|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
کتاب" سواد رسانه‌ای و آگاهی‌های نشانه‌شناختی"

کتاب "سواد رسانه‌ای و آگاهی‌های نشانه‌شناختی"، نوشته "الیوت گینز"، با ترجمه‌ای از علیرضا باستانی و محمد سلطانی‌فر از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.

به گزارش  کاوشگران روابط عمومی به نقل از روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، کتاب "سواد رسانه‌ای و آگاهی‌های نشانه‌شناختی" که همزمان با ایام برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات منتشر و به بازار عرضه شده، کوششی است در جهت یافتن چگونگی کارکرد و فرایندهای ارتباطی روزمره و درک رسانه‌ای ارتباطاتی آن.

نشانه‌شناختی به‌عنوان یک روش علمی به بررسی علمی نشانه‌ها می‌پردازد و مانند علوم دیگر دارای اصول، قواعد و روش‌های مبتنی بر مشاهده، آزمون و جست‌وجو بر اساس معیارهای ذهنی است. 

نشانه‌شناسی ابزاری هدفمند و تجربی‌ است که فرایندهای ارتباطی را تفسیر، تبیین و مقوله‌بندی می‌کند تا به کمک آن‌ها مفاهیم خلق شود.

 هدف از کسب سواد رسانه‌ای و تحلیل نشانه‌شناختی، آشنایی با ‍‍ کنه رسانه‌ها و اهمیت تأثیر آنهاست. 

در عصر سیطره رسانه‌ها که واقعیت به مجاز تبدیل می‌شود، نشانه‌شناسی می‌تواند شناخت فرایندهای ارتباطی و استراتژی‌ها انسان را برای درک رسانه‌ها، استفاده بهتر از قدرت‌شان و فائق آمدن بر تأثیرات و نفوذ آن‌ها مجهز ‌کند.

کتاب حاضر با پیش‌گفتار و مقدمه‌ای از مؤلف در 6 فصل به تبیین و تحلیل مفاهیم رسانه‌ای، نشانه‌شناسی سواد رسانه‌ای و مقوله‌های مهم در این بحث می‌پردازد.

در فصول مختلف کتاب مجموعه‌ای از روش‌های تحلیل ارائه شده است، هم‌چنین داستان‌ها و مثال‌های گوناگونی از برنامه‌های رسانه‌ای آمده است تا اهمیت کسب تجربه و شناخت ساختارهای بیان شده و استراتژی‌های ارتباطی به‌کاررفته را شرح و بسط دهند. 

 

فصل اول: سواد رسانه‌ای و آگاهی‌های نشانه‌شناختی

در فصل نخست کتاب به شالوده‌های اساسی هدف‌های مندرج در کتاب پرداخته شده است. ویژگی‌های عمومی نقد رسانه و روش‌های نشانه‌شناسی کاربردی به طور خلاصه در این فصل آورده شده و در پایان کاربرد و روش‌های نشانه‌شناسی برای تجزیه و تحلیل رسانه‌ها آمده است.

 

فصل دوم: چند معنایی ناگزیر در ارتباطات

در این فصل به تضاد و تناقض‌های موجود در ارتباطات پرداخته شده و در ادامه مجموعه‌ای از مفاهیم نشانه‌شناسی معرفی و مثال‌هایی برای آن‌ها مطرح شده است. 

حکایت، فرهنگ و سه نوع نشانه‌شناسی؛ نشانه‌شناسی: حقیقی فراتر از اختیار انسان از موضوعات این فصل هستند.

 

فصل سوم: قدرت و نقش‌نما در نشانه‌شناسی رسانه

فصل سوم کتاب به بررسی این موضوع پرداخته که چگونه رهبران اندیشه و راویان اخبار رسانه‌ها، ارزش‌ها و عقیده‌ها را انتقال می‌دهند.

برخی از موضوعات و مطالب این فصل عبارتند از: نقش‌نما از جنس هویت‌‌شناسی، تصویرپرازی رسانه‌ای و عملکردهای جهان واقعی، هویت‌بخشی، همانندسازی و بازخواست، سواد رسانه‌ای و انگاشت‌ نشانه‌شناسانه نقش‌نما.

 

فصل چهارم: مخاطب، همانندسازی و نشانه‌شناسی فضا

این بخش از کتاب به این موضوع اشاره دارد که چگونه رسانه‌ها به دستکاری محتویات اخبار و پیام‌ها در زمان و فضا می‌پردازند و مخاطب را در جایگاهی می‌گذارند که مفاهیم و معانی محتوای رسانه‌ها را از دیدگاه صاحبان آن‌ها دریافت کند. 

 

فصل پنجم: سرگرمی، فرهنگ، ایدئولوژی و اسطوره‌سازی

این فصل به معرفی روش ابتدایی نشانه‌شناسی می‌پردازد. به همین منظور با تجریه و تحلیل یک اپیزود از مجموعه تلویزیونی سیمپسون‌ها، نشان می‌دهد که چگونه سرگرمی‌ها می‌توانند نوعی بیان فرهنگ، ایدئولوژی و اسطوره‌سازی باشند.

 

فصل ششم: نشانه‌شناسی روایی برنامه تلویزیونی "نمایش روزانه"

نکته مهم در این بخش از کتاب آن است که در منطق و فرایند گفتمان اجتماعی، پیوستگی و تداوم بخش‌های مختلف تا چه اندازه اساسی و مهم هستند. این فصل به ویژه به روی کاربرد منطق و پیوستگی از طریق شبکه تلویزیونی مرکز نمایش‌های کمدی ساماندهی شده است.

 

چاپ نخست کتاب "سواد رسانه‌ای و آگاهی‌های نشانه‌شناختی" درقطع رقعی با شمارگان 1000 نسخه، 272 صفحه و با قیمت 20000 تومان از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر و به بازار عرضه شده است.

زمان انتشار: 1395/08/22 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
نشریه معتبر «فوربس» سه سال است که برندهای ورزشی در جهان را بر این اساس ارزیابی می کند. کار...
1396/01/08

   
معاون امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گروهی مامور بررسی و اصلاح قانون بیمه خبرنگ...
1396/01/08

   
اکثراستادان روابط عمومی به سخنگوها یاد می‌دهند تا در سخنرانی‌ها، ارائه‌ها و مصاحبه‌های رسا...
1396/01/08

   
در حکمی از سوی استاندار چهارمحال و بختیاری سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری منصوب شد.
1396/01/07

   
با ظهور راه حل های پیشرفته اتوماسیون بازاریابی، کسب و کارها به متخصصانی نیاز دارند که در ک...
1395/12/28

   
آینده واقعیت مجازی روشن به نظر می­ رسد و متخصصان روابط عمومی با این تکنولوژی جدید، فرصتی ب...
1395/12/28

   
استاندار خراسان شمالی در حکمی علی اصغر ایزدی را به سمت مدیر کل روابط عمومی استانداری منصوب...
1395/12/28

   
دانشکده خبر وابسته به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در نیمسال دوم سال تحصیلی 96- 95 در مق...
1395/12/28

   
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه محدودیت ها برای فعالیت حرفه ای رسانه های روسی در غرب را...
1395/12/28

   
روزنامه ایران از پنجم تا دهم فروردین ماه 96 به صورت اینترنتی منتشر خواهد شد.
1395/12/28