|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
بررسی عملکرد تیم اطلاع رسانی دولت؛ صداقت، اطلاع رسانی را به حاشیه راند

قوی شدن بخش اطلاع رسانی دولت کمک می کند تا دولت ارتباط بهتری با مردم پیدا کند و قدرت گیری تیم اطلاع رسانی مردم باور مردم به دولت را قدرت می بخشد تا با شفاف سازی مردم به این حقیقت دست پیدا کنند که مدیران دولتی به دنبال رفع مشکلات و نه تشدید آن هستند. حتماً دولت باید بر این مقوله تمرکز کند و با ایجاد شورای مشاوران از نظرات مردم در سطوح مختلف آگاه شوند تا با تکیه بر تصور مردم نسبت به دولت بتوان رویه مناسبی در جهت افکار عمومی در پیش گرفت و استفاده مثبتی از این امر کرد.

به گزارش  کاوشگران روابط عمومی به نقل از فرصت امروز، اطلاع رسانی ابزار مهمی در جهت تبیین عملکرد دولت ها است، اما دولت یازدهم از ابتدای آغاز به کار خود با تکیه بر اینکه مردم بهترین قاضی هستند تلاشی در جهت ارائه عملکرد خود در رسانه های مختلف نداشته است.

این سیاست تا آنجا پیش رفت که رسانه های منسوب به دولت نیز آنچنان که باید در جهت گزارش عملکرد دولت قدم جدی برنداشتند و همواره منفعل عمل کردند؛ رویه ای که با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری و تبلیغات گسترده رسانه ها و افراد مخالف سبب لطمه خوردن دولت شده است.

عملکرد منتقدان دولت که به زعم بسیاری از صاحب نظران اکنون بیش از انتقاد تبدیل به غرض ورزی شده است با عدم تکیه دولت بر شفاف سازی عملکرد، این خطر را ایجاد کرده است که در میان مردم این تصور ایجاد شود که عملکرد دولت یازدهم ضعیف بوده و تمام دستاورد های این دولت نادیده گرفته شود.

این اتفاق به خصوص در حوزه فیش های حقوقی شکل جدی تری به خود گرفت و سبب اظهارنظر های مختلف درباره ضعف تیم اطلاع رسانی دولت شد. در این رابطه با مصطفی حسنی، کارشناس تبلیغات و فردی که کلید حسن روحانی را در دوره کارزار انتخاباتی او طراحی کرده بود گفت وگو و تلاش کردیم تا عملکرد تیم رسانه ای دولت یازدهم را بررسی کنیم.

با توجه به هجمه ای که از سوی رسانه های مخالف دولت در موارد متعدد علیه دولت شکل گرفته است، بسیاری معتقدند ضعف تیم اطلاع رسانی دولت سبب شده تا افکار عمومی نسبت به عملکرد قوی دولت دچار تردید شود. با توجه به اینکه دولت یازدهم توانست با تکیه بر اطلاع رسانی و تبلیغات قوی که داشت بر سر کار بیاید دلیل بی اعتنایی دولت یازدهم پس از آغاز به کار به مبحث اطلاع رسانی و تبلیغات به زعم شما چیست؟

دولت از ابتدا نگاه تبلیغاتی نداشته است تا از طریق این نگاه عملکردش را شفاف سازی کند. همواره تصور دولت این بوده است که با نگاه تبلیغاتی صداقت و شفافیت عملکردش را خدشه دار می کند. بنابراین هیچ گاه برای ارائه عملکرد خود نگاه تبلیغاتی نداشته است.

براساس چنین نگاهی تیم اطلاع رسانی دولت نیز در جهت شفاف سازی عملکرد دولت برنامه ویژه ای را تدارک ندیده است؛ مقوله ای که شاید رویه قابل دفاعی نباشد، زیرا همواره منتقدان و مخالفانی وجود دارند که با تکیه بر قدرت رسانه در جهت مقابل دولت حرکت می کنند و عدم شفاف سازی و اطلاع رسانی دولت در این شرایط می تواند به ضرر دولت تمام شود.

در همین رابطه بی توجهی دولت به فضای مجازی نیز می تواند از جمله موارد ضعف اطلاع رسانی دولت قلمداد شود. در حالی که امروزه نزدیک ترین دوست مردم به آنها گوشی های موبایل شان است، دولت همواره این رسانه قدرتمند را نادیده گرفته است. براساس تحقیقات به عمل آمده، هر فرد در روز به طور میانگین 72 بار به گوشی موبایل خود مراجعه می کند.

