|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
روابط عمومی های ایران پویا نیستند

روابط عمومی های ایران پویا نیستند یکی‌ از عواملی‌ که‌ در سرنوشت‌ هر مؤسسه‌، گروه‌ و فرد اهمیت‌ و ارزش‌ اساسی‌ دارد و آنها را در نیل ‌به‌ هدف‌ها یاری‌ می‌دهد; کیفیت‌ رابطه‌ آنها با افراد و مؤسسات‌ و همچنین‌ با افکار عمومی‌ جامعه‌ای است‌ که‌ با آنها سروکار دارند ‌ و در آن‌ به‌ فعالیت‌ مشغولند. هر اندازه‌ این‌ ارتباط به‌ شکل‌ مؤثری‌ گسترش‌ یافته‌ باشد، به‌ همان‌ اندازه‌ آن‌ فرد، گروه‌ و مؤسسه‌ در دستیابی‌ به‌ اهداف‌ خود موفق‌تر است.

یکی‌ از عواملی‌ که‌ در سرنوشت‌ هر مؤسسه‌، گروه‌ و فرد اهمیت‌ و ارزش‌ اساسی‌ دارد و آنها را در نیل ‌به‌ هدف‌ها یاری‌ می‌دهد; کیفیت‌ رابطه‌ آنها با افراد و مؤسسات‌ و همچنین‌ با افکار عمومی‌ جامعه‌ای است‌ که‌ با آنها سروکار دارند ‌ و در آن‌ به‌ فعالیت‌ مشغولند. هر اندازه‌ این‌ ارتباط به‌ شکل‌ مؤثری‌ گسترش‌ یافته‌ باشد، به‌ همان‌ اندازه‌ آن‌ فرد، گروه‌ و مؤسسه‌ در دستیابی‌ به‌ اهداف‌ خود موفق‌تر است. اکنون‌ به‌ عنوان‌ یک‌ اصل‌ اساسی‌ در مدیریت‌ پذیرفته‌ شده‌ که‌ افراد و مؤسسات‌ برای ‌رسیدن‌ هرچه‌ بهتر و راحت‌تر به‌ مقاصدخود نیازمند ‌حسن‌ رابطه‌ و درک‌ متقابل‌ و توسعه‌ تفاهم‌ با یکدیگر و عموم‌ مردم‌ می‌باشند. سازمان‌ ها و مؤسسات‌ به‌ دلایل‌ فوق‌، در تشکیلات‌ خود اقدام‌ به‌ تأسیس‌ دفتر، واحد یا بخشی‌ تحت‌ عنوان‌ روابط عمومی‌ نموده‌اند تا از طریق‌ آن‌ ارتباط مفید و مؤثر را با افراد داخل‌ و خارج‌ سازمان‌ برقرار نمایند و با آگاه‌ کردن‌، تشویق‌ و ترغیب‌ آنان‌، سریع تر، راحت‌تر و با هزینه‌ کمتر به اهداف خود جامه‌ عمل‌ بپوشانند. دست‌ اندرکاران‌ چنین‌ دفاتری‌ همه‌ روزه‌ در تلاشند تا با استفاده‌ از تکنیک‌ها و تخصص‌ها، به‌ گسترش‌ تفاهم‌ و ارتباط مؤثر بپردازند. ولی آیا روابط عمومی ها به درستی به وظایف خود عمل می کنند و در واقع روابط عمومی پویا هستند؟

برات اله صمدی راد، مدرس دانشگاه و روزنامه نگار می گوید: دخالت مدیران ارشد سازمان ها، در اصول و اجرای کار روابط عمومی ها غیر قابل انکار است که این امر باعث ایجاد مشکل در روند کار، فاصله گرفتن با اهداف روابط عمومی ها و عدم پویایی می شود.

