|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
روش‌های کسب قدرت در حرفه  روابط عمومی

لازم است که با سرعت روندها و تکونولوژی‌ها همگام باشید بنابراین شما می‌توانید کمپین‌های روابط عمومی موثر طراحی و اجرا کنید. اگر این کار را انجام ندهید در معرض خطر از دست دادن مشروعیت در دنیایی هستید که نوآوری همچنان به سرعت خود ادامه می‌دهد.

کاوشگران روابط عمومی – بخش بین الملل- معصومه رشیدی:

جاده رسیدن به روابط عمومی موفق، جاده‌ای طولانی است.

وقتی افراد، حرفه روابط عمومی را آغاز می‌کنند، باید روی تسلط بر مهارت‌های فنی تمرکز کنند ـ توانایی خود در نوشتن، درک اینکه عملکرد رسانه‌های خاص چگونه است.

همانطور که کارگزاران جوان‌ روابط عمومی از نردبان بالا می‌روند، مسئولیت‌هایشان نیز افزایش می‌یابد. آنها به مشتریان، مشاوره استراتژیک و سخنرانی‌های موثر ارائه می‌دهند و تیم‌ها را برای رسیدن به اهداف مدیریت می‌کنند.

این مسئولیت‌ها نیازمند مهارت‌هایی متفاوت از آنهایی است که برای انجام وظایف ابتدایی مورد نیاز است. با این حال، بسیاری از متخصصان روابط عمومی همانطور که به سوی نقش‌های ارشد رهبری حرکت می‌کنند، در ایجاد و استفاده از قدرت شکست می‌خورند. اگر رهبران روابط عمومی بخواهند به اهداف شخصی خود برسند، باید قدرت را درک کرده و آن را توسعه دهند، یاد بگیرند چه زمانی آن را بکار برند و قادر باشند بر فقدان آن غلبه یابند.

اهمیت و اساس قدرت

Amy Cuddy ، از محققین روانشناس در دانشگاه هاروارد و نویسنده کتاب «حضور: برجسته ترین بخش وجودتان را به چالشی بزرگ دعوت کنید» توضیح می‌دهد که دو نوع قدرت وجود دارد: قدرت اجتماعی و قدرت شخصی. کادی می‌گوید: «قدرت اجتماعی توسط توانایی برای اعمال سلطه، نفوذ یا کنترل رفتار دیگران مشخص می‌شود.» او می گوید افراد قدرت اجتماعی را از طریق «کنترل نامتناسب بر منابع ارزشمند» بدست آورده و بیان می‌کنند.

معاون رئیس در آژانس روابط عمومی، بر بیشتر منابع ـ از جمله کارکنان شرکت و مسیر بودجه مشتری ـ بیشتر از آنچه یک کارآموز انجام می‌دهد کنترل دارد. معاون رئیس قدرت اجتماعی بیشتری دارد.

اما قدرت شخصی متفاوت است و از توانایی کنترل منابع داخلی مانند افکار، احساسات و رفتارهای ناشی می‌شود. این نوع قدرت به ما کمک می‌کند احساساتمان را کنترل کنیم، به روشی معنادار به دیگران مرتبط سازیم و صمیمیت و اعتماد به نفس خلق نماییم.

توانمندترین کسب و کارها دارای این چیزها هستند؛ چگونه آنها به موفقیت خود دست یافته‌اند. ایلان ماسک موسس و مدیرعامل اجرایی شرکت خودروسازی تسلا موتورز (Tesla Motors ) و اسپیس ایکس (SpaceX ) را در نظر بگیرید. دستاورد‌های او برایش مشروعیت به ارمغان آورد. به عنوان مدیر عامل اجرایی، به منابع سازمانی نظارت می‌کند و با ارزش خالص تخمینی 10.7 دلار، منابع شخصی کافی دارد (ایلان ماسک به عنوان سی و هشتمین فرد قدرتمند جهان، پانزدهمین ثروتمند در حوزه تکنولوژی و صدمین میلیاردر جهان در سال ۲۰۱۵ شناخته شد). او همچنین به خوبی متصل می‌شود و شبکه بزرگ و متنوعی دارد. آیلان به تنهایی بیش از 3 میلیون فالور در شبکه اجتماعی توییتر دارد.


قدرت سازندگی


در اینجا به سه روش اشاره می‌شود که کارگزاران روابط عمومی می‌توانند قدرت اجتماعی خود را برای بهبود روابطشان ـ نه تنها با مدیران و همکاران بلکه با مشتریان، روزنامه نگاران و تحلیل‌گران ـ افزایش دهند:


به صورت مستمر به ایجاد مهارت و تخصص برای کسب مشروعیت بپردازید.

لازم است که با سرعت روندها و تکونولوژی‌ها همگام باشید بنابراین شما می‌توانید کمپین‌های روابط عمومی موثر طراحی و اجرا کنید. اگر این کار را انجام ندهید در معرض خطر از دست دادن مشروعیت در دنیایی هستید که نوآوری همچنان به سرعت خود ادامه می‌دهد.

در  سال گذشته، ما شاهد معرفی و رشد شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام و همچنین ابزارهای اتوماسیون بازاریابی جدید مانند Marketo ، Hubspot و Pardot بودیم. اینها فقط دو نوع از نوآوری تکنولوژی است که تاثیر بزرگی بر برنامه‌های روابط عمومی و تعامل مصرف کننده داشته است.