این به آن معناست که نقش شبکه های مجازی در روند اطلاع رسانی بسیار پر رنگ است، اما متأسفانه شورای اطلاع رسانی دولت به این رسانه پرقدرت و فضای مجازی بی اعتناست و اساسا این فضای مجازی را به رسمیت نمی شناسد تا با تکیه بر آن بخواهد درباره عملکرد دولت شفاف سازی کند.

به قدرت رسانه ها و فضای مجازی اشاره کردید. دولت در زمان کارزار انتخاباتی همواره قدرت این فضا را به شکل ملموس حس کرده است، به نظر شما چرا همواره تلاشی برای ارائه عملکرد خود چه از کانال رسانه های رسمی و چه فضای مجازی نداشته است؟

دولت در حیطه های مختلف عملکرد بسیار قوی داشته است. مثلاً در حوزه بهداشت و درمان دولت یازدهم اقدامات بسیار قابل اعتنایی انجام داده و رضایتمندی در این حیطه را تا حد زیادی افزایش داده است، اما به دلیل ضعف در اطلاع رسانی و شفاف سازی این قدم های مثبت و این عملکرد ها دیده نشده است. دلیل این اتفاق هم آن است که دولت برنامه ریزی جدی بر بحث اطلاع رسانی و تبلیغات نداشته است.

دلیل این عدم برنامه ریزی هم همان طور که اشاره کردم صداقت دولت در عملکرد است و همواره دولت علاقه مند بوده تا مردم خود عملکرد دولت را ببینند و قضاوت کنند. دولت برنامه ای برای به رخ کشیدن عملکرد خود و جنبه پوپولیستی اطلاع رسانی از ابتدا نداشته و همین امر سبب شده تا اطلاع رسانی عملکرد دولت جنبه تبلیغاتی خود را کمرنگ کند که نتیجه آن متأسفانه نادیده گرفته شدن عملکرد قوی دولت بوده است.

به هر حال صداقت در عملکرد دولت به تنهایی کافی نیست و ورای بحث اطلاع رسانی تبلیغاتی و به رخ کشیدن عملکرد نیاز است تا مردم نسبت به اقدامات صورت گرفته آگاه شوند. عدم این شفاف سازی با توجه به تلاش رسانه های مخالف دولت سبب می شود تا عملکرد دولت زیر سؤال برود و این صداقت بی اتکا بر اطلاع رسانی تمام اقدامات مثبت دولت را به حاشیه ببرد. ارزیابی شما به عنوان یک کارشناس تبلیغات چیست و این رویه تا چه میزان می تواند به ضرر دولت تمام شود؟

تمام مدیران و اعضای کابینه دولت یازدهم همگی در تلاشند تا نجیبانه وظایف خود را انجام دهند و هیچ کدام به دنبال آن نیستند که شوی رسانه ای اجرا کنند.

آیا شفاف سازی نسبت به عملکرد به معنای شو اجرا کردن است؟

نه، اما وقتی نام تبلیغات به اطلاع رسانی افزوده می شود بار منفی به آن می دهد. تبلیغات نوعی جهت دهی به افکار عمومی است و دولت اساسا با بحث تبلیغات مخالف است. من معتقدم قوی شدن بخش اطلاع رسانی دولت کمک می کند تا دولت ارتباط بهتری با مردم پیدا کند و قدرت گیری تیم اطلاع رسانی مردم باور مردم به دولت را قدرت می بخشد تا با شفاف سازی مردم به این حقیقت دست پیدا کنند که مدیران دولتی به دنبال رفع مشکلات و نه تشدید آن هستند. حتماً دولت باید بر این مقوله تمرکز کند و با ایجاد شورای مشاوران از نظرات مردم در سطوح مختلف آگاه شوند تا با تکیه بر تصور مردم نسبت به دولت بتوان رویه مناسبی در جهت افکار عمومی در پیش گرفت و استفاده مثبتی از این امر کرد.

حال اگر بخواهیم به نگاه مخالف محور دولت یازدهم نسبت به مقوله تبلیغات نگاه کنیم، مثلاً با تکیه بر این نگاه، دولت چگونه باید با هجمه ناشی از حقوق های نامتعارف برخورد کند. آیا سکوت در برابر این هجمه ها و از آن سو تحلیل ها و تبلیغات گسترده رسانه های مخالف دولت سبب می شود تا افکار عمومی همسو با دولت پیش برود یا لازم است پاسخی به این هجمه ها داده شود؟

این مقوله نیز به مظلومیت این دولت برمی گردد. دولت درگیر هزاران مشکلی است که از دولت قبل بر او تحمیل شده و مقوله فیش های حقوقی نیز به بهانه ای در دست افراد و رسانه های مخالف تبدیل شده است. روحانی همواره ثابت کرده  است که اگر در دولتش اشتباهی نیز صورت بگیرد شهامت عذرخواهی دارد.

