|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
1 0 بازدید 0 نظر
معرفی  شش اپلیکیشن موبایلی برای  کمپین های کلینتون و ترامپ درانتخابات ریاست جمهوری

پوکمن گو یک فرصت برای هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ است تا قدرت موبایل را برای دسترسی به رای دهندگان تحت کنترل درآورند.

کاوشگران روابط عمومی – بخش بین الملل- معصومه رشیدی:

انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ایالات متحده آمریکا به طور قابل ملاحظه ­ای می­ تواند با دوره­ های قبلی برگزاری انتخابات در این کشور متفاوت باشد چرا که در این دوره با رای­دهندگان جوان و در وهله نخست بسیاری از اپلیکیشن­های محبوب موبایلی که چهار سال قبل وجود نداشت مواجه می­شویم. نسل هزاره، بیشترین کاربر دائمی این اپلیکیشن­ها هستند؛ جمعیتی که نمی­توان آنها را نادیده گرفت. برطبق مطالعات اخیر Adecco Staffing ، 71 درصد دانش آموزان نسل زد (یا نسل اینترنت، افرادی که از اوایل دهه 2000 زاده شدند) و نسل وای قصد دارند که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا شرکت کنند.

اسکات نلسون رئیس وایبر آمریکای شمالی گفت « نسل هزاره نسل موبایل فرست (mobile-first ) هستند، اخبار را از اپلیکشن­های موبایل دریافت می­کنند و منظور و مقصود خود را با اموجی­های و گیف­ها بیان می­کنند». 

در واقع، بر اساس نتایج کام اسکور comScore ، مصرف کنندگان آمریکایی سنین 18 تا 34 به صورت جداگانه در هر ماه 368 دقیقه را به اپلیکیشن­ های پیام ­رسان فوری موبایلی اختصاص می­ دهند، 20 درصد زمان بیشتر در مقایسه با 305 دقیقه­ای که به طور متوسط کاربران اینترنت موبایل زمان صرف می ­کنند. 

بنابراین در اینجا نگاهی به شش اپلیکیشنی انداختیم که کمپین­های هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ می­توانند به روش­هایی جالب مورد استفاده قرار دهند. پنج مورد آن اپلیکیشن­های پیام رسان هستند و برای ارزیابی صحیح، از آنجا که بازی پوکمون گو ویژگی­های موثر برای تحریک حضور جهت سخنرانی­ها، کمک هزینه­ ها و سایر رویدادهای کمپین دارد، آن را نیز به این پنج مورد اضافه کردیم.

بررسی ویژگی­های بازاریابی هر اپلیکیشن اعم از مسنجر فیس بوک تا وایبر، می­تواند به زندگی رقابتی در کاخ سفید وارد شود:  


 1. اسنپ چت

بر اساس یک نظرسنجی آنلاین توسط گروه استراتژی جهانی و استراتژی­های افکار عمومی، در میان نسل هزاره که به احتمال زیاد در انتخابات 2016 شرکت می­کنند، 34 درصد از اسنپ چت استفاده می­کنند. در مقایسه با کل جمعیت 61 درصدی نسل هزاره، 67 درصد کاربران اسنپ چت این نسل به احتمال زیاد در انتخابات رای می­دهند.

در واقع اسنپ چت، می­تواند یک وسیله بسیار خوب برای جلب توجه نسل وای یا نسل هزاره باشد، در اینجا به برخی ابزارهای موجود برای هر یک از نامزدهای حزب اشاره می­کنیم:

تبلیغات اسنپ: این ویدیوها قبلا توسط جمهوری­ خواهان در رقابت­های سنای ایالات متحده استفاده شده است و توسط اسکات واکر و رند پال از منصرفین کاندیداتوریGOP (لقب حزب جمهوری خواه برگرفته از Grand Old Party به معنی "حزب بزرگ قدیمی") در انتخابات ریاست جمهوری بکار گرفته شد. آنها مطمئنا توسط کلینتون و ترامپ در هفته ­های پیش­رو استفاده خواهند شد اما کمپین ­ها هنوز تبلیغات اسنپ را در رقابت­های سر به سر خود گسترش نداده ­اند.

