|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
روابط عمومی

عنوان کتاب : روابط عمومی - چاپ اول ۱۳۵۰ نویسنده :  تالیف و ترجمه: دکتر رضا امینی vمترجم : v ناشر : انتشارات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی v تاریخ انتشار : چاپ اول ۱۳۵۰   فهرست عناوین:  مقدمه ( اهمیت روابط عمومی و نقش روزافزون آن در اجتماع ) - فصل اول ( تعریف روابط عمومی )- فصل دوم ( تاریخ اجمالی روابط عمومی )- فصل سوم ( اکولوژی )- فصل چهارم ( شیوه‌ی اقناع )- فصل پنجم ( سازمان‌های روابط عمومی )- فصل ششم ( تنظیم برنامه‌ی روابط عمومی )- فصل هفتم ( طرح ریزی در روابط عمومی )- فصل دهم ( وسائل ارتباطی و ابزار  ادوات ارتباط )- فصل یازدهم (ترویج روح و اصول روابط عمومی در داخل سازمان )- فصل دوازدهم (ارتباط با کارکنان داخلی )- فصل سیزدهم ( سهامداران )- فصل چهاردهم ( ارتباط با قاطبه مردم یک جامعه )ـ فصل پانزدهم ( ارتباط با مطبوعات )- فصل شانزدهم (روابط عمومی برای موسسات خصوصی و موسسات آب وبرق و تلفن وحمل و نقل و بانک‌ها )ـ فصل هفدهم ( روابط عمومی در موسسات رفاه اجتماعی ، بیمارستان‌ها و برای جمع آوری اعانات )- فصل هیجدهم ( روابط عمومی در موسسات صنعتی و بازرگانی )- فصل نوزدهم ( روابط عمومی در آموزش عالی )ـ  فصل بیستم ( روابط عمومی در نیروهای نظامی )- فصل بیست و سوم ( روابط عمومی یک حرفه مشخص و ممتاز )- فصل بیست و چهارم ( شخصیت و خصوصیات لازم برای کارشناسان روابط عمومی )- فصل بیست و پنجم ( روابط عمومی قائم به علوم اجتماعی است          چکیده متن کتاب مزبور را دکتر ‹‹ اسکات کاتلیپ›› استاد دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه ویسکانسین و ‹‹ آلن سنتر ›› نایب رئیس یکی از شرکت‌های مشاور روابط عمومی آمریکا تألیف کرده اند . این کتاب تا کنون سه بار تجدید چاپ شده و در آمریکا و کشورهای اروپا و آمریکای لاتین پرفروش ترین کتاب درباره روابط عمومی بوده است .  با تمام این احوال تمام فصول کتاب به نحوی که نگارش یافته نمی‌توانست برای خواننده‌ی ایرانی مفید واقع شود . از این رو پس از مطالعه مکرربرآن شده که قسمت هایی از این کتاب را که با اصول و تکنیک روابط عمومی سرو کار دارد و درحقیقت پایه و اساس فعالیت های روابط عمومی را تشکیل می دهد برای استفاده دانشجویان اقتباس کنم و سپس هرقسمت را با یادداشت هائی که از نویسندگان دیگر تهیه کرده بودم تکمیل نمایم . بنابراین قسمت عمده‌ی کتاب حاضر در درجه اول براساس متن کتاب روابط عمومی ‹‹ کاتلیپ ›› و ‹‹ سنتر ›› تهیه شده ولی در شرح و  توضیح مطالب از کتاب‌های روابط عمومی ادوارد برنیز -  کتاب ارتباط جمعی دکتر چارلزاستاینبرگ - و لئونارددوب و چند کتاب دیگر در زمینه‌ی ارتباط جمعی و افکار عمومی و تبلیغ و پروپاگاندا که نام آن‌ها در فهرست آمده است، بهره گیری سرشار به عمل آمده است .     دراین کتاب سعی شده است که مفهوم روابط عمومی برای دانشجویان و علاقه مندان روشن گردد. روابط عمومی، تبلیغ- نشر مطالب و عقاید - ویا آگهی های بازرگانی نیست . روابط عمومی از همه این امور می تواند بهره گیرد ولی این امور به تنهائی روابط عمومی نمی باشند . آن‌ها که تنها به درج نام و عکس سازمان یا موسسه خود در جراید و یا وسایل ارتباط جمعی دل خوش می دارند از روابط عمومی واقعی بی خبر می باشند . روابط عمومی، ارتباط دوجانبه است . ارتباط دو جانبه بین سازمان و یا موسسه از یک طرف و گروه های مردمی که با آن موسسه و یا سازمان سروکار دارند . هدف ارتباط  نیز ایجاد تفاهم و همکاری و جلب اعتماد و احترام است . چنین هدف بدون خدمت واقعی از جانب سازمان ویا موسسه به مردم وبدون توجه به خواسته ها و تمایلات و اعتراضات مردم هزگر حاصل نگردد.از این رو در جاهای مختلف کتاب با تأکید تمام یادآوری شده که اساس و پایه‌ی روابط عمومی، کار و عمل است . یعنی ابتدا باید برای مردم کار وخدمت انجام داد و آن‌گاه به کمک وسایل ارتباط جمعی درصدد شرح و وصف خدمت برآمد.     کار دوم نیز به قدر انجام خدمت حائز اهمیت است . آن‌ها که می پندارند مشک آن است که خود ببوید نه آن که عطار گوید و شرح وبیان خدمت و فعالیت خود را برای مردم ضرور نمی‌دانند از روح زمان غافل می باشند . دراین عصر وسایل ارتباط جمعی و علوم فضائی . همهمه تبلیغ درتمام دقایق روز و شب از همه جا برای تسخیر قلوب و اذهان انسان‌ها گوش آسمان را کر کرده است . هرسازمان و موسسه ای که دراین غوغا و هیاهو نتواند پیام واقعی خود را به گوش مردم مورد علاقه خود برساند یا ناشناخنته خواهد ماند و در نتیجه از پشتیبانی و همکاری مردم که شرط اساسی موفقیت هرسازمان و موسسه در فعالیت‌های خود است،  محروم خواهد شد و یا در نتیجه بی اطلاعی مردم و یا براثر بدسگالی و بداندیشی رقیبان و دشمنان درمعرض سوء تفاهم قرار خواهد گرفت و در میدان مسابقه از حریفان عقب خواهد افتاد.

