|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
چرا خبرنگاران با روابط عمومی ها کنار نمی آیند؟

در عصر کنونی که بر مبنای ارتباطات بنا گذاشته شده است دیگر دیوار کشیدن میان مسوولان و مدیران با اصحاب رسانه که رکن چهارم دموکراسی به شمار می روند بی معنا و حتی پوچ است.برای همین در کشورهای توسعه یافته که نحوه تعامل میان رسانه ها و مدیران یا هر بخش دیگر که باید به جامعه پاسخگو باشد تعریف شده و شفاف است مشکل جدی در روند پرسشگری و پاسخگویی یا وجود ندارد و اگر هم هست بسیار نادر می باشد

در عصر کنونی که بر مبنای ارتباطات بنا گذاشته شده است دیگر دیوار کشیدن میان مسوولان و مدیران با اصحاب رسانه که رکن چهارم دموکراسی به شمار می روند بی معنا و حتی پوچ است.برای همین در کشورهای توسعه یافته که نحوه تعامل میان رسانه ها و مدیران یا هر بخش دیگر که باید به جامعه پاسخگو باشد تعریف شده و شفاف است مشکل جدی در روند پرسشگری و پاسخگویی یا وجود ندارد و اگر هم هست بسیار نادر می باشد.

 

اما در کشورهای در حال توسعه ارتباط گیری خبرنگاران و روزنامه نگاران با طرف مقابل با چالش های بسیاری مواجه است.که در این نوشتار به برخی از چالش ها اشاره و راهکارهایی برای حل آنها پیشنهاد می شود. 

1-       چالش پیش رو میان خبرنگاران و مدیران روابط عمومی و مسوولان عدم تعریف جایگاه مهم روابط عمومی است.روابط عمومی ها افرادی هستند که بعضا نقش ارسال کننده فکس،خبر صرف و یا هماهنگ کننده نشست های خبری را بر عهده دارند.جایگاهی که برای روابط عمومی ها دیده شده فقط سازمانی است و باید دستورات رئیس خود را بی کم و کاست به مرحله اجرا برساند.بنابراین شاهد مدیران روابط عمومی هستیم که تحصیلات یا تجربه مرتبط با کار روابط عمومی را ندارند. 

2-      دومین چالش در سازمان ها نبود واحد روابط عمومی است.یعنی سازمان هایی هستند که اصلا نیازی به داشتن مدیر روابط عمومی یا واحد روابط عمومی احساس نمی کنند.زیرا بر خلاف جریان آب شنا می کنند و مدیر خود را فردی کامل و مسلط بر همه امور می بیند که روابط عمومی ندارد. 

3-      سومین چالشی که اصحاب رسانه با روابط عمومی ها دارند این است که روابط عمومی ها بهترین عملکرد خود در سازمان را محصور کردن مدیر در حلقه سکوت می دانند.برخی از روابط عمومی ها برای اینکه دچار هیچ جالش خبری و رسانه ای نشوند بهترین راه را در بست راه بر روی رسانه ها و محدود کردن مدیر برای انجام مصاحبه یا درز خبر می دانند.برای همین شاهد افزایش شایعه و برخی اخبار در قالب شنیده ها یا مقام آگاه هستیم.این امر در نهایت به ضرر سازمان تمام می شود زیرا باید هزینه و زمان مضاعفی انجام دهد تا اخب

    

4-  چهارمین چالش میان رسانه ها با روابط عمومی ها عدم درک درست جایگاه روابط عمومی از سوی رسانه ها و بالعکس است.برخی رسانه ها روابط عمومی را محلی برای اعطای آگهی می دانند و روابط عمومی ها نیز برخی مواقع رسانه ها تنها آگهی گیرنده می دانند.این مشکل سبب می شود که هیچ یک از این دو به اهداف اصلی خود نرسند و افکار عمومی و سازمان مربوطه مغفول بماند.

 

5-      پنجمین چالش را باید عدم استفاده مدیران از روابط عمومی های کار بلد و با تجربه دانست.مدیران تنها می خواهند یک پست را پر کنند و برای همین در انتخاب مدیر روابط عمومی به سابقه کاری و یا تحصیلی فرد توجه نکرده و بعضا خویشان یا افراد سفارشی را در این پست مهم می گمارند.برای همین در طول کار روابط عمومی و رسانه حرف یکدیگر را درک نمی کنند.

 

6-      ششمین چالش انتخاب روابط عمومی برای انجام چندین کار مشابه و همزمان است.بعضا مدیران روابط عمومی هم پست ریاست دفتر و هم پست روابط عمومی را دارند که در نهایت به دو پست آسیب رسیده و مدیر روابط عمومی زمانی برای تعامل با خبرنگاران نخواهد داشت.

 

راهکارها:

 

برای اینکه بتوان در عرصه کنونی ارتباطات که عمر ماندگاری خبر به ثانیه هم نمی رسد سازمان ها با رسانه ها تعامل مثبت و بالعکس داشته باشند چند راهکار پیشنهاد می شود:

 

1-      انتخاب مدیر روابط عمومی از جنس رسانه.یعنی فردی پشت میز ریاست روابط عمومی بنشیند که حداقل چندین سال سابقه کار مطبوعاتی داشته باشد.

2-      تعیین مدیران روابط عمومی دارای سابقه تحصیلی مرتبط.

3-      ایجاد واحدهای روابط عمومی قوی در سازمان هایی که این واحد را نداشته یا حذف کرده اند.

4-      تفکیک سازی میان پست ریاست دفتر و روابط عمومی.

5-      تعیین مشاور رسانه برای مدیران یا روابط عمومی برای افزایش تعامل با رسانه ها.

6-      برگزاری نشست های مستمر با خبرنگاران و روزنامه نگاران از سوی روابط عمومی ها برای پر کردن خلاء های احتمالی.

7-      شکستن دیوار میان مدیران با رسانه ها.

8-      ایجاد حس اعتماد میان مدیران و رسانه ها.
 
 

 

زمان انتشار: 1389/11/12 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
هر چند ما امروز می‌توانیم از پیغام‌ها و پیشنهادهای متنوع برای جلب توجه مشتریانمان استفاده ...
1396/02/06

   
برترین‌های دومین جشنواره خبرنگاران و روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری م...
1396/02/06

   
گردهمایی سالانه مسئولان روابط عمومی ادارات کل دامپزشکی کشور با محوریت افکارسنجی در روابط ع...
1396/02/06

   
تا به حال شده پول بلیت هواپیما را داده و حتی در زمان پرواز روی صندلی خود بنشینید ولی ناگها...
1396/02/06

   
اگر فردی در تیم شما کاری را به روشی که شما خواسته ­اید انجام نداده است با آنها بواسطه اشتب...
1396/02/06

   
تبلیغات انتخاباتی بیشتر از آنکه به قوانین احتیاج داشته باشد به شفاف سازی نیازمند است. بهتر...
1396/02/06

   
بسته بندی های رنگارنگ، شعارهای تبلیغاتی آهنگین، شخصیت های کارتونی سرگرم کننده، بازی ها و ا...
1396/02/06

   
فراخوان سمینار «تبیین نقش روابط عمومی ها در تحقق اقتصاد مقاومتی» که قرار است 13 و 14 تیرما...
1396/02/04

   
مدیرکل روابط عمومی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: هشتمین همایش روابط عمومی های دستگاه ه...
1396/02/04

   
مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد با تشریح نقش روابط عمومی ها در مشارکت حداکثری مردم در انت...
1396/02/04