|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
ویژگی های روابط عمومی توانمند و پاسخگو

به این نکته باید توجه کرد که کارگزار روابط عمومی موقعی می تواند در راستای تغییر فرهنگ سازمانی گام بردارد که با مقوله فرهنگ آشنایی داشته و با علم رفتار سازمانی مأنوس باشد و این امر با آموزش های فرهنگی وتخصصی قابل اجرا است.

 کاوشگران روابط عمومی – علیرضا اسمعیل پور* :

کیفیت ارتباط بین یک سازمان و عموم افرادی که با آن سر و کار دارند، عامل اساسی در تحقق اهداف و ارتقاء جایگاه آن است. بر این اساس، هر سازمانی مرزهایش را تعریف نمی کند، چرا که  تعیین این مرز سازمانی توسط شبکه ذینفعان و مخاطبانش تعریف می شود. سرمایه اجتماعی ، کلید موفقیت روابط عمومی و عامل پیوند دوسویه بین مخاطبان و سازمان است. تلاش برای شکل دهی به مجموعه ای هماهنگ که بتواند این سازمان را به اهداف خود برساند از وظایف عمده  روابط عمومی   است.

این هماهنگی معمولا در تعامل سیستم ها با سیستم هایی که پیرامون آنها را تشکیل می دهند بطور موفقیت آمیزی برقرار می شود. تنها در این شرایط است که می توان به شکل گیری انتظارات و اهداف گوناگون در جهت ارتقا و تعالی جایگاه آن ، امیدوار بود که در ادامه به برخی از این ویژگی ها اشاره می شود که روابط عمومی ها می توانند با به کارگیری این موارد به روابط عمومی های توانمند تبدیل شوند :

1.توجه جدی به افکار همه کارکنان در ایجاد حرکت، اصلاح و جریان سازی سالم بدون در نظر گرفتن امیال و رویکردهای مخرب که متأسفانه یکی از معضلات روابط عمومی هاست .


2.دفاع از جایگاه روابط عمومی در مقابل دخالت های غیرمسئولانه واحدها و افراد غیر متخصص در حوزه روابط عمومی


 3.حفاظت از حریم روابط عمومی در مقابل جوسازی ها، خلاف گویی ها، دروغ پردازی ها، تهدیدها و غیره


 4.خروج روابط عمومی از موضع انفعالی به موضع فعال


 5.تغییر فرهنگ سازمانی غلط. به این نکته باید توجه کرد که کارگزار روابط عمومی موقعی می تواند در راستای تغییر فرهنگ سازمانی گام بردارد که با مقوله فرهنگ آشنایی داشته و با علم رفتار سازمانی مأنوس باشد و این امر با آموزش های فرهنگی وتخصصی قابل اجرا است
.


 6.سازماندهی (تلاش برای اطلاع یابی و اطلاع رسانی به موقع با روش ها و ابزارهای ارتباطی)


 7.تدوین نظام ارتباطی منسجم و تبلیغی شفاف و روشن در حوزه های مختلف روابط عمومی


 8.تغییر نگرش مسئولان نسبت به نقش روابط عمومی و جایگاه و اهمیت آن به عنوان پل ارتباطی با مخاطبان
 


 9.همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها


 10.انعکاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف و عدم ممیزی نمودن آن به مسئولان و دریافت بازخورد آن جهت ارائه به کارکنان ومدیران در حوزه های مختلف
 


 11.معرفی مطلوب مقالات و تحقیقات کارکنان در سطح سازمان جهت بهبود وارتقای سازمان در راستای افق برنامه های
 

12.تهیه و تنظیم منشور اخلاقی روابط عمومی


 13.ارائه آموزش کوتاه مدت به طور مستمر برای کارکنان روابط عمومی


 14.ایجاد نهادی حرفه ای و تخصصی اثرگذار بر حوزه روابط عمومی (روابط عمومی مدرن)