زمان انتشار: 1389/06/09 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
سایت کاوشگران روابط عمومی فعلا به طور آزمایشی فقط در کانال کاوشگران در تلگرام به روز رسانی...
1396/04/04

   
موسس تلگرام ادعا می کند مقامات دولتی ایالات متحده آمریکا سعی کرده اند به او و کارمندانش رش...
1396/04/04

   
بسیاری از مذاکرات تلفنی تنها به این دلیل مهم به نتیجه نمی رسند که پیگیری های آتی برای مذاک...
1396/04/04

   
تولید محتوای خلاق یک مزیت رقابتی در عصر دیجیتال است. با توجه به عکس محور بودن اینستاگرام ا...
1396/04/04

   
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار از برگزاری نخستین جشنواره "بو...
1396/04/04

   
استفاده از ربات تلگرام و تکنولوژی هوش مصنوعی واقعیت غیر قابل انکار کسب و کارهای امروزی است...
1396/04/03

   
جالب است بدانید که مشتریان هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب یک برند یا محصول، درک و دید کاملی ...
1396/04/03

   
تعداد کاربران ماهانه یوتیوب به 5/ 1 میلیارد کاربر رسید.
1396/04/03

   
شماره 30 و31 مدیریت رسانه با موضوع انتخابات به مدیر مسئولی مهدی قمصریان وسردبیری قاسم صفا...
1396/04/03

   
مرکز آموزش مدیریت دولتی، سمینار آینده نگری روابط عمومی در مدیریت نوین سازمان ها را 17 مردا...
1396/04/03