|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
تجارت تبلیغات الکترونیکی در کشورهای عربی؛  تلاش پلتفرم های عربی برای بقاء

پلتفرم حاسوب به عنوان نخستین شبکه و پلتفرم تبلیغاتی عربی قدم اول را در این مسیر تحقق بازار تبلیغات الکترونیکی عربی برداشته است، و تجارت الکترونیک با ویژگی های منحصر به فرد آن را به شیوه های سنتی مرتبط نموده است، در میان پلتفرم های تبلیغاتی عربی که به آگاهی دهندگان (صاحبان سایت های تجارت الکترونیک) امکان می دهد که برای فروش محصولاتشان به گروه های هدف معینی دسترسی داشته باشند ، و در نتیجه امکان بهره برداری بیشتر از کل مبلغی که برای کمپین های فروش هزینه می شود، را فراهم می آورد.

کاوشگران روابط عمومی – نویسنده: شهاب الفقیه-    مترجم: سمیه طیبی:

نویسنده در این مقاله به پلتفرم های مختلف تبلیغات الکترونیکی که به طور خاص در زمینه بازاریابی و فروش الکترونیکی فعالیت می کنند، می پردازد، سپس، به وضعیت این بازار تبلیغاتی در سرزمین های عربی به عنوان درگاهی برای ورود به تجارت الکترونیک اشاره می کند.

پلتفرم های تبلیغاتی بر فروش فضای تبلیغات به آگهی دهندگان یا برگزارکنندگان کمپین های فروش استوار هستند. همچنین، در این پلتفرم ها عملیات عرضه و تقاضا و تبادل کالا یا خدمت تجاری صورت می پذیرد. بر این اساس، همه آن چه در فضای این پلتفرم ها رخ می دهد، فعالیت تجاری است.

در حال حاضر در بازار تبلیغات جهانی، پلتفرم تبلیغاتی گوگل (adwords)  و پروژه خواهر آن  آد سنس (adsense)  از مشهورترین پلتفرم های تبلیغاتی محسوب می شوند و پس از این دو پلتفرم تبلیغاتی یاهو به نام بینگ (Bing Ads)  قرار دارد.

با وجود پلتفرم های بسیار دیگری که برای ورود به این عرصه بزرگ تلاش می کنند، اما، این پلتفرم ها بازار تبلیغات در شبکه اینترنت را به طور چشمگیری میان خود تقسیم کرده اند.

حجم بازار

در نگاه کلی به حجم گسترده بازار تبیلغات، مشخص می شود که گوگل بیش از 90% از درآمد عمده اینترنتی خود را از سرویس آگهی کسب می کند، بر اساس آمار موجود در بازار و آمارهای خود شرکت گوگل، در یک چهارم پایانی سال 2014 بازار تبلیغات اینترنتی با 17% رشد رو به رو بوده است که 14 میلیارد دلار آن به تبلیغات در گوگل – صرف نظر

بر اساس آمار در این سال، درآمد تبلیغاتی گوگل بیش از 27 میلیون دلار در هر دقیقه بوده است.

سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود، این است که وضعیت و حجم این بازار تبلیغاتی مهم در کشورهای عربی چگونه است؟

وضعیت بازار تبلیغات در کشورهای عربی

بیشتر و اگر نگوییم همه انواع سایت های عربی برای تبلیغات تجاری خو د از پلتفرم گوگل و همزمان از پلتفرم بینگ استفاده می کنند، خواه مشتری (آگهی دهنده یا ناشر تبلیغات) یا فروشنده (سایتی ارائه دهنده فضای تبلیغاتی) ... طبق بررسی های آماری، حجم بازار تبلیغات در منطقه خاورمیانه حدود 1.5 میلیارد دلار در سال 2013 بوده است. همچنین، بررسی های سایت (www.go-gulf.com)   نشان می دهد که تبلیغات الکترونیکی (بر روی اینترنت) حدود 37% از مجموع درآمدهای تبلیغاتی که در منطقه هزینه می شود، را به خود اختصاص می دهد و پیش بینی می شود این رقم در سال 2016 در مجموع به 72% از کل تبلیغات برسد.

مجموع هزینه عمومی در حوزه تبلیغات در کشورهای عربی

در این راستا، بازار تبلیغات الکترونیکی عربی رشد پیوسته و سریعی دارد به طوری که گروه اندکی را تشویق می کند تا فرصت را مغتنم شمارند و به بخشی از کیک این بازار دست یابند. در حال حاضر، پلتفرم تبلیغاتی عربی «تبلیغات حاسوب» سرویس آگهی را به عنوان بخشی از خدمات گسترده این شرکت ارائه می دهد.

