|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
9 مرحله ایجاد  و راه اندازی کمپین موفق روابط عمومی

یک کمپین روابط عمومی می‌تواند به چیزهای بسیاری دست یابد ـ چه شما بخواهید دسترسی به اندازه مخاطبان خود را افزایش دهید، فروش را ارتقاء دهید یا شهرت برند خود را بهبود ببخشید. اهداف خود را لیست و اهداف قابل اندازه گیری مانند افزایش فروش تا 10 درصد را تعیین کنید.

 کاوشگران روابط عمومی – بخش بین الملل- معصومه رشیدی:

شهرت در کسب و کار همه چیز است ـ یک ضرب المثل قدیمی می‌گوید « چندسال طول می‌کشد تا چیزی را بسازید و تنها یک ثانیه برای از دست دادن آن کافی است». این ضرب المثل کاملا درست است.

بنابراین شما می‌توانید انتخاب کنید که همه چیز را به شانس واگذار کنید و یا کنترل را به دست گرفته و مطمئن شوید که می‌توانید تصویری برای کسب وکار خود انتخاب کنید که به دست مخاطبانتان می‌رسد.

یک راه بسیار خوب برای انجام این کار از طریق روابط عمومی و یا با استفاده از یک سازمان تخصصی ارتباطات است. کنترل پیام‌های روابط عمومی به شما اجازه می‌دهد تا جریان مثبت اطلاعات درباره خودتان و یا شرکت خود را کنترل کنید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا هر کامنت و نظر منفی را مدیریت کرده و پاسخ مناسبی در زمان مناسب به آن بدهید. مخاطبان به طور روز افزون نسبت به تکنیک‌های بازاریابی سنتی مقاوم هستند بنابراین روابط عمومی یک راه عالی برای دفاع از لغزش‌های گذشته و ارتباط با مخاطبان خود از طریق کانال‌هایی است که آنها را می‌شناسیم و به آنها اعتماد داریم.

در اینجا برخی راهنمایی‌های ساده آمده که به شما کمک خواهد کرد به ایجاد یک کمپین موفق روابط عمومی بپردازید:


1. از نتیجه خود مطمئن شوید:

قبل از اینکه تماس با روزنامه نگاران را شروع کنید یا خیال نوشتن یک بیانیه مطبوعاتی داشته باشید لازم است درباره اینکه واقعا اهداف کمپین روابط عمومی شما چه هستند تصمیم بگیرید. اختصاص زمان برای بررسی کامل این موضوع بسیار مهم است و به شما کمک خواهد کرد تا در هر کاری که انجام می‌دهید بر روی آن متمرکز شوید. همچنین به شما این شانس را خواهد داد تا بر چگونگی موثر بودن استراتژی خود و پیشرفت آن نظارت داشته باشید.

یک کمپین روابط عمومی می‌تواند به چیزهای بسیاری دست یابد ـ چه شما بخواهید دسترسی به اندازه مخاطبان خود را افزایش دهید، فروش را ارتقاء دهید یا شهرت برند خود را بهبود ببخشید. اهداف خود را لیست و اهداف قابل اندازه گیری مانند افزایش فروش تا 10 درصد را تعیین کنید. چه شما برای اجرای کمپین روابط عمومی خود توسط خودتان برنامه‌ریزی کردید یا از یک شرکت دیگر برای این منظور استفاده کرده‌اید و به عبارتی برون سپاری داشته‌اید، لازم است دانش کاملی از آنچه می‌خواهید به آن دست یابید داشته باشید و یک بازه زمانی واقع بینانه مشخص کنید. 

وبلاگ WomeninPR برخی نکات و راهنمایی‌هایی خوبی صرف نظر از جنسیت مطرح کرده است و می‌گوید شما باید مطمئن شوید که اهداف شما SMART ( هوشمند) هستند:

Specific (خاص): شما می‌خواهید به چه چیزی دست یابید؟

Measurable (قابل اندازه‌گیری): چگونه آن را مورد سنجش قرار خواهید داد؟

Achievable (دست یافتنی): چگونه با توجه به بودجه خود به آن دست خواهید یافت؟

Realistic (واقع گرایانه): آیا آنچه شما به دنبال آن هستید با منابع شما مطابقت دارد؟

Timed (زمان): چه بازه زمانی را مورد استفاده قرار خواهید داد؟


2. بر روی همه چیز پیرامون مخاطبتان متمرکز شوید

در این مرحله شما باید شخصیت‌های مشتری ویژه ایجاد کنید تا به شما کمک کنند به طور کامل خواسته‌ها و نیازهای مشتریان خود را درک کنید. همچنین به شما کمک می‌کنند تصمیم بگیرید با کدام نشریات تعامل داشته باشید. هر کاری شما در طول کمپین انجام می‌دهید باید بر روی این خواسته‌ها و نیازها متمرکز باشد. این کار می‌تواند کمی دشوار باشد چراکه اغلب ارتباط از طریق یک واسطه مانند روزنامه برقرار می‌شود.

