|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
نقش رنگ ها در فرآیند برندینگ

موضوع شناخت و درک صحیح رنگ ها و قدرت نهان آنها در شرایطی مطرح می شود که برخی رنگ ها بیش از سایرین مورد توجه طراحان قرار دارند. برای نمونه می توان گفت جذابیت رنگ قرمز به حدی است که علاوه بر لوگوی شرکت ها، معمولا اعلامیه های مربوط به حراجی ها نیز به همین رنگ بوده تا توجه تعداد بیشتری از مردم را به خود جلب کند. این در حالی است که اغلب بازاریاب ها از این رنگ برای تولید هیجان بیشتر در مخاطبان خود بهره می برند.

به گزارش  کاوشگران روابط عمومی به نقل از فرصت امروز، قدرت رنگ ها عموما از سوی مصرف کنندگان و مشتریان نادیده گرفته می شود. این در حالی است که بسیاری از بازاریاب ها بخش عمده ای از زمان خود را به اندیشیدن درباره رنگ ها و قدرت و میزان اثرگذاری آنها در پروسه برندینگ اختصاص می دهند که این موضوع بیانگر اهمیت نحوه استفاده از رنگ ها و شناخت قدرت پنهان آنها است.

در حقیقت می توان گفت رنگ یکی از مهم ترین عناصری است که بازاریابان و طراحان برای طراحی لوگوی یک شرکت تجاری به آن توجه می کنند. ادراک افراد از رنگ ها بسته به شرایط سنی، اجتماعی، جنسیت، شخصیت و حتی میزان درآمد بسیار متفاوت است. این به آن معناست که بازاریاب ها باید پیش از هرچیز جمعیت هدف را شناسایی و با درنظر گرفتن شرایط مذکور اقدام به استفاده از رنگ ها در لوگوی برند متبوع خود کرده و در فرآیند بازاریابی از آن استفاده کنند.

یک لوگوی جذاب که در طراحی آن از رنگ های مناسب استفاده شده است می تواند موجب شناخته شدن برند شده و مشتریان احتمالی را به خرید محصولات تولید شده توسط این برند ترغیب کند. بسیاری از روان شناسان بر این عقیده اند که رنگ ها از قدرت بسیار زیادی برخوردار بوده و در بسیاری از موارد می توانند احساسات خاصی را در افراد برانگیزند.

در چنین شرایطی تامل در رنگ ها و داشتن شناخت و درک صحیح نسبت به آنها و همچنین شناخت قدرت نهان در رنگ های متفاوت به طراحان و بازاریابان کمک می کند تا با طراحی یک لوگوی جذاب و همچنین استفاده از این قدرت پنهان در تبلیغات برند مورد نظرشان، توجه بسیاری از مردم را به سوی برند متبوع خود جذب و از این طریق جمعیت هدف خود را به تعامل با محصولات و خدمات برند و شرکت تجاری مورد نظرشان تشویق کنند.

در همین راستا و به گفته متخصصان رنگ قرمز می تواند افراد را به انجام کاری تشویق و ترغیب کرده و توجه آنان را به صورت قابل توجهی به خود جلب کند. با در نظر گرفتن این موضوع می توان گفت که دقیقا به دلیل همین جذابیت است که برندهایی نظیر کوکاکولا، Frito Lay و Budweiser از رنگ قرمز روشن در لوگوی و بسته بندی محصولات خود استفاده می کنند.

از سوی دیگر رنگ آبی احساساتی نظیر اعتماد و اتکا را ایجاد کرده و استقبال قابل توجه مردم از این رنگ و ویژگی های مثبت آن سبب شده است تا برندهای مشهوری نظیر فیس بوک، CitiBank و شرکت تولید لوازم الکترونیکی و خانگی سامسونگ از آن در لوگوی خود استفاده کنند.

موضوع شناخت و درک صحیح رنگ ها و قدرت نهان آنها در شرایطی مطرح می شود که برخی رنگ ها بیش از سایرین مورد توجه طراحان قرار دارند. برای نمونه می توان گفت جذابیت رنگ قرمز به حدی است که علاوه بر لوگوی شرکت ها، معمولا اعلامیه های مربوط به حراجی ها نیز به همین رنگ بوده تا توجه تعداد بیشتری از مردم را به خود جلب کند. این در حالی است که اغلب بازاریاب ها از این رنگ برای تولید هیجان بیشتر در مخاطبان خود بهره می برند.

آبی نیز دیگر رنگ قدرتمندی است که در کنار رنگ هایی نظیر سبز، زرد، نارنجی و خاکستری مورد استفاده قرار می گیرد تا توجه بیشتری را نسبت به محصولات و خدمات برندهای تجاری جلب کنند.

روانشناسان بر این باورند که بسیاری از مردم رنگ آبی را دوست داشته و نسبت به آن حس مثبتی دارند. از سوی دیگر، رنگ آبی در میان بازاریاب ها نشان دهنده حرفه ای بودن و قدرت یک شرکت تجاری محسوب شده و بسیاری از شرکت ها از این رنگ در لوگوی شان استفاده می کند.

لازم به ذکر است که رنگ آبی موجب کاهش اشتها و رغبت افراد شده و دقیقا به همین دلیل است که در لوگوی رستوران ها کمتر از این رنگ استفاده می شود.

 

زمان انتشار: 1395/10/14 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
ستاره ارتباط دولت در چهارمین جشنواره ستارگان روابط عمومی به محمدباقر توبخت معاون رییس جمهو...
1396/03/03

   
علی دارابی معاون امور استان های صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران در چهارمین جشنواره ستارگان ...
1396/03/03

   
مشکلات اصلی و فرعی روابط عمومی‌ها در فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس مورد بررسی قرار گرف...
1396/03/03

   
باقر ساروخانی استاد ارتباطات و پدر علم جامعه‌شناسی ارتباطات در سخنانی در جشن ستارگان روابط...
1396/03/03

   
با توجه به ابلاغ منشور حقوق شهروندی توسط دولت و لزوم تامین آن، انتظار می‌رود دولت دوازدهم ...
1396/03/03

   
سخنگوی دولت اظهار کرد: روابط عمومی در دولت دوازدهم منزلت رفیع‌تری پیدا خواهد کرد.
1396/03/03

   
مجمع عمومی عادی نوبت دوم انجمن روابط عمومی ایران عصر روز سه شنبه 2 خرداد 96 در تهران ...
1396/03/03

   
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:روابط عمومی ها باید برای ایجاد نگاه مثبت ...
1396/03/03

   
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: وظایف روابط عمومی در حوزه اطلاع‌رسانی، انعکاس ...
1396/03/03

   
نخستین گردهمایی مسئولین روابط عمومی شهرستانهای منطقه شمال و شمال شرقی استان اصفهان در سال ...
1396/03/03