این پلتفم عربی با رشد سریعی مواجه است به گونه ای که بر اساس آمار در سال 2014 ماهانه بیش از یک میلیارد تبلیغ بر روی این پلتفرم منتشر می شود و پیش بینی می شود که این رقم رو به افزایش است.


رقابت و اولویت

سوال بعدی که در اینجا مطرح می شود، این است: میزان موفقیت و رقابت این پلتفرم در مقایسه با سایر پلتفرم های پیشرو در فضای مجازی چگونه است؟

در جهان عرب، استفاده ازکلمه رقابت برای این پلتفرم فعال یا حتی مقایسه آن با سایر پلتفرم ها بی انصافی محسوب می شود. به سه دلیل ساده می توان نسبت به اولیت یافتن این پلتفرم در بازار تبلیغات الکترونیکی (در جهان عربی) خوشبین بود:

پلتفرمی صد در صد عربی

به غیر از پلتفرم حاسوب تا کنون هیچ پلتفرم صد درصد عربی وجود ندارد که در طول این مدت در دریای این بازار بزرگ دوام آورده باشد و توانسته باشد یک روز پس از دیگری با موفقیت و رضایت گسترده تمامی گروه های کاربران همراه شود. پیشتر ظهرو پلتفرم تبلیغاتی عربی نظیر «بازار تبلیغات» (Ads Souq)  دلگرم کننده بود. این پلتفرم اولین بار با کمپین تبلیغاتی در سال  2013 از طریق یوتیوب ظهور کرد، اما، به طور کامل متوقف شد و سپس، با وجود یکسال از تاسیس آن هرگز نامی از آن برده نشد. به طوری که هم اکنون هیچ سایتی با آن کار نمی کند.

نمونه های بسیاری از این گونه پلتفرم ها و شبکه های تبلیغاتی عربی وجود دارند که اندکی پس از تاسیس، تعطیل شدند و ناشران آگهی و کاربران آن ها با عدم التزام این قبیل پلتفرم ها به پرداخت سود یا مالیات مترتب بر آنها در زمان تعطیلی مواجه شدند. باید گفت، تعطیلی این پلتفرم ها دلیل روشنی ندارد!!

در شرایط دشوار جلب اعتماد آگهی دهندگان و ناشرین عربی بعد از شکست های پی در پی برخی از این پلتفرم های تبلیغاتی عربی پیشین ، بقای پلتفرم تبلیغاتی حاسوب و استمرار رشد آن تا امروز از موفقیت آن حکایت دارد.

محتوا

پلتفرم تبلیغاتی حاسوب همزمان به محتوا و کیفیت اهتمام می ورزد. همچنین، مکانیسم انتخاب ناشران آگهی یا کاربران آنها، فرایندی مکانیکی نیست بلکه به طور کامل توسط نیروی انسانی انجام می شود. بدین معنی که گروهی از جوانان عرب پیش از آن یک سایت اینترنتی را در شبکه ناشران آگهی این پلتفرم بپذیرند، موظفند به بررسی کیفیت محتوا و رتبه آن سایت بپردازند و پس از اطمینان از مقبولیت آن، سایت در این پلتفرم پذیرفته می شود. همچنین، به طور دوره ای همه این سایت ها بررسی می شود. این فرایند رمز انعکاس مثبت این پلتفرم در بازار عربی است که سبب می شود کیفیت محتوای عربی آن در نگاه کلی و محتوای تبلیغاتی آن به طور خاص همزمان افزایش یابد. همچنین، این رشد بیانگر تخصص نیروی انسانی این پلتفرم در حوزه تبلیغات بر روی وب و اینترنت و وجود فرصت پیشرفت و توسعه به سایر وسایل ارتباطی (مناسب برای آگهی) نظیر مبایل یا سایر دستگاه ها نظیر تبلت و ..  با توجه به همگرایی میان این دستگاه ها در آینده نزدیک است، که به این پلتفرم قدرت می دهد به بازار عربی جان بیشتری ببخشد و سرمایه تجاری قابل توجهی را به همه گروه های دخیل (آگهی دهندگان، ناشران و پلتفرم ها) برساند.

