|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
تاثیر شبکه‎های اجتماعی بر روابط عمومی‎ها

یک دستگاه نمابر، چند تلفن و روزنامه‎هایی که در کنار یکدیگر چینش شده‎اند، روایتی ساده از وضعیت روابط عمومی در دهه 70 و 80 در کشور، شرایطی که اکنون تغییر اساسی کرده است.

به گزارش کاوشگران روابط عمومی به نقل از  خبرگزاری فارس  از گرگان، در اوضاع فعلی با توجه به تغییرات الکترونیکی و رسانه ای در جامعه، انتظارات از روابط عمومی ها بسیار تغییر پیدا کرده و آنان دیگر تنها محلی برای درج اخبار جلسات چند روز قبل و ارسال آن برای مطبوعات و رسانه ها نیستند .

افزایش ارتباطات رسانه ای به شکلی فراگیر، نه تنها این بخش از دستگاه های استان را بلکه اکثریت جامعه را به طور وسیعی تحت تاثیر خود قرار داده و همه در این شبکه های پیچیده، شاهد تبادل اطلاعاتی هستند که درست و یا غلط این بخش مهم دولتی در دستگاه های اجرایی استان را تحت تاثیر خود قرار می دهد .

دیگر کسی منتظر خبر از حضور یک مدیر دولتی یا خبر وی در منطقه ای خاص نمی ماند و چه بسا خود آن مدیر یا اطرافیان و حتی مردم عادی با درج تصویری، خبری کوتاه اما موجز از وی به خورد جامعه می دهند، حالا در این میان اگر روابط عمومی ها بخواهند همان نقش گذشته را ایفا کنند، محکوم به شکست هستند .

یک کارشناس روابط عمومی در گرگان گفت: برخی شرایط بر کارکرد روابط عمومی ها مبتنی بر زمان است و این مجموعه بر حسب جبر زمان، باید به شکلی عمل کند که بود و نبودش در یک سیستم دولتی احساس شود .

حسن زاهدی فرد در گفت وگو با خبرنگار فارس اذعان کرد: بخشی از عملکرد روابط عمومی ‎‎ها نیز اگر چه همان وظایف گذشته است، اما شیوه های عملکرد بر حسب تغییرات تکنو لوژی روز در جامعه تغییر پیدا کرده و فلش عملکردی نیز باید به آن سمت متمایل شود .

*نگاه بازدارنده برای استفاده از رسانه های جدید اطلاع رسانی در روابط عمومی ها

وی ادامه داد: هنوز نسبت به استفاده از رسانه های اجتماعی در برخی مراکز دولتی استان به دلایلی، نگاه بازدارنده وجود دارد و همین موضوع موجب شده تا روابط عمومی ها نتوانند با بخش عظیمی از جامعه که مخاطب امروزی این رسانه ها هستند، ارتباط برقرار کنند و با این خلاء به دیگران اجازه می دهند رشته افکار عمومی را با انواع موج رسانه ای خود مدیریت کنند .

زاهدی‌فرد تصریح کرد: البته باید پذیرفت که بسیاری از افراد شاغل در روابط عمومی های استان نیز سررشته چندانی از چگونگی ارتباط با افکار عمومی ندارند و با این مقوله به شکل برنامه ای و سازمان یافته بیگانه هستند، به گونه ای که نمی دانند به لحاظ محتوایی چه اطلاعاتی را باید به جامعه ارایه دهند .

وی خاطرنشان کرد: با وجود این محدودیت برخی از روابط عمومی های استان در شبکه های اجتماعی جدید فعال هستند اما هنوز نمی توانند نقش موثری ایفا کنند، چرا که ضمن نداشتن هدف مشخص، نمی دانند اساسا برای چه در این شبکه ها حضور دارند و چه محتوایی را باید به خورد جامعه بدهند .

بدون تردید مهم ترین موضوع در این مطالب، نوع ورود روابط عمومی های استان به شبکه های اجتماعی است و اینکه آنان در این رسانه به شکل هدفمند حضور ندارند، هدفشان اطلاع رسانی است اما هنوز این رسانه ها را نمی شناسند، با کارکرد آن بیگانه هستند و البته آموزشی هم بسان دیگر فرهنگ های وارداتی برای این جمع وجود ندارد .

*فعالیت برخی روابط عمومی های گلستان در شبکه های اجتماعی/ شبکه های اجتماعی جای امنی برای نگهداری اطلاعات نیست

ساختار روابط عمومی ها در گلستان هنوز هم تابع یک سری قواعد سنتی است و تغییر این نگاه نیازمند آدم هایی است که صاحب فکر و ایده در این بخش هستند، وگرنه ورود آنان به رسانه های اجتماعی نه تنها ممکن است هیچ فایده ای برای هنر هشتم در استان نداشته باشد بلکه حتی ممکن است آسیب هایی را هم متوجه آنان سازد .

یک فعال رسانه ای در گلستان با اشاره به رشد سریع رسانه های اجتماعی در زندگی جامعه ایرانی بیان کرد: نادیده گرفتن این واقعیت، کار روابط عمومی‌ها را مشکل می سازد و حتی ممکن است آنان را در برابر هجمه خبری دیگران خلع سلاح کند .

سید علیرضا حسینی در گفت وگو با خبرنگار فارس در گرگان تصریح کرد: اگر چه باید پذیرفت که این شبکه ها جای امنی برای نگهداری اطلاعات نیست اما می توان اطلاعات قابل نشر را در این شبکه ها دسته‌بندی کرد و نشر داد تا مخاطبان بیشتری از این اطلاع رسانی بهره مند شوند .

