|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
1 0 بازدید 0 نظر
10 اصل ضروری روابط رسانه‌ای

تحقیقات خود را انجام دهید؛ سپس بر اساس آن انتشار اخبار خود در رسانه توسط خبرنگاران را شخصی سازی کرده و هدف‌گیری نمایید. مطمئن شوید که اطلاعات شما با پایگاه رسانه یا فردی که با آن در تماس هستید مرتبط است. بیانیه مطبوعاتی درباره یک اپلیکیشن (نرم‌افزار کاربردی) جدید را برای یک نشریه مد ارسال نکنید و یا یک کتاب را در یک وب سایت بررسی فیلم ترویج نکنید.

 کاوشگران روابط عمومی – بخش بین الملل- معصومه رشیدی:

یک ایمیل بازاریابی ناخواسته می‌تواند همانند یک شروع‌کننده مکالمه و گفتگو با افراد ناآشنا برای برقرای رابطه دوستانه و رمانتیک باشد.

شما درون ایمیل خود هستید، در حال مراقبت و کار بر روی کسب و کار خود هستید، که در این هنگام یک ایمیل ناشیانه و ناخواسته در صندوق ورودی ایمیل شما ظاهر می‌شود.

شاید شما خود را موظف بدانید که به شکلی مودبانه به آن ایمیل پاسخ دهید، اما غالبا این وضعیت و دریافت یک ایمیل ناخواسته و پاسخ به آن، بیشتر به یک امر تحمیلی شباهت دارد تا یک فرصت.

آیا این امکان وجود ندارد که آن ایمیل فردی باشد (خانم یا آقا) که راه ارتباطی برای اتصال با روزنامه‌نگاران باشد. پیشتازی و دسترسی رسانه‌ای خود را با این راهنمایی‌های ساده ـ اما غالبا نادیده گرفته شده ـ توسعه داده و بهبود ببخشید.


 1. مطرح و مرتبط باقی بمانید.

تحقیقات خود را انجام دهید؛ سپس بر اساس آن انتشار اخبار خود در رسانه توسط خبرنگاران را شخصی سازی کرده و هدف‌گیری نمایید. مطمئن شوید که اطلاعات شما با پایگاه رسانه یا فردی که با آن در تماس هستید مرتبط است. بیانیه مطبوعاتی درباره یک اپلیکیشن (نرم‌افزار کاربردی) جدید را برای یک نشریه مد ارسال نکنید و یا یک کتاب را در یک وب سایت بررسی فیلم ترویج نکنید.

هنگامیکه شما پایگاه‌های رسانه‌ای مناسب که به خوبی با اخبار مورد نظر شما برای انتشار منطبق باشد را انتخاب کردید، به دنبال شناسایی افرادی باشید که پاسخگوترین هستند. این فرد احتمالا مدیرعامل شرکت نخواهد بود. وب سایت آنها را برای لینک «خبرهای ارائه شده»، تقویم زمان‌بندی مطالب یا شناسایی سرصفحه ثابت که کجا انواع سوالات فرستاده شود، شکار کنید.  


 2. از قوانین پیروی کنید.

اگر پایگاه رسانه‌ای که شما به آن دسترسی یافتید، دستورالعمل‌های تماس را ارائه کرده است، برای ارسال نامه نیز آنها را دنبال کنید. قوانین به دلیلی در آنجا قرار داده شده‌اند و عدم پیروی از آنها می‌تواند منجر به گم شدن اطلاعات شما و یا دور انداختن آنها شود.


 3- جالب و جذاب باشید.

زمانی را برای تصحیح کردن متون خود اختصاص دهید تا آن را برجسته‌تر و درخشان‌تر نمایید. مخاطبان (خبرنگاران) رسانه‌‌‌ای همان بیانیه‌های مطبوعاتی تکراری و مطالب جا پر کن را دریافت کرده که بارها و بارها ایمیل می‌شود. بنابراین متن خود را در میان تعداد بسیار مطالب و متون، برجسته سازید.