کارگزاران روابط عمومی باید آگاه باقی بمانند، بیازمایند که چه چیزی جواب داده و چه چیزی جواب نمی‌دهد. بسته به حوزه خاص تخصصی شما ( و تغییرات تکنولوژی)، انجام این کارها به افزایش مهارت شما در داستان‌سرایی، تعامل با مشتری، نوشتن، تولید فیلم و تکامل تست A/B کمک خواهد کرد.


به طور مداوم نتایج افزایش منابع را اندازه‌گیری کنید.

در روابط عمومی و بازاریابی، شما تصور می‌کنید در نتایج آخرین کمپین خود، تنها باشید. به صورت مستمر کار خود و تاثیرات آن را ارزیابی کنید. شما باید بدانید چه نتایج ملموسی تولید کرده‌اید و باید فعالانه این نتایج را با مدیران، مشتریان و سایر ذینفعان به اشتراک بگذارید.

 برای اینکه مشخص شود آیا شما نتایج درست را در اختیار مشتریان قرار داده‌اید این سوالات را بپرسید:

آیا من با گذشت زمان و سال به سال، در حال تولید آگاهی‌های بیشتر هستم؟

میزان درصد رشد چقدر است؟

نرخ رشد چگونه ادامه خواهد یافت و مبنای این پیش‌بینی چیست؟

این آگاهی چگونه فروش را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

چگونه برداشت و درک از کالا و خدمات به دلیل کمپین‌های خاص تغییر یافته‌اند؟

هنگام به اشتراک‌گذاری نتایج، تخصص ارتباطات بازاریابی خود را در جهت بسته‌بندی آنها به شیوه قانع‌کننده متنی و بصری بکار برید. توضیح دهید چرا نتایج قابل توجه هستند و مطمئن شوید همکارانتان (یا همتایان مشتری) اعتباری را که شایسته آن هستند دریافت می‌کنند.

با توسعه نتایج خود به شکل معمول، شما برای نمایش ارزش و افزایش بودجه خود در موقعیت بهتری خواهید بود که برای حفظ قدرت ضروری هستند. اگر شما نرخ بازگشت سرمایه (ROI ) را نشان نمی‌دهید، توصیه‌ها و ایجاد تغییرات را در نظر بگیرید.


پرورش روابط برای توسعه یک شبکه قدرتمند

با ایجاد روابط قوی با افراد خوشنام و محترم ـ روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان، طرفداران مصرف کنندگان، اعضاء هیات مدیره و دیگر افراد با نفوذ و علمی ـ شما می‌توانید به میزان قابل توجهی قدرت خود را افزایش دهید.

از طریق روابط، ما یاد می‌گیریم و رشد می‌کنیم، به اطلاعات دسترسی می‌یابیم و امنیت مشتریان را مد نظر قرار می‌دهیم. بازاریابی و روابط عمومی باید در جستجوی راه‌هایی برای اتصال و تعامل به صورت اجتماعی با طیف وسیعی از مردم باشند.

هنگام ایجاد روابط، از چاپلوسی پرهیر کنید. در عوض با به اشتراک‌گذاری اطلاعات، کمک به ارتباط و یا ارائه مشاوره، ارزش‌ها را پیشنهاد دهید. شبکه خود را با یافتن فرصت‌های داوطلب شدن، پیوستن به مرزها و اشکال گروه خود، توسعه دهید.

با در نظر گرفتن زمان برای افزایش مشروعیت، منابع و شبکه‌ها، کارگزاران روابط عمومی می‌توانند دوباره قدرت اجتماعی خود را بدست آورند که آنها را موثرتر و موفق‌تر خواهد ساخت.


منبع

زمان انتشار: 1395/02/01 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
نشریه معتبر «فوربس» سه سال است که برندهای ورزشی در جهان را بر این اساس ارزیابی می کند. کار...
1396/01/08

   
معاون امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گروهی مامور بررسی و اصلاح قانون بیمه خبرنگ...
1396/01/08

   
اکثراستادان روابط عمومی به سخنگوها یاد می‌دهند تا در سخنرانی‌ها، ارائه‌ها و مصاحبه‌های رسا...
1396/01/08

   
در حکمی از سوی استاندار چهارمحال و بختیاری سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری منصوب شد.
1396/01/07

   
با ظهور راه حل های پیشرفته اتوماسیون بازاریابی، کسب و کارها به متخصصانی نیاز دارند که در ک...
1395/12/28

   
آینده واقعیت مجازی روشن به نظر می­ رسد و متخصصان روابط عمومی با این تکنولوژی جدید، فرصتی ب...
1395/12/28

   
استاندار خراسان شمالی در حکمی علی اصغر ایزدی را به سمت مدیر کل روابط عمومی استانداری منصوب...
1395/12/28

   
دانشکده خبر وابسته به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در نیمسال دوم سال تحصیلی 96- 95 در مق...
1395/12/28

   
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه محدودیت ها برای فعالیت حرفه ای رسانه های روسی در غرب را...
1395/12/28

   
روزنامه ایران از پنجم تا دهم فروردین ماه 96 به صورت اینترنتی منتشر خواهد شد.
1395/12/28