|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
چک لیست رسانه‌های اجتماعی برای ارتباطات بحران

کانال‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی، ویژگی‌های منحصر به فرد دارند چراکه هرکدام مخاطبان متفاوت را هدف قرار می‌دهند. هر کانالی نیاز به برقراری ارتباط از طریق پیام دارد اما آن پیام لازم است با سبک و نوع ساختاری هر کانال خاص مطابقت داشته باشد. آنچه که از طریق بیانیه رسانه‌ای، یا بر روی یک وب سایت یا در یک بروشور می‌تواند با موفقیت محتوای خود را منتقل کند الزاما از طریق فیس بوک و توییتر نیز به همان نتیجه نخواهد رسید.

 کاوشگران روابط عمومی – بخش بین الملل- معصومه رشیدی:

هنگام استرس، قضاوت افراد دچار اختلال می‌شود و مهم نیست که فرد چقدر خونسرد و آرام باشد. این وضعیت هم در مورد افراد و هم در مورد سازمان‌ها در هنگام وقوع بحران، صادق است و وسوسه اقدام کردن از طریق رسانه های اجتماعی برای برخی سازمان‌های می‌تواند بیش از اندازه مهم باشد. بهترین دفاع در زمان بحران، یک پلان و یا طرح بحران خلاصه و هوشمند است که می‌تواند در کل یک سازمان به اشتراک گذارده شود.

در گزیده‌ای از کتاب مدیریت بحران، استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها، آن ماری وان دن هارک، رییس روابط عمومی Mind The Gap ، در فصل هشتم ابزارهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که شما برای خلق گام به گام یک نقشه و برنامه عملیاتی به ان نیاز دارید و برای نحوه عملکرد در ساعات اولیه بحران، راهنمایی برای تهیه پیام در شرایط فشار، مشاوره در زمینه یک برنامه عملیاتی در رسانه‌های اجتماعی، تهیه چک لیست برای ارزیابی امادگی خود در هنگام بحران و مواردی دیگر به شما کمک خواهد کرد. 

مدیریت بحران یک هنر است نه یک علم و در این کتاب شما با دیدگاه‌های مختلف بسیاری در این هنر آشنا می‌شوید و مطمئن هستید که راه‌هایی را خواهید یافت که شما را به مدیریت صحیح بحران در سازمانتان هدایت خواهد کرد.

آن ماری، شش توصیه برای یکپارچه سازی رسانه‌های اجتماعی در هر سناریویی که برند و یا مشتری شما ممکن است با آن مواجه شود، ارایه می‌نماید که توجه به آنها می‌تواند به مدیریت صحیح واصولی بحران کمک کند:


انتقاد

نقدها را در وبلاگ، اکانت فیس بوک و یا کانال یوتیوب خود سانسور نکنید مگر اینکه آنها دستور العمل‌های بیانیه انجمن شما را نقض کنند. برای سازمان‌ها، عادت کردن و پذیرفتن این امر در عصر رسانه‌های اجتماعی دشوار است. پاک کردن و یا از بین بردن کامنت‌های مغایر با خط مشی سازمان شما ممکن است منجر به اظهار نظرهای شدیدتر و خشن‌تر شود.


لحن

رسانه‌های اجتماعی فضایی برای لحن‌های گروهی و جمعی نیستند. در هنگام پاسخگویی در این فضاها، مودب، شخصی و حرفه‌ای باشید. هرگز به شیوه‌ای بی‌ادبانه و یا با ابی‌اعتنایی به افراد و مشتریان پاسخ ندهید. این کار تنها افزودن سوخت اضافه به آتش است.


رتبه

بسیاری از سازمان‌ها از ایستادن و برپا ماندن خود در رسانه‌های اجتماعی ترس و واهمه دارند. بسیار خوب است که رتبه‌ها به فضای آنلاین سازمان آورده شود که اجازه خواهد داد تا نگرانی‌ها، کاستی‌ها و دل مشغولی‌ها مورد توجه قرار گرفته و به آنها رسیدگی شود.


گوش کردن

به آنچه اظهارنظر کننده منفی می‌خواهد، گوش کرده و سعی کنید آن را درک نمایید. در صورت امکان به چنین فردی پاسخ مستقیم بدهید. به صورت آشکار و علنی نیز پاسخ دهید و یک گفتگوی آزاد داشته باشید و یا نسبت به نگرانی‌ها و کمبودها اذعان داشته باشید. چگونه یک سازمان وضعیت‌های خاص را بسته به عوامل درگیر کنترل و مدیریت می‌کند.


کانال

کانال‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی، ویژگی‌های منحصر به فرد دارند چراکه هرکدام مخاطبان متفاوت را هدف قرار می‌دهند. هر کانالی نیاز به برقراری ارتباط از طریق پیام دارد اما آن پیام لازم است با سبک و نوع ساختاری هر کانال خاص مطابقت داشته باشد. آنچه که از طریق بیانیه رسانه‌ای، یا بر روی یک وب سایت یا در یک بروشور می‌تواند با موفقیت محتوای خود را منتقل کند الزاما از طریق فیس بوک و توییتر نیز به همان نتیجه نخواهد رسید.


به روز رسانی

وب سایت‌ها و پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی باید هر هفت روز هفته و هر 24 ساعت به روز رسانی شوند. در طول یک بحران، افراد انتظار دارند تا اطلاعات جاری را بدست آورند. آنها انتظار خواهند داشت که بتوانند در پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی با دیگران تعامل داشته باشند.    


منبع

زمان انتشار: 1395/01/15 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
گشت ارشاد ، ٢٠ میلیاردی شدنش را مدیون جسارت سعید سهیلی و تیمش است . زیرا این گروه هر حاشی...
1396/04/06

   
سایت کاوشگران روابط عمومی فعلا به طور آزمایشی فقط در کانال کاوشگران در تلگرام به روز رسانی...
1396/04/04

   
موسس تلگرام ادعا می کند مقامات دولتی ایالات متحده آمریکا سعی کرده اند به او و کارمندانش رش...
1396/04/04

   
بسیاری از مذاکرات تلفنی تنها به این دلیل مهم به نتیجه نمی رسند که پیگیری های آتی برای مذاک...
1396/04/04

   
تولید محتوای خلاق یک مزیت رقابتی در عصر دیجیتال است. با توجه به عکس محور بودن اینستاگرام ا...
1396/04/04

   
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار از برگزاری نخستین جشنواره "بو...
1396/04/04

   
استفاده از ربات تلگرام و تکنولوژی هوش مصنوعی واقعیت غیر قابل انکار کسب و کارهای امروزی است...
1396/04/03

   
جالب است بدانید که مشتریان هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب یک برند یا محصول، درک و دید کاملی ...
1396/04/03

   
تعداد کاربران ماهانه یوتیوب به 5/ 1 میلیارد کاربر رسید.
1396/04/03

   
شماره 30 و31 مدیریت رسانه با موضوع انتخابات به مدیر مسئولی مهدی قمصریان وسردبیری قاسم صفا...
1396/04/03