بدیهی است که شما از روزنامه نگاران می‌خواهید خریدار کسب و کار شما باشند اما پیامتان باید در درجه اول مشتریان بالقوه را نشانه بگیرید تا همیشه آنها را در خط مقدم ارتباطات خود نگه دارید.


 3. تصمیم بگیرید که آیا از افراد حرفه‌ای بهره ببرید و یا به تنهایی عمل کنید


 4. یک استراتژی هوشمند خلق کنید

در قلب هر کمپین روابط عمومی خوب یک استراتژی قوی وجود دارد. این استراتژی نیاز دارد تا همه جوانب کسب و کار خود را ترکیب کنید و بخشی از تار و پود عملیات خود باشید.

این ایده در هر زمان که با مشتریان خود تعامل دارید تصویری مثبت و ماندگار ارایه می‌دهد ـ چه این تعامل و ارتباط از طریق وب سایت شما یا تامین پوشش مطبوعاتی برای هر رویداد باشد.

ایجاد یک برنامه بهنگام برای بیانیه مطبوعاتی و ارسال پست‌های رسانه‌های اجتماعی مهم است چون میزان زمان مشخص برای پاسخگویی به سوالات و فعل و انفعالی که کانال‌های رسانه‌های اجتماعی تولید می‌کنند را تعیین می‌کند. 

شما می‌توانید با استفاده از برنامه خود رویدادهای آینده مرتبط به بخش خودتان را برنامه‌ریزی کنید. با انجام این کار، قادر خواهید بود واکنش از پیش آماده شده ارایه دهید و آن را فوری به شرکت‌های رسانه‌ای ارجاع دهید. این کار می‌تواند یک روش عالی برای کسب پوشش رسانه‌ای باشد برای اینکه فوریت و تازگی ارزش فوق العاده برای روزنامه نگار دارد. آماده ساختن چندین بیانیه مطبوعاتی برای احتمالات مختلف یک رویداد در آینده و سپس انتقال آن به سوی مرتبط ترین فرد به محض وقوع رویداد یک راهنمایی مفید در این زمینه است. 


 5. ایجاد بیانیه مطبوعاتی هدف دار را شروع کنید

برای اینکه به بیانیه مطبوعاتی خود این فرصت را بدهید که توسط رسانه‌ها استفاده شوند، بسیار مهم است که آنها را با دقت بنویسید و در میان افراد واقعی توزیع کنید. بهترین بیانیه مطبوعاتی یک زاویه خبری قوی دارد به جای اینکه به سادگی برای یک کسب و کار مورد توجه قرار بگیرد. هیچ روزنامه‌ای تمایل ندارد داستانی را چاپ کند که صرفا تبلیغاتی است. مطمئن باشیدکه بیانیه مطبوعاتی شما شامل نقل قول‌های مربوط و همه اطلاعاتی است که روزنامه نگار برای نوشتن یک داستان از آنچه شما ارسال کردید لازم دارد.

آنها را به رسانه‌هایی ارسال کنید که با بازار محصول و یا خدمت شما مرتبط هستند و از اینکه انها را به ایستگاه‌های رادیویی و کانال‌های تلویزیونی ارجاع دهید ترسی نداشته باشید در حالیکه برای آنها روشن می‌سازید که شما برای مصاحبه در دسترس هستید.


 6. تماس‌های طلایی برقرار کنید.

بسیاری روزنامه نگاران از دریافت بیانیه‌های مطبوعاتی بسیار خوشحال هستند و از داستان‌هایی که در این روش پیش آماده هستند استفاده می‌کنند. این کار باعث صرفه جویی در زمان، تلاش برای یافتن داستان‌ها توسط خودشان، تولید مصاحبه‌ها و انجام تحقیقات اضافی می‌شود. 

با وجود این به طور میانگین روزنامه نگاران و ویراستاران هر روز صدها و اگر نگوییم هزاران بیانیه مطبوعاتی دریافت می‌کنند. بهترین روش برای اطمینان از اینکه بر روی بیانیه مطبوعاتی شما کلیک کرده و انتخاب خواهد شد این است که آنچه شما انتشار می‌دهید جالب و قابل انتشار باشد.

زمانی را برای تحقیق در مورد بهترین افرادی که باید بیانیه مطبوعاتی خود را برای آنها ارسال کنید اختصاص دهید و ترسی نداشته باشید از اینکه یک تماس تلفنی کوتاه برقرار کنید تا از دریافت آنچه ارسال کرده‌اید مطمئن شوید. به جای ارسال بیانیه مطبوعاتی خود به صورت عمومی و برای همه نشریات، به این موضوع اگاه باشید که کدام یک از روزنامه نگاران بهترین مقاله مرتبط با مورد ارسال شده را می‌نویسند و به ایجاد روابط دوستانه ارزشمند با این دسته از روزنامه نگاران متمرکز شوید.