Sponsored geofilters :Geofilters  ابزاری است که به شما کمک می­کند عکس­های هنری بر اساس موقعیت­تان به وجود بیاورید. این واحدهای تبلیغاتی به برندها امکان م ی­دهد تا به کاربران اسنپ­ چت برای تصاویری که به اشتراک می­گذارند پوشش ­های موضوعی و خوشایند پیشنهاد ­دهند. آنها به طور گسترده در انتخاب مقدماتی، عمدتا توسط برنی ساندرز در آیووا، نیو همپشایر، نیویورک و کشورهای دیگر استفاده شد. همچنین مارکو روبیو جمهوری­خواه نیز از آنها در دعوت خود برای مغلوب ساختن ترامپ استفاده کرد. همچنین کلینتون از آنها برای مقابله با ترامپ بهره برد.


 2. پوکمن گو

بر اساس گزارش­ها، پوکمن گو در حال حاضر 50 میلیون کاربر دارد. این اپلیکیشن جی پی اس گوشی­ های هوشمند را به خدمت می­ گیرد تا به کاربران زمانی که «در بازی» هستند هشدار دهد ـ یا وقتی که شخصیت ­های پوکمن گو در واقعیت افزوده بر روی تلفن آنها ظاهر می­ شوند. این مفهوم بازیکنان را تحریک می­کند تا در اطراف منطقه خود حرکت کرده و با دستگیر کردن شخصیت­ ها امتیاز به دست آورند.   

دیوید دیل، مشاور بازاریابی می­گوید: «پوکمن گو یک فرصت برای هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ است تا قدرت موبایل را برای دسترسی به رای دهندگان تحت کنترل درآورند. دیوید دیل، مشاور بازاریابی گفت «اما آنها برای موفقیت نیازمند آن هستند تا اخلاق بازی را درک کنند. هیچکس نمی­ خواهد زمانی که در حال بازی پوکمن گو است، درگیر سیاست شود. بازیکنان می­ خواهند لذت برده و لحظات شادی داشته باشند. کاندیداهای ریاست جمهوری لازم است تا بر روی ویژگی لذت بخش بودن پوکمن گو متمرکز شوند و بفهمند چگونه با مشوق ­ها به بازیکنان پاداش دهند و از پوکمن گو برای ایجاد تبلیغات منفی که موجب ترس در کاندیدای دیگر می ­شود استفاده کنند.


 ۳. مسنجر فیس بوک

یک میلیارد کاربر ماهانه مسنجر با میلیون‌ها میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا وجود دارد. اگر حزب GOP یا دموکرات­ها بتوانند راهی برای استفاده از این اپلیکیشن پیدا کنند، آنها بدون شک این کار را انجام خواهند داد.

چت بوت­ها: این امکان هنوز در مرحله بتا قرار دارد و نیازمند یک روند تصویبی نسبتا سخت در بخشی از فیس بوک است. اما غول­ های اجتماعی یک پیشنهاد پذیرفته شده است و این امر می­تواند یک مزیت برای هر دو حزب باشد.گام اول برای ترامپ یا کلینتون  پیدا کردن یک توسعه‌دهنده خواهد بود که در کار بر روی فیس بوک موفق بوده است.

Dave Cotter مدیر عامل ReplyYes یعنی استارت­آپی است که vinyl records می‌فروشد و با بوت­ها به موفقیت بزرگ و سریعی دست یافته است. Cotter معتقد است که کمپین­ها اگر تلاش می­کنند یک bot game بسازند لازم است باهوش اما شفاف باشند.


