|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
روابط عمومی و رسانه

اینترنت وفن آوری های نوین تجهیزات قدرتمندی روابط عمومی و رسانه را در اختیار روابط عمومیها قرار داده وپدیده اینترنت آنچنان دنیای روابط عمومیرا متحول کرده است که عده ای معتقدند اگر به شبکه متصل نیستید حیات ندارید.

 2. آشنایی با سایتها وپایگاههای اطلاع رسانی عامل مهمی در به روز رسانی اطلاعات است ، ایجاد یک وب سایت جذاب برای انتقال اخبار از بدیهی ترین اقدامات روابط عمومیدر عصر اینترنت است وشرط موفقیت برای به کارگیری اینترنت در روابط عمومیداشتن نگاه استراتژیک وهمچنین شناخت تمام زوایا وویژگیهای ارتباطی اینترنتی می باشد.

3. گرچه اطلاع رسانی از ویژگیهای روابط عمومیکارآمد است ، آنچه اولویت بیشتری دارد اطلاع یابی است.روابطعمومیها باید در داخل سازمان به دنبال خبر بدوند نه اینکه منتظر خبر بمانند.

4. گله روابط عمومیها از خبرنگار در مورد چاپ نشدن یک خبر ، نشانگر دخالت بی مورد روابط عمومیدر کار روزنامه نگاری است . روابط عمومیها باید بدانند که انجام وظایف روزمره خبر نیست .

5. در هیچ شرایطی روابط عمومیبه صورت رسمی تقاضای جلوگیری از چاپ یک مطلب را نمی کند، بلکه با بر قراری ارتباطی صمیمانه ودوستانه با رسانهها می توان ، از انتشار اخبار غیر واقعی وشایعات جلوگیری کرد.

6. روابط عمومیباید بداند که رسانهها پایگاه تبلیغاتی وسخنگویان یک طرفه سازمان او نیستند ، بلکه رسانهها در انتخاب اخبار ، نیازها وعلایق مخاطبان خود را در نظر می گیرند.

 7. تشکیل شورای مشورتی ارتباط با رسانهها به منظور بحث وبررسی کارشناسی برای بهبود فعالیتهای روابطعمومیواستفاده از ظرفیتهای موجود رسانهها عامل مهمی در موفقیت روابط عمومیها در ایجاد ارتباط با رسانهها است .

 8. از کارهای معمولی واولیه روابط عمومیجستجوی سایتهای اینترنتی خبرگزاری ها وتهیه بریده جراید وتوزیع آن بین مدیران سازمان است .

 9. با نصب العین قراردادن عبارت مشهور ( خیر الکلام ما قل ودل) وتنظیم اخبار در حجم کم ، وبیان اصلی ترین ومهمترین عناصر خبری کوتاه نویسی را تجربه کنید.

10. پرداختن به عناصر اصلی خبر وپرهیز از اخبار شخصیت مدار ( رییس مدار ) وحواشی کم اهمیت به افزایش أگاهی مردم وانعکاس بیشتر اخبار کمک می کند

  11. برخی خبرنگاران مایلند با مدیران ارشد سازمان مصاحبه نمایند ، برداشتن موانع متعدد در این راه قابل اهمیت است. همچنین هماهنگی برای انجام مصاحبه های اختصاصی ومطبوعاتی ورادیو تلویزیونی در انعکاس اخبار بسیار مهم است.

 12.در انتقال اخبار به رسانهها تولید اخبار ابتکاری، توجه به خط مشی رسانهها ، جامع وکامل بودن خبر ، ارسال عکسهای مرتبط با خبر ، سریع رساندن خبر وزمان فعالیت رسانهها حایز اهمیت است .

13. این هنر روابط عمومیاست که به اندازه قابلیت وتوان رسانهها از آنها به نفع سازمان بهره ببرد.

 14. باید به تمامی رسانهها وخبرنگاران انها احترام گذاشت ، تبعیض بین خبرنگاران باعث دلسردی خبرنگاران نسبت به روابط عمومی وعدم انعکاس مناسب اخبار خواهد شد .

15. از رسانههای نوشتاری برای انتقال اطلاعات طولانی وتخصصی اخبار استفاده مطلوب را ببرید.

16. خبرهایی که در رادیو وتلویزیون منعکس می شوند ، جذابتر از خبرهایی هستند که بر روی کاغذ درج می شوند.

17.ارسال کارت تبریک به رسانهها را به مناسبت سالروز تاسیس یا شروع سال نو جدی بگیرید.

18. روابط عمومیها باید بدانند که هرچه عنصر تبلیغات در یک خبر بیشتر باشد کم اثر تر خواهد شد

19. اطلاعات مورد نیاز خبرنگاران را شخصا تهیه نموده وهیچ گاه سئوالات خبرنگاران را بی پاسخ نگذارید .

20. اجرای سیستم مکانیزه خبر رسانی ( روابط عمومیالکترونیک ) را جدی بگیرید. 21

. برقراری ارتباط نظام مند با مراکز اطلاع رسانی مختلف وایجاد بخش مستقل ارتباط با رسانهها را پیگیری نمایید

22. جهت شرکت در مراسم ومناسبتهای مختلف دعوت از خبرنگاران را فراموش نکنید .

23. برای انعکاس اخبار در رسانهها از تمام امکانات ونفوذ خود استفاده نمایید وبرای این که مطمئن شوید اخبار ارسالی به سرویس مورد نظر رسیده است ، با برقراری تماس تلفنی ، توصیه های دوستانه را فراموش نکنید .