وی ادامه داد: در ارسال اطلاعات هم باید ذوق و سلیقه مخاطب را بشناسیم و با کوتاه ترین و موجزترین کلمات مقصود خود را به مخاطبان انتقال دهیم، چرا که اکثر مخاطبان حوصله متون طولانی و یا عکس هایی متعدد از یک جلسه عادی دولتی را ندارند .

حسینی یادآور شد: اکنون برخی از شبکه های اجتماعی با مخاطبان چند صدهزاری همچون تلگرام امکاناتی همچون ویرایش را برای کاربران مهیا کرده که می توان با استفاده از این بستر اینترنتی، بسیاری از اطلاعات و اخبار مجاز و قابل نشر را به جامعه اطلاع رسانی کرد .

وی خاطرنشان کرد: اگر چه از سال های گذشته عنوان روابط عمومی الکترونیک برای بسیاری از روابط عمومی‌های گلستان مفهوم آنچنان آشنایی نبود، اما اکنون این مفهوم با توجه به تجلی رسانه های نوظهور الکترونیکی همچون شبکه های اجتماعی و اثرگذاری بارز آنان بر افکار عمومی، می تواند مصداق روشن روابط عمومی الکترونیک باشد .

این پژوهشگر رسانه ای با اشاره به اهمیت جایگاه روابط عمومی ها در نشان دادن چهره فعال دستگاه های اجرایی خود افزود: تشکیل کانال های اطلاع رسانی، تولید محتوا و دعوت از مردم برای عضویت در این شبکه ها و حتی فعال گذاشتن بخش نظرات مردمی در این نوع مسیر نوظهور خبری می تواند در نزدیک تر شدن هر چه بهتر مردم و دولت موثر باشد .

*حضور روابط عمومی ها در شبکه های اجتماعی باید محتاطانه و هدفمند باشد

حسینی یادآور شد: باید به شبکه‌ های اجتماعی به عنوان یک امکان جدید در عرصه اطلاع رسانی نگاه شود که می تواند مخاطبان دستگاه های دولتی را افزایش دهد، منتها باید برای این ارتباط یک برنامه مشخص داشت و هدف مشخصی تعریف کرد وگرنه پس از مدتی ممکن است این بخش مخاطبان خود را از دست بدهد .

وی ادامه داد: فرصت بزرگی پیش روی روابط عمومی های استان است تا خود را از حالت انفعالی خارج سازند و با بهره گیری از این ارتباط جدید، تصویری بهتر از سازمان و روابط بین بخشی کارکنان خود ارائه کنند، اتفاقی که اکنون در برخی از دستگاه های اجرایی استان به طور نامحسوس شروع شده است .

با نگاهی به روابط عمومی های گلستان می توان گفت هنوز برای استفاده از امکانات جدید اطلاع رسانی و شبکه های اجتماعی تردید وجود دارد و در این شرایط بیشتر آنان اگرچه در این شبکه ها به عنوان یک شخص حقیقی حضور دارند، اما جرات ورود به این عرصه را ندارند و البته طبیعی است که یک فرصت بزرگ را برای دستگاه خود از دست می دهند، فرصتی که به دلایل نامشخصی توسط سیستم های دولتی نیز برای استفاده از آن سیاست مشخصی وجود ندارد .

در این میان باید پذیرفت استفاده نکردن روابط عمومی ها از این امکان جدید، بدان معنا نیست که این شبکه های اجتماعی فعالیت خود را در این حوزه متوقف می سازند، بلکه طول زمان مشخص خواهد کرد که تشکیل یک بخش تحت عنوان فضای مجازی نه تنها در روابط عمومی استان بلکه کشور به عنوان یک ضرورت عقلانی اجتناب ناپذیر است .

باید منتظر ماند و دید در آینده رویکرد روابط عمومی های گلستان نسبت به شبکه های جدید غیررسمی اطلاع رسانی در فضای مجازی چیست و آیا آنان برنامه ای مشخص برای مواجهه با این امکان خواهند داشت، برنامه ای که اکنون به شکل هدفمند وجود ندارد .

زمان انتشار: 1395/02/28 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
اولین سمینار استانی مشتری مداری در هزاره سوم با حضور 500 نفر از مدیران و کارشناسان ادارات ...
1395/12/08

   
به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در زمینه تبادل استاد و دانشجو بین دانشکده علوم ارتباطات ...
1395/12/08

   
عنوان تبلیغ خود را به شکلی طراحی کنید که گویی تنها با یک مخاطب سروکار دارید؛ حتی اگر بدانی...
1395/12/08

   
علیرضا پاکدهی، مدرس جامعه‌شناسی تبلیغات و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است ت...
1395/12/08

   
کارمندان سرمایه کلیدی برای برندها در رسانه ­های اجتماعی هستند. آنها افرادی هستند که برای م...
1395/12/08

   
توجه به فرهنگ و ویژگی های بازار هدف در طراحی و رنگ آمیزی بسته بندی از اهمیت قابل توجهی برخ...
1395/12/08

   
بدیهی است برای ساخت یک تیزر موفق با هدفی معین، باید مراحل مختلفی را پشت سر گذاشت. مدیر یکی...
1395/12/08

   
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت : روابط عمومی حوزه ای راهبردی و پر اهمیت در هر سازمان...
1395/12/08

   
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در زندگی دیجیتال، نیازمند فرهنگ‌سازی و شناخت لازم نسبت به پ...
1395/12/08

   
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد گفت: امسال ۴۴ میلیارد تومان در حوزه یارانه...
1395/12/08