4. کیک

این اپلیکیشن تلفن همراه کاربردی به طور نامعقول در میان جوانان محبوب است و ادعا می­ کند ۳۰۰ میلیون از جمله ۴۰ درصد از نوجوانان در ایالات متحده آمریکا کاربران جهانی دارد. این کسب یک موفقیت با استفاده از دانشجویان است، بنابراین کمپین­ها ممکن است بخواهند ابزارهای بازاریابی زیر را مد نظر قرار دهند: 

Kik points : یک برنامه است که به کاربران امکان می­ دهد تا با تکمیل فعالیت ­هایی در کیک مانند تماشای ویدیو یا دانلود بسته­های استیکر امتیاز کسب کنند. کاربران می­توانند امتیازهای خود را برای کالاهای دیجیتال مانند شکلک ­های خندان بازپس دهند. کاندیداها می­ توانند در جاهایی که کاربران برای امتیازهای کیک به تماشای ویدیوهای تبلیغات مشغول هستند؛ کمپین­ هایی ایجاد کنند.

شکلک­های خندان: این ویژگی ترکیبی از استیکرها و اموجی­ ها است و ترامپ یا کلینتون می ­توانند کاملا به آسانی نسخه سفارشی ایجاد کنند تا با کاربران کیک به اشتراک بگذارند.

گیف­های برند شده: در یک موقعیت دیگر، کاندیداها می توانند گیف­ های برند شده و قابل اشتراک ایجاد کنند. کیک برندها را بر اساس دسترسی به مخاطبان شارژ می­ کند، اگرچه بازاریابان نیاز به یک اکانت رسمی برای استفاده از آن ندارند.

ربات ها: کیک به بازاریاب­ ها امکان می­ دهد تا با اجرای ربات­ ها از طریق فراهم سازی پیام­ های چت تعریف شده با کاربران تعامل داشته باشند. ترامپ یا کلینتون می ­توانند با استفاده از ربات­ هایی مانند آب و هوا به آگاهی برسند و یا انواع شاد را برای سرگرمی و تعامل طراحی کنند.


 5. وایبر

این اپلیکیشن دارای 75 میلیون کاربر در سراسر جهان است و کاربران آمریکایی در صدر آن هستند. این اپلیکیشن یک معامله انتخابات محور با هافینگتون پست برای توزیع اخبار انجام داده است و کانال چت آنلاین در وایبر به سرعت به 14 هزار دنبال کننده دست یافته است. اپلیکیشن خود را ترکیبی از اسنپ چت، مسنجر فیس بوک و دیگر اپلیکیشن­ها می­داند اما بیشتر به نظر می رسد چیزی شبیه لاین باشد. ترامپ و کلینتون چگونه می­ توانند از آن استفاده کنند؟

استیکرهای تبلیغاتی: بسته­ های استیکر رایگان و پرداختی در وایبر وجود دارد اما به نظر می­ رسد کاندیداها بیشتر از ورژن رایگان آن استفاده کنند برای اینکه آنها آگاهی مخاطب را تحریک می کنند.

چت­های عمومی: این فرمتی است که هافینگتون پست بکار می­گیرد و به بازاریابان اجازه می­دهد تا به طور مستقیم با کاربران وایبر ارتباط برقرا کنند در حالیکه به ایجاد مخاطب بر روی پلت فرم می­پردازد.

سرویس­های پیام رسان: از طریق یک رابط برنامه ­ای اپلیکیشن­ ها یا از طریق API (رابط کاربردی برنامه نویسی)، بازاریابان م ی­توانند کاربران هدف را برای ارسال پیا م­ها تشخیص دهند. بازاریابان بر مبنای کشور نرخ ثابتی را پرداخت می­ کنند.

Nelson   می ­گوید « هیلاری و دونالد از این امکانات مانند از ویژگی­ها ما مانند چت عمومی به طور خاص سود ببرند برای اینکه به آنها روشی مستقیم برای دسترسی به مخاطبان از طریق پلت فرم را می­ دهد زمانیکه آنها در حال وقت گذرانی هستند».