24.موضع گیری شخصی وسیاسی را در تنظیم خبر دخالت ندهید .

 25. در صورتی که قصد ارسال جوابیه را دارید در اسرع وقت اقدام نمایید ، زیرا در غیر اینصورت مطلب چاپ شده تاثیر خود را در اذهان عمومیگذاشته وصحیح تلقی می گردد.

26. در هنگام تهیه جوابیه، اشاره به مستندات منطقی ، خودداری از ذکر عبارات توهین آمیز ورعایت کردن عدالت الزامی است.

27. فراموش نکنید افزایش حجم اخبار غیر موثق واخباری که نیاز به جوابیه( تاییدیه وتکذیبیه و .... ) دارند ناشی از عملکرد ناقص روابطعمومیدر زمینه اطلاع رسانی می باشد.

 28.بعضی از رسانهها مایلند که مطالب مورد نیاز خود را از طریق اینترنت دریافت کنند، این وظیفه روابط عمومیاست که به نحوه عملکرد این سیستمها آشنا شوند.

29. روابط عمومیها در مواردی که از نظر خبری فعال نیستند باید با استفاده از تشابه ، تعارض ، تعمیم ، تولید شبه رویداد و... دست به تولید اخبار ابتکاری زده واز شیوه های تخصصی تولید خبر بهره ببرند .

30. روابط عمومیباید بیش از پیش به اهمیت رسالت خطیر رسانهها آگاه بوده ودر ایجاد حسن رابطه با آنها کوشا باشد.

31. روابط عمومیموفق ، نویسنده ای است که از هر رویدادی ( event) چندین خبر بسازد

32. هرچه شناخت روابط عمومیاز خبر بیشتر واز نیازها وحساسیتهای مخاطب اگاه تر باشند توفیق بیشتری در تهیه ونگارش متن خبر به دست خواهند آورد .

33.نگاه به اخبار چاپ شده در نشریات عامل مهمی در شناسایی وارزیابی روند ارتباط با رسانهها است.

34. روابط عمومیا درک صحیح از کار رسانهای ومحدودیتها ومشکلات اقتصادی واجتماعی جامعه باید در قبال خدماتی که از رسانهها دریافت می کنند ، درصدد حل بخشی از مشکلات آنها برآیند.

 35.همزمان با ارسال خبر به رسانهها یادآور شوید که کار شما تبلیغات تجاری نیست وهر زمان که تشخیص دادند که بعضی از اخبار جنبه تبلیغی وتجاری دارد ، از درج آن خودداری نمایند.

 36.به رسانهها اطمینان دهید که هر مطلبی که توسط شما برای آنها فرستاده می شود ، از روی کمال دقت وصحت تنظیم شده وهرگاه نیاز به جزییات وتفضیلات بیشتری داشتند ، خواسته آنان را در اسرع وقت برآورده خواهد شد.

37. قبل ازارسال مطلب خود به رسانههاآن را یکبار دیگر مرور کرده وآن را درکوتاهترین وروان ترین شکل تهیه کنید .

38. روابط عمومیها باید ویژگیهای خبر را شناخته وتوانایی تشخیص رویداد خبری را از غیر خبری داشته باشد. .

 39. روابط عمومی ورسانهمحورهای اصلی اطلاع رسانی هستند ، اگر اطلاع رسانی این دونهاد در جامعه شفاف وگویا وکامل نباشد طبیعی است که مخاطبان به سوی رسانههای غیر رسمی خواهند رفت که این امر سبب سلب اعتماد افکار عمومیخواهد شد.

 40. در هنگام برگزاری گردهمایی ها وهمایشها و ... اختصاص چند خط تلفن وفاکس برای خبرنگاران جهت تسهیل ارتباط الزامی است. همچنین در پایان مراسم نظرسنجی از مدعوین می تواند به شناخت نقاط ضعف وقوت برنامه کمک نماید.

 

زمان انتشار: 1389/09/20 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
هر چند ما امروز می‌توانیم از پیغام‌ها و پیشنهادهای متنوع برای جلب توجه مشتریانمان استفاده ...
1396/02/06

   
برترین‌های دومین جشنواره خبرنگاران و روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری م...
1396/02/06

   
گردهمایی سالانه مسئولان روابط عمومی ادارات کل دامپزشکی کشور با محوریت افکارسنجی در روابط ع...
1396/02/06

   
تا به حال شده پول بلیت هواپیما را داده و حتی در زمان پرواز روی صندلی خود بنشینید ولی ناگها...
1396/02/06

   
اگر فردی در تیم شما کاری را به روشی که شما خواسته ­اید انجام نداده است با آنها بواسطه اشتب...
1396/02/06

   
تبلیغات انتخاباتی بیشتر از آنکه به قوانین احتیاج داشته باشد به شفاف سازی نیازمند است. بهتر...
1396/02/06

   
بسته بندی های رنگارنگ، شعارهای تبلیغاتی آهنگین، شخصیت های کارتونی سرگرم کننده، بازی ها و ا...
1396/02/06

   
فراخوان سمینار «تبیین نقش روابط عمومی ها در تحقق اقتصاد مقاومتی» که قرار است 13 و 14 تیرما...
1396/02/04

   
مدیرکل روابط عمومی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: هشتمین همایش روابط عمومی های دستگاه ه...
1396/02/04

   
مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد با تشریح نقش روابط عمومی ها در مشارکت حداکثری مردم در انت...
1396/02/04