|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
ارتباطات مسؤولیت اجتماعی سازمانی بانک‌ها 3 (کاربرد در سیستم بانکداری)

یکی از مصادیق مهم فعالیت ارتباطی بانک ها در زمینه مسؤولیت اجتماعی سازمانی، انتشار اطلاعات مربوط به فعالیت هایی است که انجام می دهند تا بدین ترتیب، جامعه را در جریان کارهای خود قرار دهند.

 کاوشگران روابط عمومی – تهیه و ترجمه: امیرعلی خلج مترجم علوم ارتباطات:



نظام های و مراکز مالی، نقشی اساسی در توسعه اقتصادی کشورها ایفا می کنند. بانک ها اغلب با پول قرض گرفته شده کار می کنند و این، ویژگی مهم آن ها است و به همین دلیل، به عنوان سازمان های خود تنظیم به شمار نیامده و فعالیت آن ها باید توسط مراجع قانونی و ذی صلاح کنترل شود تا نسبت به حفظ ثبات اطمینان حاصل شود.

این روزها، رقابت در حوزه بانکداری ماهیتی غیر قیمتی دارد: بسیاری از بانک ها شرایط مشابهی را در بازارهای یکسان عرضه می کنند. به همین دلیل، جستجوی مزایای بیشتر برای توسعه برند، امری ضروری است. بنابراین، توسعه برند بانک با ایجاد تصویری مثبت یکی از مهم ترین اقدامات در فضای به شدت رقابتی امروز است. به منظور نیل به این هدف، ابزارهای ارتباطات مسؤولیت اجتماعی سازمانی مورد استفاده بانک ها قرار می گیرد.

یکی از مصادیق مهم فعالیت ارتباطی بانک ها در زمینه مسؤولیت اجتماعی سازمانی، انتشار اطلاعات مربوط به فعالیت هایی است که انجام می دهند تا بدین ترتیب، جامعه را در جریان کارهای خود قرار دهند. مصداق دیگر، که یکی از پیامدهای مورد فوق الاشاره است، مطلع ساختن عموم درباره سیاست های سرمایه گذاری و وام دهی است. این کار باعث می شود تا اطمینان حاصل شود که فعالیت های بانک، به تسهیل شدن فعالیت های صنعتی که برای محیط زیست آسیب زا هستند، نمی انجامد. البته  به طور کلی در مقایسه با سایر حوزه ها، فعالیت های ارتباطی مسؤولیت های اجتماعی سازمانی حوزه بانکداری اثرگذاری کمتری بر محیط زیست دارد. پرداختن به حاکمیت سازمانی و منابع انسانی از دیگر فعالیت بانک ها در این زمینه است. با آن که پژوهش های اندکی درباره ارتباطات مسؤولیت اجتماعی بانک ها صورت گرفته اما نتایج همین تعداد انگشت شمار هم نشان می دهند که بانک های بزرگ و دارای شعبات بیشتر، در این زمینه فعال ترند.   


اکنون در این مجال اندک، ارتباطات مسؤولیت اجتماعی سازمانی بانک ها را در کشورهای ایالات متحده آمریکا و (ژاپن) را مرور می کنیم.


ایالات متحده آمریکا:
پس از پدیدآمدن موج رفتار مسؤلانه در برابر جامعه در سال های پایانی دهه 1970، تجارت آمریکا شروع به عملگرایی بشتر در حوزه بشردوستی کرد. دولت ایالات متحده بیم داشت که مبادا بانک هایش به نیازهای جامعه این کشور وقعی ننهند. از این رو کنگره آمریکا قانون «سرمایه گذاری مجدد جامعه» را در سال 1977 با هدف تشویق مؤسسات سپرده گذاری به تلاش برای مرتفع ساختن نیازهای اعتباری اجتماعاتی- شامل افراد با درآمدهای کم و متوسط- که با آن ها سر و کار دارند، به تصویب رساند.