ـ به نظر شما یک روابط عمومی پویا باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
روابط عمومی پویا به روابط عمومی گفته می شود که علاوه بر شرح وظایفی که به عهده اش قرار داده اند بتواند در تصمیم گیری مدیران ارشد سازمان خود مثمرثمر باشد. یعنی تصمیم سازی کند و در تصمیم گیری مدیران نقش داشته باشد. کارگزاران روابط عمومی پویا باید به علوم روز، جدیدترین ابزارهای اطلاع رسانی و جدیدترین تئوری های روابط عمومی واقف باشند. در حقیقت روابط عمومی های پویا امروز به سمت روابط عمومی نوین و ارتباطات روز می روند تا بتوانند مفاهیم روابط عمومی را در رویکردی جدید به افکار عمومی عرضه کنند.
از همه مهمتر اینکه روابط عمومی پویا همیشه جلوتر از افکار عمومی حرکت می کند یعنی پیش بینی می کند که افکار عمومی در آینده ممکن است چه نیازها و انتظاراتی داشته باشد، چه درخواست هایی داشته باشد، و لذا همیشه باید چندگام جلوتر از افکار عمومی، جلوتر از توقعات و انتظارات عمومی و جلوتر از ایده ها و برنامه های سازمانی خود حرکت کند و بتواند از دستاوردهای جدید روابط عمومی و ارتباطات که در کل دنیا در حال تغییر و تحول است بهره جسته و به آنها توجه داشته باشد.

ـ با توجه به تعریف و ویژگی هایی که از یک روابط عمومی پویا بر شمردید روابط عمومی ها در حال حاضر به چه میزان از این ویژگی ها برخوردارند و اصولاً ما چیزی تحت عنوان روابط عمومی پویا داریم ؟
به نظر من نه تنها در ایران، حتی دردیگر کشورهای دنیا هنوز دانش ارتباطات و دانش روابط عمومی آن طور که باید و شاید جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده ی است ؟
به نظر می رسد در کشورهای توسعه یافته روابط عمومی ها بیشتر به سمت بازاریابی، تبلیغات تجاری و ... پیش می روند. آن مفهوم روابط عمومی که در ذهن ماست و مبتنی بر ارتباطات مردمی، تکریم ارباب رجوع و اینهاست همه اینها در قالب و مفاهیم دیگری در کشورهای دیگر دارد انجام می شود و در عین حال دانش تئوریک ارتباطات و روابط عمومی نه تنها در ایران که در دنیا هم خیلی روشن نیست. و یا حداقل رویکردش رویکرد خیلی مشخصی نیست.
البته امروز آمریکا در علم ارتباطات پیشرو است و بزرگان ارتباطات و روابط عمومی هم اکنون در کشور آمریکا هستند و دانش نوین کاربردی و مدرن روابط عمومی و ارتباطات از آمریکا به جهان تئوریزه می شود. با این حال روابط عمومی یک دانش جدید است و در ایران هم تازه دارد حرکت می کند و شکل می گیرد و خودش را نشان می دهد لذا نمی توانیم بگوئیم که در ایران کدام روابط عمومی پویاست و کدام سازمان یک روابط عمومی پویا دارد.
در عین حال تحولات خیلی خوبی در جامعه اتفاق افتاده، ما یک حرکت رو به جلو و روبه رشدی را آغاز کرده ایم و این جشنواره ها و کنفرانس های روابط عمومی که دوستان ما برگزار می کنند می تواند ارتباطات قوی را بین کشور ما و سایر کشورها برقرار کند و تعاملات و تبادلات خوبی را فراهم سازد. روابط عمومی در کشور ما دارد پا می گیرد و حتی آقای جیمزگرانیگ و دوستانی که از کشورهای مختلف جهان در کنفرانس های روابط عمومی ایران شرکت کرده بودند خیلی ابراز امیدواری و اظهار خوشحالی می کردند از این که ایران دارد جایگاه خود را باز می کند و مراحل خوبی را طی کرده است لذا ما به سمت پویایی پیش می رویم ولی نمی توانیم بگوئیم که ما یک روابط عمومی پویا هستیم و یا کشور ما دارای روابط عمومی های پویا است.

