيزي نشنيده و نخوانده بودم. از اينكه به بهبود منابع با ترجمه هايتان كمك مي كنيد متشكرم.

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷:۴۶ ق ظ
  • شما قبلا به این نظر رای داده اید
    00پاسخ
    آريا منش

    من كلا در مورد سئو نمي دانم. كاش در ابتدا توضيحي مختصر در مورد سئو داده بوديد! پاسخ : جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد اين يادداشت را مطالعه فرماييد. سئو نياز روز روابط عمومي الكترونيك در ايران

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰:۵۸:۵۴ ق ظ
آخرین مطالب
   
گشت ارشاد ، ٢٠ میلیاردی شدنش را مدیون جسارت سعید سهیلی و تیمش است . زیرا این گروه هر حاشی...
1396/04/06

   
سایت کاوشگران روابط عمومی فعلا به طور آزمایشی فقط در کانال کاوشگران در تلگرام به روز رسانی...
1396/04/04

   
موسس تلگرام ادعا می کند مقامات دولتی ایالات متحده آمریکا سعی کرده اند به او و کارمندانش رش...
1396/04/04

   
بسیاری از مذاکرات تلفنی تنها به این دلیل مهم به نتیجه نمی رسند که پیگیری های آتی برای مذاک...
1396/04/04

   
تولید محتوای خلاق یک مزیت رقابتی در عصر دیجیتال است. با توجه به عکس محور بودن اینستاگرام ا...
1396/04/04

   
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار از برگزاری نخستین جشنواره "بو...
1396/04/04

   
استفاده از ربات تلگرام و تکنولوژی هوش مصنوعی واقعیت غیر قابل انکار کسب و کارهای امروزی است...
1396/04/03

   
جالب است بدانید که مشتریان هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب یک برند یا محصول، درک و دید کاملی ...
1396/04/03

   
تعداد کاربران ماهانه یوتیوب به 5/ 1 میلیارد کاربر رسید.
1396/04/03

   
شماره 30 و31 مدیریت رسانه با موضوع انتخابات به مدیر مسئولی مهدی قمصریان وسردبیری قاسم صفا...
1396/04/03