نقش این قانون در راستای ایفای فعالیت های اجتماعی بانک های کوچک فدرال که قادر به انجام پروژه های اجتماعی نیستند، ارزیابی شد. توجه به مسؤولیت اجتماعی سازمانی که متمرکز بر منافع گروه های بزرگ ذینفع است، چندان در بانک های ایالات متحده رایج نیست. جهت گیری بیشتر بانک های این کشور - از جمله بانک های بزرگ ملی- در راستای منافع جامعه است. در این مورد،  امور خیریه و بشردوستانه مهم ترین رویکردهای این سیاست به شمار می آیند. به عبارت دیگر، الگوی آمریکایی مسؤولیت اجتماعی بانک ها در این دو مورد خلاصه می شود. ساز و کارهای متعددی برای مشارکت بانک ها در حمایت اجتماعی از جامعه از طریق بودجه های سازمانی وجود دارد.

با هدف بهسازی جایگاه بانک ها در جامعه، انجمن بانکداران آمریکا جایزه تعهد در برابر جامعه را طراحی و راه اندازی کرده است که هر سال در جریان برگزاری کنوانسیون سالانه به برندگانش اهدا می شود.         


ژاپن:
ارتباطات مسؤولیت اجتماعی سازمانی در ژاپن امروز به یک مد در جامعه تجاری این کشور تبدیل شده است. اکثر شرکت ها و سازمان های ژاپنی، بخش جدیدی را به همین نام به چارت سازمانی خود افزوده اند و از سال 2003 به این سو، گزارش های سالانه ای را هم منتشر می کنند. البته توجه به موضوع مسؤولیت اجتماعی سازمانی یا به عبارت دیگر مسؤولیت اجتماعی مدیران اجرایی سازمان در ژاپن به زمانی به نسبت دور یعنی همان آغاز صنعتی شدن این کشور باز می گردد. مسؤولیت اجتماعی سازمانی در ژاپن همواره حول محافظت از محیط زیست، توسعه پایدار، و بشردوستی استمرار داشته است.

بانک های ژاپنی مسؤولیت اجتماعی سازمانی را «رابطه» ای می دانند که میان آن ها و جامعه وجود دارد. از میان انواع گوناگون فعالیت های مربوط به مسؤولیت اجتماعی سازمانی در بانک های این کشور، دو رویکرد «ایمنی» و «طرفداری از مشتری» تأثیر مثبتی بر تصویر برند و تصمیم برای خرید می گذارند. پس از این دو، محیط زیست، حاکمیت سازمانی، روابط با کارمندان، موفقیت تجاری، روابط با تأمین کنندگان، رفاه اجتماعی و روابط با سهامداران قرار داشته و بر دیدگاه مشتری (سپرده گذار) تأثیر کثبت می گذارند.        

زمان انتشار: 1394/12/16 به نقل از کاوشگران روابط عمومی نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت : مترجم: امیرعلی خلج

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
کارگاه تخصصی عکاسی «نقش و تاثیر عکس در رسانه های آنلاین» با حضور روشن نوروزی بنیان گذار و ...
1395/11/05

   
معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران، تاکید کرد: اطلاع رسانی ها باید با...
1395/11/05

   
به عقیده برخی کارشناسان برند و طبق تحقیقات دیگری که انجام شده، وفاداری هواداران، ستاره های...
1395/11/05

   
برای اطلاع رسانی از طریق رسانه های سنتی و محیطی باید رسانه های محیطی زیادی را تحت پوشش قرا...
1395/11/05

   
سمینار آموزشی شهرداری پیشگام مردمداری توسط روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری برگزا...
1395/11/05

   
دبیر هیات نظارت بر مطبوعات از صدور مجوز انتشار ۴۹ رسانه و تغییر وضعیت ۱۰۱ رسانه مکتوب و ال...
1395/11/05

   
مدیر عامل خانه مطبوعات استان یزد با بیان این که وضیت رسانه‌ها در این استان اصلاً خوب نیست،...
1395/11/05

   
درگذشت آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی، شنیدن صدای تیراندازی در تهران و بعد هم حادثه «پلاسکو» و ب...
1395/11/05

   
نشست مشترک روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی شاهرود با محوریت دهه فجر به میزبانی فرمانداری ویژ...
1395/11/05

   
مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد دهه فجر لرستان برنامه ای این ستاد را همزمان با اایم...
1395/11/04