به نقاط قوت خود ظاهر ساخته و به آنها توجه کنید. حقایقی را به اشتراک بگذارید که منحصر به فرد و یا قانع کننده باشند و یا آنهایی که ثابت کردند قلاب مناسبی برای جذب مخاطب به سوی داستان شما هستند. اگر شما پوشش قبلی از جمله لینک‌ها را به دست ‌آورده‌اید بنابراین در زمان مناسب، عنصر علاقه انسانی (واقعی) برای اطلاعات خود پیدا کنید.

مطمئن شوید که متن شما بدون هیچ تصویر، فایل پیوست و یا سایر آلارم‌ها و زنگ‌های دیگر می‌تواند توجه‌ها را به سمت خود جلب کند ـ اینها غالبا توسط فیلترهای محتاطانه اسپم‌ها از ایمیل‌ها جدا می‌شوند.


 4. آن را ساده و مختصر کنید.

ایمیل خود را تا جایی که ممکن است برای خواننده ساده نمایید. از گردی‌های تو پر(بالت‌ها)، زبان واضح و در عین حال مختصر و پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که ایمیل یا موارد ارسالی شما برای انتشار، فقط یکی از انبوه تماس‌هایی است که لیست خبرنگاران شما دریافت خواهند کرد ـ پس آنها را کوتاه و جذاب نمایید.

اطلاعات مهم خود را در بدنه ایمیل خود قرار دهید و پیوست‌ها را به حداقل برسانید. بعید نیست که دریافت کننده ایمیل شما پیوست‌ها را باز نکند چرا که ممکن است باعث صدمه زدن به سیستم امنیت ایمیلشان شود و بنابراین ایمیل شما به پوشه اسپم فرد فرستاده می‌شود.


 5. ایجاد روابط در طول زمان

رهبران صنعت و روزنامه‌نگاران را در رسانه‌های اجتماعی دنبال کنید قبل از اینکه بخواهید به واسطه انتشار اخبار خود به آنها نزدیک شوید. روابط خود را با به اشتراک‌گذاری، لایک کردن و یا کامنت‌های متفکرانه بر روی پست‌های رسانه‌های اجتماعی و یا محتواهای تولیدی آنها بهبود بخشیده و توسعه دهید.

این فرآیند را حتی با ایجاد یک فهرست محدود یا معدود از پروفایل‌های صنایع خاص راحت‌تر سازید. با این روش شما می‌توانید فقط با صرف چند دقیقه در روز با آنها در تعامل بوده و یا به بررسی آنها بپردازید.


 6. معین کردن یک شبکه گسترده

مخاطبان (خبرنگاران) انواع پایگاه‌های رسانه را با پیگردی طیف وسیعی از شبکه‌ها پیدا کنید. لینکداین، گوگل پلاس و توییتر مکان‌های مهمی برای شروع هستند. ابزارهایی شبیه Klout ، Klear ، BuzzSumo و Topsy می‌توانند به شما در شناسایی ویژگی‌های اصلی صنعت‌تان کمک کنند. اینها اکانت‌های خوبی هستند تا بتوانید اخبار را در زمینه کاری خود دنبال کنید، به هر حال سرانجام آنها را دریافت می‌کنید.


7.
 Facebook-stalkرا انجام ندهید.

زندگی‌های خصوصی، شخصی هستند. به جای جستجوی پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی شخصی و ارسال پیام به آنها به دنبال اکانت‌های  کارمحور باشید. ارسال پیام به یک مخاطب(خبرنگار) رسانه‌ای از طریق یک پروفایل غیرکاری ناخوشایند  (و کمی وحشت انگیز) است. مرزها و محدودیت‌های رفتاری و حرفه‌ای خود را به خاطر داشته باشید.


8. متفکرانه و با ملاحظه پیگیری کنید.

یک ایمیل یا تماس تلفنی پیگیری، به ویژه اگر چیز جدیدی برای اضافه کردن به داستان خود و یا منبع اضافی برای ارائه داشته باشید می‌تواند شانس داستان شما را برای مورد توجه قرار گرفتن بهبود بخشد. در یک مقطع خاص، باید بپذیرید که گیرنده شما علاقه‌مند به اخبار شما نیستند ( یا شاید اطلاعات تماس شما تاریخ گذشته باشد). بیش از اندازه تحمیل‌کننده نباشید. 