کاربری آسان

سهولت کار با پلتفرم حاسوب صرف نظر از این که کاربران آن به کدام گروه (آگهی دهنده یا ناشر) تعلق دارند، به این پلتفرم اولویت آشکار و ویژه ای می بخشد. وجود یک میز کار (میز کنترل) که به طور کامل عربی است و کار با آن را ساده، آسان و سریع الفهم بوده و انتقال بین منوهای آن به راحتی صورت می گیرد، از ویژگی های بارز این پلتفرم محسوب می شود، بر خلاف فرآیندها، منوها و پیچیدگی های موجود در پلتفرم های گوگل و بینگ که کاربر تازه کار و حتی آنهایی که زبان انگلیسی آشنایی دارند، را در استفاده از این پلتفرم ها با مشکل روبه رو می کند وتنها شانس کاربر متخصص و آشنا با این ابزارها و منوها برای استفاده از این پلتفرم ها بیشتر می باشد. این در حالی است که، پلتفرم های گوگل و بینگ بهترین پلتفرم های تلبیغاتی از نظر تکنولوژی و نیز از نظر احتمال بالای دسترسی به گروه های هدف گذاری شده (با حفظ حجم استفاده کنونی از بخش عربی) محسوب می شوند، با این وجود، پیچیدگی این دو با طبیعت تبلیغاتی که بر روی این پلتفرم ها منتشر می شوند، تناسبی ندارند. همچنین، با فرهنگ بومی عربی (گروه اجتماعی هدفگذاری شده در جامعه عرب)  نیز همخوانی ندارد.

عوامل موفقیت

نتیجه پژوهشی با عنوان « پیشتازی تبلیغات حاسوب در رقابت با تبلیغات گوگل عربی» که از سوی وب سایت «اس ای او عربی» انجام شد نشان می دهد، آگهی های حاسوب از نظر تعداد دفعات نمایش بر آگهی های گوگل جلوتر است و دلیل آن، تفاوت هزینه های آگهی است (بر حسب سایت یا سایت هایی که مورد بررسی قرار گرفته بود) ... همچنین، بر اساس این پژوهش 3 عامل در موفقیت پلتفرم حاسوب عربی نقش داشته است:

قیمت های مناسب و دسترسی بالا به گروه های وسیع تر در منطقه عربی

عدم وجود رقابت تبلیغاتی میان آگهی ها برای انتشار در این پلتفرم وبنابراین، فرصت نمایش مطلوب در مقابل رقابت شدیدی که در پلتفرم گوگل وجود دارد

شبکه کاربران گسترده که به صورت مستمر و ثابت رشد می کنند

کسب سهم در بازار تبلیغات

بیش از هر چیزضروری است جهان عرب با هدف دستیابی به نتایج بهتر و تحقق بالاترین سود برای همه گروه ها وارتقاء سطح بازار تجارت الکترونیک عربی به سوی تسهیل دسترسی به درگاه های بومی و فراهم آوردن امکان خدماتی در حوزه این تجارت با رنگ و بوی عربی  گام بردارد.

پلتفرم حاسوب به عنوان نخستین شبکه و پلتفرم تبلیغاتی عربی  قدم اول را در این مسیر تحقق بازار تبلیغات الکترونیکی عربی  برداشته است، و تجارت الکترونیک با ویژگی های منحصر به فرد آن را به شیوه های سنتی مرتبط نموده است، در میان پلتفرم های تبلیغاتی عربی  که به آگاهی دهندگان (صاحبان سایت های تجارت الکترونیک) امکان می دهد که برای فروش محصولاتشان به گروه های هدف معینی دسترسی داشته باشند ، و در نتیجه امکان بهره برداری بیشتر از کل مبلغی که برای کمپین های فروش هزینه می شود، را فراهم می آورد.

 

زمان انتشار: 1395/02/25 به نقل از کاوشگران روابط عمومی نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت : مترجم: سمیه طیبی

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
اولین سمینار استانی مشتری مداری در هزاره سوم با حضور 500 نفر از مدیران و کارشناسان ادارات ...
1395/12/08

   
به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در زمینه تبادل استاد و دانشجو بین دانشکده علوم ارتباطات ...
1395/12/08

   
عنوان تبلیغ خود را به شکلی طراحی کنید که گویی تنها با یک مخاطب سروکار دارید؛ حتی اگر بدانی...
1395/12/08

   
علیرضا پاکدهی، مدرس جامعه‌شناسی تبلیغات و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است ت...
1395/12/08

   
کارمندان سرمایه کلیدی برای برندها در رسانه ­های اجتماعی هستند. آنها افرادی هستند که برای م...
1395/12/08

   
توجه به فرهنگ و ویژگی های بازار هدف در طراحی و رنگ آمیزی بسته بندی از اهمیت قابل توجهی برخ...
1395/12/08

   
بدیهی است برای ساخت یک تیزر موفق با هدفی معین، باید مراحل مختلفی را پشت سر گذاشت. مدیر یکی...
1395/12/08

   
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت : روابط عمومی حوزه ای راهبردی و پر اهمیت در هر سازمان...
1395/12/08

   
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در زندگی دیجیتال، نیازمند فرهنگ‌سازی و شناخت لازم نسبت به پ...
1395/12/08

   
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد گفت: امسال ۴۴ میلیارد تومان در حوزه یارانه...
1395/12/08