او همواره مطرح کرده که از هر نقدی که به دولت کمک کند تا رویه ای بهتر در پیش بگیرد استقبال می کند و در موضوع فیش های حقوقی نیز مطرح کرد که این اتفاق مبارکی است که سبب مبارزه با فسادهای اداری شده است. به نظر من موضوع فیش های حقوقی اکنون از نقد تبدیل به غرض شده است. من معتقدم همه دولت ها مجموعه مختلف از مشاوران دارند که مدل های مختلف اطلاع رسانی را مطرح می کنند و به روند مناسب اطلاع رسانی در دولت های شان کمک می کنند.

عدم اطلاع رسانی و هزینه نکردن رویه اطلاع رسانی سبب از بین رفتن اعتماد مردم به دولت می شود. دولت از ابتدا تصمیم به کاستن از هزینه های اضافه داشته که مبحث اطلاع رسانی را جزو این موارد قلمداد کرده است که اکنون می بینیم این مبحث هزینه اضافه نبوده و تنها سبب شده تا عملکرد دولت آنچنان که باید شفاف سازی نشود.

حال با همه بحث هایی که از سوی افراد مختلف در جهت ضعیف عمل کردن تیم اطلاع رسانی دولت مطرح شده، فکر می کنید دولت به چه سمت و سویی برود. همچنان بر سیاست حرکت در سایه خود ادامه می دهد یا سعی می کند اقدام به شفاف سازی عملکرد خود کند؟

این موضوعی است که من از آن اطلاع ندارم و گذشته از آن ضعف عملکرد تیم اطلاع رسانی دولت موضوع امروز و دیروز نیست و همواره از ابتدای کار دولت یازدهم مطرح بوده است. به هر حال تیم اطلاع رسانی و روابط عمومی دولت باید بداند که وظیفه او فقط هماهنگی چند نشست رسانه های نیست و باید قوی تر از آنچه تاکنون پیش رفته عمل کند.

آیا تغییر در ساختار تیم اطلاع رسانی دولت کمکی به قدرت گرفتن این تیم می کند؟

اساسا با چنین تغییرهایی مخالف و معتقد به تقویت تیم موجود هستم، اما من همه ضعف را ناشی از عملکرد تیم اطلاع رسانی نمی دانم، بلکه سیاست کلی دولت در جهت اطلاع رسانی سبب شده تا منابع مالی برای قوی عمل کردن این تیم وجود نداشته باشد. در کنار آن خواست دولت بر عملکرد تیم مؤثر بوده و همه اینها سبب شده تا اطلاع رسانی جدای از آنکه چه کسی مدیریت و رهبری آن را بر عهده داشته دچار ضعف و کاستی شود.

زمان انتشار: 1395/04/30 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
اولین سمینار استانی مشتری مداری در هزاره سوم با حضور 500 نفر از مدیران و کارشناسان ادارات ...
1395/12/08

   
به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در زمینه تبادل استاد و دانشجو بین دانشکده علوم ارتباطات ...
1395/12/08

   
عنوان تبلیغ خود را به شکلی طراحی کنید که گویی تنها با یک مخاطب سروکار دارید؛ حتی اگر بدانی...
1395/12/08

   
علیرضا پاکدهی، مدرس جامعه‌شناسی تبلیغات و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است ت...
1395/12/08

   
کارمندان سرمایه کلیدی برای برندها در رسانه ­های اجتماعی هستند. آنها افرادی هستند که برای م...
1395/12/08

   
توجه به فرهنگ و ویژگی های بازار هدف در طراحی و رنگ آمیزی بسته بندی از اهمیت قابل توجهی برخ...
1395/12/08

   
بدیهی است برای ساخت یک تیزر موفق با هدفی معین، باید مراحل مختلفی را پشت سر گذاشت. مدیر یکی...
1395/12/08

   
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت : روابط عمومی حوزه ای راهبردی و پر اهمیت در هر سازمان...
1395/12/08

   
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در زندگی دیجیتال، نیازمند فرهنگ‌سازی و شناخت لازم نسبت به پ...
1395/12/08

   
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد گفت: امسال ۴۴ میلیارد تومان در حوزه یارانه...
1395/12/08