ـ چرا روابط عمومی های کشورمان این فضا را ایجاد نکرده اند که مشتریان آگاهی بیشتری از حقوق خود داشته باشند و بتوانند براساس این حقوق با سازمان های مربوطه ارتباط برقرار کنند. اشکال کار در کجاست؟
یک بخشی از این مسئله برمی گردد به آن ذهنیتی که مدیران یا کارشناسان روابط عمومی دارند. یعنی فکر می کنند همان کاری را که دارند انجام می دهند همان پیش بینی که خودشان راجع به مردم و مخاطبین خود دارند می تواند درست باشد، در حالی که ممکن است رویکرد مشتریان و مخاطبین چیزهای دیگری باشد. الان ممکن است که شما بتوانید ابزارهای مختلفی را در اختیار مخاطبین خود قرار بدهید که آنها راحت تر بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند کما این که این اتفاق هنوز به طور واقعی رخ نداده است در خیلی جاها شما باید از تمام سلیقه های مختلف ( پیر ، جوان ، بزرگ ، کوچک و ... ) و از تمام طبقه های اجتماعی ( فقیر و ثروتمند ، با سواد و بی سواد و ... )، تمام ذهنیت های مشتریان و مخاطبین خود را دریافت کنید یعنی شرایطی را ایجاد کنیم که حتی افراد بی سواد, اگر می خواهند از خدمات شما بهره مند شوند و راضی نیستند، بتوانند بطور شفاهی یا بصورت تلفنی و از طرق مختلف با شما ارتباط برقرار کنند تا آن بالاترین سطوح سواد و طبقه اجتماعی که بتواند با اینترنت با شما ارتباط برقرار کند. همه این شرایط را باید مهیا کرده و در اختیارشان قرار داد. اینکه ما بعنوان مجریان روابط عمومی و کارشناسان روابط عمومی بجای مردم تصمیم گیری می کنیم اگر این تصمیم بر مبنای واقعیت های اجتماعی جامعه ما نباشد هیچ وقت موفق نخواهد شد.
بنابراین برای اینکه بتوان یک شرکت پویا داشته و در پی آن یک روابط عمومی پویا داشت، باید بتوان نقطه نظرات مردمی را بعنوان سرمایه های ارزشمند در نظر گرفت حتی دو نفر کارشناس را دم درب ورودی در اتاقی قرار دهیم که مردم بتوانند مراجعه حضوری داشته باشند و شفاهی صحبت کنند. آنها می خواهند آدم ها و موجودات زنده ای را ببینند که احساس دارند مشکلات آنها را درک کنند در حقیقت با آنها ارتباط کلامی برقرار می کنند و یا ارتباطات غیرکلامی آنها را درک می کنند و متوجه می شوند لذا پیام گیر و تلفن گویا ممکن است وسیله مناسبی برای آنها نباشد و ما باید این شرایط را برای شان ایجاد کنیم نه اینکه بگوییم حالا که عصر الکترونیک و عصر دیجیتال است دیگر نیازی به این شیوه ها نیست. بله همه اینها باید باشد ولی آن مراحل ابتدایی هم که مشتری های خاص و آدم های خاص خود را دارد باید آنها را هم در نظر بگیریم که خود همین باعث توزیع عادلانه امکانات روابط عمومی ها در بین آحاد مردم می شود.

