|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
روابط عمومی ها و بحران کمبود متخصص ارتباطات

اگر یکی از فعالیت های شاخص روابط عمومی را آموزش عمومی به حساب آوریم، معنی آن این است که ما باید به مخاطبان سازمان آموزش دهیم که چگونه از امکانات سازمان ها به درستی استفاده کنند و حق وحقوق شان را در سازمان بشناسند، به عبارت دیگر سازمان را بشناسند و توقع شان را بر اساس ماموریت آن سازمان تنظیم کنند

اگر یکی از فعالیت های شاخص روابط عمومی را آموزش عمومی به حساب آوریم، معنی آن این است که ما باید به مخاطبان سازمان آموزش دهیم که چگونه از امکانات سازمان ها به درستی استفاده کنند و حق وحقوق شان را در سازمان بشناسند، به عبارت دیگر سازمان را بشناسند و توقع شان را بر اساس ماموریت آن سازمان تنظیم کنند.این کار ساده ای نیست و از یک گروه محدود و غیر حرفه ای نمی توان توقع داشت که این کار مهم را با موفقیت مورد انتظار انجام دهند، اما راه کار عملی این است که با تعیین کارشناسان با تجربه، فعالیت های شاخص روابط عمومی را احصاء و سپس فعالیت های قابل واگذاری را مشخص و در مورد واگذاری آن به سازمان ها و موسسات تخصصی ارتباطی و تبلیغاتی اقدام نمود . سپس با تعیین فرد مسئول برای هر یک از طرح ها با نظارت دقیق و مستمر، عملیات اجرایی و برنامه های ارتباطی را تا حصول نتیجه هدایت کرد و برای اصلاح مداوم این برنامه ها به روش های علمی میزان تاثیرگذاری آنها را سنجید و به طور  مستمر نقاط ضعف را کاهش داد. برای مثال انتشار نشریه، تولید فیلم و سایر فعالیت های مشابه روابط عمومی یک سازمان را می توان با استفاده از خدمات موسسات بخش خصوصی تامین کرد. همین طور تحقیقات میدانی و سایر فعالیت ها را می توان به شرکت های حرفه ای خارج از سازمان واگذار کرد. از طرف دیگر با وجود محدودیت هایی که روابط عمومی در زمینه کارشناسان ورزیده و افراد صاحب نظر در زمینه ارتباطات و تبلیغات دارند نمی توانند این افراد را استخدام کنند. اما با اعمال سیاست می توانند با برنامه ریزی مناسب از توانمندی بخش خصوصی به صورت موثر بهره مند شوند. یکی از مشکلات اساسی روابط عمومی ها این است که درگیر کارهای جاری و روزمره می شوند و در برنامه ریزی های کلان و ارائه طرح های استراتژیک در بخش ارتباطات و تبلیغات فعالیت قابل توجهی ندارند. برای رفع این اشکال می توان از گروه های مشاور  در حوزه ارتباطات متشکل از متخصصان ، استادان و افراد صاحب نظر استفاده نمود تا با یک نگاه متفاوت روابط عمومی را در مسیر صحیح و در راستای اهداف تعیین شده هدایت کنند. عمده ترین مشکل روابط عمومی در ایران این است که برنامه ها اغلب بر اساس نگرش های سنتی طراحی و اجرا می شود که باید در این امر تجدید نظر اساسی صورت گیرد.

در شرایط فعلی که اطلاع رسانی در روابط عمومی ها اغلب به روال معمول و بدون استفاده از ابزار و امکانات پیشرفته صورت می گیرد، مخاطبین محدودی را پوشش می دهد برای رفع این محدودیت جذب نیروی انسانی مستعد و کارآفرین و استفاده از ابزارهای پیشرفته مانند اینترنت و اینترانت این مشکل را تا حدودی حل خواهد نمود.

متاسفانه اکثر روابط عمومی ها با کمبود کارشناس متخصص در علوم ارتباطات مواجه هستند و مشکل دیگر نیز عدم شناخت مدیران ارشد بعضی سازمان ها از تاثیرات مهم و موثر اطلاع رسانی در جلب مشارکت مردم می باشد که این امر نیز مستلزم آموزش های مرتبط به منظور تغییر نگرش در حوزه ارتباطات فردی و سازمانی می باشد.

 

زمان انتشار: 1389/08/05 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
به عقیده برخی کارشناسان برند و طبق تحقیقات دیگری که انجام شده، وفاداری هواداران، ستاره های...
1395/11/05

   
برای اطلاع رسانی از طریق رسانه های سنتی و محیطی باید رسانه های محیطی زیادی را تحت پوشش قرا...
1395/11/05

   
سمینار آموزشی شهرداری پیشگام مردمداری توسط روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری برگزا...
1395/11/05

   
دبیر هیات نظارت بر مطبوعات از صدور مجوز انتشار ۴۹ رسانه و تغییر وضعیت ۱۰۱ رسانه مکتوب و ال...
1395/11/05

   
مدیر عامل خانه مطبوعات استان یزد با بیان این که وضیت رسانه‌ها در این استان اصلاً خوب نیست،...
1395/11/05

   
درگذشت آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی، شنیدن صدای تیراندازی در تهران و بعد هم حادثه «پلاسکو» و ب...
1395/11/05

   
نشست مشترک روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی شاهرود با محوریت دهه فجر به میزبانی فرمانداری ویژ...
1395/11/05

   
مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد دهه فجر لرستان برنامه ای این ستاد را همزمان با اایم...
1395/11/04

   
قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به ظهور پدیده شهروند خبرنگار در عرصه اطلاع ...
1395/11/04

   
هیأت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی‌های کردستان با برگزاری مجمع عمومی انتخاب و معرفی...
1395/11/04