6. لاین

 این اپلیکیشن پیام رسان ژاپنی به تازگی یک عرضه عمومی اولیه (IPO ) چشمگیر داشت و ادعا کرد که در سال گذشته 25 میلیون کاربر آمریکایی داشته است ( لاین 218 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد). پلت فرم موبایلی نسل هزاره محور، ده­ها هزار استیکر شوخ و لذتبخش داردکه با شبکه وسیعی از هنرمندان ارتباط دارد و تحت یک توافق شراکت در درآمد با سازندگان آن فروخته شد. مصرف کنندگان معمولا برای بسته تصاویر دیجیتال چند دلار هزینه می­کنند.

آنچه که لاین به بازاریابان سیاسی پیشنهاد می­دهد:

اکانت های رسمی: هر برندی می­تواند اکانت خود را همانند صفحه فیس بوک یا توییتر راه اندازی کند. در دسامبر، آمازون از لاین برای کمپین تعطیلات که از کاربران می­خواهد بین دو ژاکت زشت انتخاب کنند، استفاده کرد. بعد از انتخاب­های مورد علاقه، کاربران می­توانند برای خرید ژاکت کلیک کنند. ترامپ و کلینتون نیز می­توانند به همین ترتیب با کالای کمپین­ انتخاباتی خود عمل کنند و اکانت­ ها رایگان هستند.

استیکرها: اموجی­ های جذابی وجود دارد که لاین برای پیام کوتاه پیشنهاد می ­دهد و آنها عامل اصلی محبوبیت برنامه بوده­اند. این استیکرها به راحتی در میان کاربران لاین قابل اشتراک گذاری هستند و یک بسته استیکرها تنها چند دلار قیمت دارد. با یک خلاقیت عالی، آنها می­توانند نسخه ­های دیجیتال دکمه­ های کمپین مشهوری مانند « I Like Ike » باشند. استیکرها می ­توانند برای نکمیل کمک­ های مالی فروخته شوند و یا به صورت رایگان عرضه شوند.

Deal مشاور بازاریابی گفت: « استیکرها باید بخشی از واژگان بصری دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون برای برقراری ارتباط با نسل هزاره باشند اما تنها در صورتی که کاندیداها تکالیف خود را انجام دهند و تفاوت ­های ظریف و جزیی لاین را درک کنند. من پیشنهاد می ­دهم آنها با اپلیکیشن ­ها کار کنند تا استیکرها را اهداء کنند.


منبع

زمان انتشار: 1395/07/24 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان البرز با اشاره بر نقش روابط عمومی ها در تشکیلات اداری گفت...
1395/12/04

   
بازاریابی سیاسی نیاز به تحول ساختاری دارد و باید دانش جهانی را در بطن فرآیند های خود جاری ...
1395/12/04

   
شورای هماهنگی روابط عمومی های شهرستان قدس به ریاست سید مهدی محمدی فرماندار و رئیس شورای رو...
1395/12/04

   
کار کمیته روابط عمومی اسلامی به نوعی مانند کار کمیته روابط عمومی اسراییل (Impac) در آمریکا...
1395/12/04

   
دکتر فرهنگی با تشریح کارکردهای اخلاقی تبلیغات و ترویج فروش، گفت: بازاریاب‌ها و مبلغان، عوا...
1395/12/04

   
نتایج ۲ نظرسنجی جدید نشان می‌دهد، اقبال مردم به شبکه‌های اجتماعی برای دریافت خبر رو‌به‌افز...
1395/12/04

   
دوازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی در دو سطح ملی و استانی،مردادماه ۱۳۹۶ توسط انجمن...
1395/12/04

   
پیام نظر مشاور مدیرکل ورزش و جوانان و مدیر روابط عمومی ورزش و جوانان استان تهران گفت: رواب...
1395/12/04

   
آیدین روشن ضمیر، از فعالان حوزه فتوژورنالیسم و یکی از موفق ترین عکاسان مطبوعاتی در یک سانح...
1395/12/04

   
مسئول روابط عمومی سپاه امام صادق(ع) بوشهر از برگزاری دوره آموزشی خبرنویسی روابط عمومی‌های ...
1395/12/04