 7. زوایای خبری خلاق را بیابید

تولید داستان‌ها و زوایایی که بیانیه مطبوعاتی شما را مورد توجه قرار می‌دهد می‌تواند مشکل باشد بنابراین در اینجا به چند روش برای خلاقیت و جذابیت اشاره می‌شود:

ایا شما به سالگرد یک موضوع نزدیک می‌شوید مانند پنج سال تجارت؟

آیا شما یک مسأله را که مشتریانتان با آن مواجه بودند را شناسایی کرده‌اید و سپس تحقیقات و یا بررسی شاخص درباره این موضوع انجام داده‌اید؟

آیا شما می‌توانید یک دیدگاه در مورد داستان خبری مربوطه ارایه دهید؟

آیا یکی از مشتریان شما کاری که دارای ارزش خبری باشد انجام داده‌اند؟

آیا شما دارای یک ایده قوی هستید و آن را در بخش مرتبط با خود توسعه داده‌اید؟

 آیا شما یک محصول و یا خدمت جدید ارایه می‌دهید؟


8. استفاده از برند شخصی خود

اگر شما دارای رقبای زیادی هستید و همه آنها تقریبا همان خدمات شما را ارایه می‌دهند بنابراین باید به دنبال یک چیز منحصر به فرد باشید. یکی از چیزهایی که می‌تواند منحصر به فرد بودن شما را درباره شرکت تضمین کند خود شما هستید. با ایجاد و ارتقاء برند شخصی خود در کنار کسب و کارتان می‌توانید یک کمپین روابط عمومی چند بعدی ایجاد کنید. اگر به مثالی در این باره نیاز دارید به سِر ریچارد چارلز نیکولاس برانسون کارآفرین و سرمایه گذار بریتانیایی و مدیرگروه شرکت‌های ویرجین نگاه کنید که سه میلیون 209 هزار و 13 فالور در توییتر دارد و خود شرکت ویرجین فقط 76 هزار و 842 فالور.


9. نحوه تاثیرگذاری کمپین خود را ارزیابی کنید

اگر کمپین شما آنطور که انتظار دارید عمل نمی‌کند، نیارمند آن هستید که عوامل مرتبط را شناسایی کرده و قبل از آنکه زمان را از دست بدهید آنها را برطرف کنید. از سوی دیگر اگر کمپین بسیار عالی به پیش می‌رود در این زمان نیز باید به صورت دقیق آنچه که باعث این روند شده را کشف کرده تا بتوانید از آنها برای موفقیت‌های بعدی هم بهره ببرید.

به طور مداوم به استراتژی خود مراجعه کنید تا به ارزیابی اینکه آیا به اهداف و منظور خود دست یافتید یا نه بپردازید. انجام یک بررسی رسمی ماهانه روشی بسیار خوبی برای این کار است. روابط عمومی نشان دهنده یک روش فوق العاده و مقرون به صرفه است که شما را مطمئن می‌سازد مشتریانتان درباره آنچه شما انجام می‌دهید آگاه هستند و شما همیشه در حال انتشار سودمندترین تصویر کسب و کار خود هستید.  


زمان انتشار: 1394/11/26 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
گشت ارشاد ، ٢٠ میلیاردی شدنش را مدیون جسارت سعید سهیلی و تیمش است . زیرا این گروه هر حاشی...
1396/04/06

   
سایت کاوشگران روابط عمومی فعلا به طور آزمایشی فقط در کانال کاوشگران در تلگرام به روز رسانی...
1396/04/04

   
موسس تلگرام ادعا می کند مقامات دولتی ایالات متحده آمریکا سعی کرده اند به او و کارمندانش رش...
1396/04/04

   
بسیاری از مذاکرات تلفنی تنها به این دلیل مهم به نتیجه نمی رسند که پیگیری های آتی برای مذاک...
1396/04/04

   
تولید محتوای خلاق یک مزیت رقابتی در عصر دیجیتال است. با توجه به عکس محور بودن اینستاگرام ا...
1396/04/04

   
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار از برگزاری نخستین جشنواره "بو...
1396/04/04

   
استفاده از ربات تلگرام و تکنولوژی هوش مصنوعی واقعیت غیر قابل انکار کسب و کارهای امروزی است...
1396/04/03

   
جالب است بدانید که مشتریان هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب یک برند یا محصول، درک و دید کاملی ...
1396/04/03

   
تعداد کاربران ماهانه یوتیوب به 5/ 1 میلیارد کاربر رسید.
1396/04/03

   
شماره 30 و31 مدیریت رسانه با موضوع انتخابات به مدیر مسئولی مهدی قمصریان وسردبیری قاسم صفا...
1396/04/03