ـ به نظر می رسد علت عدم برقراری ارتباط خوب بین ارباب رجوع و روابط عمومی در سازمان ها، به عدم وجود نیروی انسانی متخصص روابط عمومی بر می گردد، چه باید کرد که این نقص و مشکل را برطرف کنیم؟
اتفاقاً به مورد خوبی اشاره کردید و بحثی بود که شخصاً علاقمند بودم که اینجا مطرح کنم، ببینید یک بخش به نظام های آموزشی کشور بر می گردد. شما اگر نگاه کنید می بینید که رشته های روابط عمومی و روزنامه نگاری در کشورمان آن چنان که باید و شاید پویا و به روز نیست و افرادی که از این دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند متاسفانه بعد از اینکه مدرک تحصیلی شان را دریافت می کنند تازه به بازار کار می آیند و می خواهند کار را یاد بگیرند و این خیلی بد است یعنی کسی که در دانشگاه تحصیل می کند باید تئوری های روابط عمومی و ارتباطات را بداند و وقتی وارد بازار کار شد بتواند آنها را اجرا کند در حالی که این طور نیست.
چرا می گویند روابط عمومی هنرهشتم است به خاطر این که شما باید روان شناسی، روزنامه نگاری، انتشارات و حتی علوم سیاسی را بدانید، نظام ها و گروه های مختلف جامعه را بشناسید و به آنها واقف باشید، دارای اطلاعات عمومی قوی باشید. اینها متأسفانه در دانشگاه ها برآورده نمی شود علت آن این است دوستانی که در دانشگاه روزنامه نگاری درس می دهند خودشان هنوز یک خبر تهیه نکرده اند.
یکی دیگر همان بحث مدیران سازمان ها و مسئولان ارشد سازمان ها است که روابط عمومی را به عنوان یک واحد تشریفاتی به طور اخص می دانند و یک واحد اضافی و تجملاتی می دانند البته در همه جاها اینطور نیست ولی اکثریت به این صورت است و معمولاً مدیران روابط عمومی را افرادی قرار می دهند که فقط مطیع باشند و آدم های خودشان باشند که هرچه می گویند بله قربان گو باشند در حالی که روابط عمومی امروز یک روابط عمومی بله قربان گو نیست. ما اتفاقاً همیشه باید طرف مردم باشیم یعنی ما نماینده مردم در سازمان هستیم بنابراین مدیر ارشد یک سازمان حق ندارد برای یک روابط عمومی تعیین تکلیف کند که آن چیزی که من می گویم باید انجام شود بلکه آنچه را که مردم می گویند ما باید به مدیر ارشد دیکته کنیم و ایشان بر مبنای درخواست های مردم تصمیم گیری کند به خاطر همین است که می بینید در حالی که یک مدیر روابط عمومی باید به آن هنرها و حرفه ها و علومی که خدمت تان عرض کردم احاطه داشته باشد، ندارد و لذا می بینیم فردی که رشته ای کاملاً بی ارتباط با روابط عمومی را خوانده بعنوان مدیر روابط عمومی مشغول به کار می شود.

زمان انتشار: 1389/08/08 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
دبیر کمیته رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری گفت: نتایج رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها تا نیم...
1395/11/02

   
طی حکمی از سوی رئیس فدراسیون فوتبال اژدر شهابی به سمت رئیس دپارتمان روابط عمومی منصوب شد.
1395/11/02

   
، دومین جلسه هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی شهرستان فیروزکوه به ریاست آهنگر ، جانشین...
1395/11/02

   
انجمن روابط عمومی ایران ، با قلبی مالامال از اندوه و تأثر ، تسلیت و تسلای خویش را به...
1395/11/02

   
مزیت اصلی یک تصویر مناسب برای بازاریابی این است که قابلیت انتقال داستان را داشته باشد. تا ...
1395/11/02

   
زمانی اجرای یک ایده در روابط عمومی موفق تر خواهد بود که جریان ورود داده ها از کانال صحیح و...
1395/11/02

   
مدیرکل اخبار استان های خبرگزاری جمهوری اسلامی تاکید کرد که روابط عمومی های دستگاه های مختل...
1395/11/02

   
وزیر ارتباطات و اطلاعات گفت: روابط عمومی دولت تدبیر وامید ضعیف است و باید حوزه اطلاع رسانی...
1395/11/02

   
یک‌صدو نودو هفتمین نشست علمی تخصصی انجمن روابط عمومی ایران، با موضوع « آسیب شناسی تعامل رو...
1395/11/02

   
اولین نشست آموزشی رویکردهای نوین روابط عمومی در استان یزد برگزار شد .
1395/11/02