 15.حذف کارهای زائد و موازی از وظایف روابط عمومی


همچنین با پیشرفت تکنولوژی های نوین ارتباطی به نظر می رسد قابلیت پاسخگویی و توانمندی روابط عمومی ها افزایش یافته است. امروزه روابط عمومی و فناوری اطلاعات (
(  IT روز به روز در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند. شاید روزی کارشناسان IT روابط عمومی بخوانند یا ما ارتباطاتی ها به دنبال مدرک و تجارب استفاده از IT در روابط عمومی باشیم. در حال حاضر که این تلاش ها زیاد آکادمیک نیست ،به ذوق و پیگیری کارشناسان روابط عمومی بر می گردد .
به هر حال نمی توان ضرورت استفاده از فناوری اطلاعات در روابط عمومی را انکار کرد. فراگیری این دانش بی شک روابط عمومی را در انجام بهتر فعالیت های رسانه ای، ارتباطی و الکترونیک یاری می کند .
در ادامه به شرح وظایف روابط عمومی الکترونیک که پل عبور از روابط عمومی سنتی به روابط عمومی پویاست و نقش مهمی در توانمند و پاسخگو نمودن روابط عمومی ها دارد، پرداخته می شود:


شرح وظایف اداره روابط عمومی الکترونیک
:
* مدیریت پایگاه اطلاع رسانی  
*مدیریت سامانه‌های پیامکی  
*مدیریت نرم افزارهای اینترنت کلیپینگ یا بریده جراید آنلاین
*طراحی و انجام نظر سنجی‌های الکترونیکی مبتنی بر وب و تلفن همراه
*راه‌اندازی وبلاگ و پادکست
*ارتباط با رسانه‌های الکترونیک و ارتباط آنلاین با خبرنگارها و رسانه‌نگارها
*طراحی و راه‌اندازی خبرنامه الکترونیک و نشریات آنلاین و شبکه‌ای به‌منظور اجرای
*آیین‌نامه الکترونیکی کردن نشریات  
*افکار سنجی و تحلیل محتوای رسانه‌های آنلاین
*تبلیغات سایبری
*اجرای طرح‌های ارتباطات اداری بدون کاغذ
*تهیه و توسعه نسخه‌های موبایلی وب‌سایت‌های  
*برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات میان رده‌های استانی و پورتال‌ها و ساب پورتال‌های یک سازمان در سطح کشوری
*ارتقای آموزش‌های الکترونیک و اطلاعاتی نیروهای روابط‌عمومی
*اجرای سامانه‌های مدیریت ارتباط با مشتریان در روابط‌عمومی‌های بخش خصوصی .


* کارشناس روابط عمومی سازمان صدا وسیما

زمان انتشار: 1394/11/21 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
دوازدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک صبح روز شنبه نهم اردیبهشت ماه و با حضور دست اندرکارا...
1396/02/10

   
رستوران زنجیره ای برگرگینگ، تخفیف خود را براساس وزن کیف پول مشتریانش ارائه می دهد: در مالز...
1396/02/10

   
کتاب برند سازی در هفت گام (راهنمایی کاربردی خلق و مدیریت برند) یکی از کتاب های جدید و به ...
1396/02/10

   
یکی از ویژگی های داستان ها این است که ممکن است مصرف کننده بگوید محصولی که شما ارائه می کنی...
1396/02/10

   
اگر تیتر آگهی تان به هر دلیل مورد توجه شرکت موردنظر قرار نگرفت، ناامید نشوید. بهترین راهکا...
1396/02/10

   
نخستین نشست تخصصی کارشناسان روابط عمومی اداره های آموزش و پرورش استان البرز روز شنبه در مر...
1396/02/10

   
وزیر ورزش و جوانان گفت: حرکت خوبی در جهت توسعه روابط عمومی الکترونیک که از حدود سه سال قبل...
1396/02/10

   
تأکید بر تقویت روابط رسانه‌ای دوجانبه، افزایش مراودات علمی و همچنین استفاده از ظرفیت رسانه...
1396/02/10

   
کتاب «قاره ششم و هنرهای دیجیتال» در دوازدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک با حضور پیشکسوتا...
1396/02/10

   
عربستان سعودی به منظور بهبود چهره ائتلاف خود، قراردادی را با یک شرکت بزرگ تبلیغاتی بین الم...
1396/02/09