اگر یک رسانه در این زمان پاسخ نمی‌دهد، به معنای آن نیست که در آینده نیز به داستان شما علاقه‌مند نیست. روزنامه‌نگاران ممکن است گرفتار باشند و یا ممکن است داستانتان در آن زمان بهترین مورد نباشد. دفعه بعد که یک بیانیه مطبوعاتی یا اطلاعات دیگر برای به اشتراک‌گذاری دارید دوباره تلاش کنید. شما همچنین می‌توانید وقتی یک فرصت مناسب ـ یک جشن سالگرد مرتبط یا تعطیلات، یا رویداد جاری مرتبط ـ به وجود می‌آید، به هدف خود دست یابید.


 9. صبور باشید.

ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا روابط خود را با مخاطبان (خبرنگاران رسانه) بهبود ببخشید. در بهترین حالت، روابط شما با مخاطبان تماس رسانه، همزیستی است با منفعت دوسویه. شما میدان دید وسیعی کسب می‌کنید و روزنامه‌نگار نیز یک گفته و یا داستان مهم به دست می‌آورد. این نوع از پویایی با گذشت زمان و اختصاص تلاش بیشتر توسعه می‌یابد و در حالت ایده‌آل، شما روابط اینچنینی بسیاری ایجاد خواهید کرد. آن را در پروسه زمان قرار داده و برای نتایج طولانی مدت برنامه‌ریزی کنید.


 10. واقع‌گرا باشید اما بر اساس مقیاس و معیار برنامه‌ریزی کنید.

وقتی شما شروع به تبلیغ شرکت و یا محصول خود می‌کنید به صورت جزیی و اندک شروع کنید. وبلاگ‌های صنعتی، روزنامه‌های محلی، کانال‌های پخشی و مانند آنها را تجربه کنید. نام‌های بزرگ، رسانه‌های خبری محلی بعید است که به محصولات یا خدمات ناشناخته شما علاقه‌مند باشند.

همانطور که شما رسانه مناسب را جستجو می‌کنید، از هر چیزی که گام دوم بهتری را فراهم می‌سازد یادداشت بردارید. هر پوشش خبری خیلی اندک به شما کمک خواهد کرد تا در معرض دید قرار گرفتن و نمایش ( و تجربه تعامل با اعضاء رسانه) مورد نیاز برای افزایش تلاش‌های آینده خود بر حسب معیار معین را به دست آورید.


منبع

زمان انتشار: 1395/04/23 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
ستاره ارتباط دولت در چهارمین جشنواره ستارگان روابط عمومی به محمدباقر توبخت معاون رییس جمهو...
1396/03/03

   
علی دارابی معاون امور استان های صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران در چهارمین جشنواره ستارگان ...
1396/03/03

   
مشکلات اصلی و فرعی روابط عمومی‌ها در فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس مورد بررسی قرار گرف...
1396/03/03

   
باقر ساروخانی استاد ارتباطات و پدر علم جامعه‌شناسی ارتباطات در سخنانی در جشن ستارگان روابط...
1396/03/03

   
با توجه به ابلاغ منشور حقوق شهروندی توسط دولت و لزوم تامین آن، انتظار می‌رود دولت دوازدهم ...
1396/03/03

   
سخنگوی دولت اظهار کرد: روابط عمومی در دولت دوازدهم منزلت رفیع‌تری پیدا خواهد کرد.
1396/03/03

   
مجمع عمومی عادی نوبت دوم انجمن روابط عمومی ایران عصر روز سه شنبه 2 خرداد 96 در تهران ...
1396/03/03

   
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:روابط عمومی ها باید برای ایجاد نگاه مثبت ...
1396/03/03

   
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: وظایف روابط عمومی در حوزه اطلاع‌رسانی، انعکاس ...
1396/03/03

   
نخستین گردهمایی مسئولین روابط عمومی شهرستانهای منطقه شمال و شمال شرقی استان اصفهان در سال ...
1396/03/03