|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
روابط عمومی آنلاین؛ تحول ارتباطات در دنیای گسترده اینترنت

هدف روابط عمومی آنلاین جدای از روابط عمومی کلاسیک نیست بلکه فقط روش های مورد استفاده آنها متفاوت است. شبکه های اجتماعی زمینه تبادل نظر را با مصرف کنندگان را فراهم نموده و روابط عمومی آنلاین مرز میان عموم مردم با شرکت های تجاری را از میان برداشته است. آنها کاربران فضای مجازی را شرکای خود می داند و از رسانه های مختلف برای ارتباط با مرکز هدف استفاده می کند.

 کاوشگران روابط عمومی- بخش بین الملل- مریم سادات کاظمی:

طی 10 سال اخیر، حوزه روابط عمومی پیشرفت های قابل توجهی داشته است. به طوری که این حرفه وابسته به مطبوعات باید از این به بعد با گنجاندن صفحات وب و مسائل تاثیرگذار بر آن مانند حمایت ارتباطی قوی، بیش از پیش مورد ارزیابی قرار گیرد. این امکان وجود دارد که یک برند، صرفنظر از اینکه مربوط به چه بخشی باشد، با انتخاب دیگری در موتورهای جستجو قابل مشاهده باشد

تاثیرگذاری مشتریان

 چند سالی است که مطبوعات مانند یک نیروی تقویت کننده منحصر به فرد بین شرکت های تجاری و مشتریان بالقوه عمل می کند و درنتیجه روزنامه نگاران تنها تاثیرگذرانی هستند که می توانند اطلاعات را انتقال دهند تا یک علامت تجاری را  به عموم مردم بشناسانند.

از این پس تقریبا همه مصرف کنندگان به طور سیستماتیک اطلاعات را جستجو می کنند و به خصوص نظرات دیگر کاربران را پیش از خرید یک محصول یا تقاضای خدمتی در نظر می گیرند. کاربران حتما رضایتمندی یا ناخرسندی خود را از طریق وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی و روش های ارتباطی بیان می کنند که در نتیجه کم کم به تاثیرگذاران واقعی تبدیل خواهند شد. 

به لطف شبکه های اجتماعی و اینترنت در دنیای امروز دیگر هیچ واسطه ای میان شرکت های تجاری و عموم مردم وجود ندارد. روابط عمومی ها نه تنها باید رسانه ها را مدنظر داشته باشند بلکه با میلیاردها کاربر روبرو هستند که باید در حوزه رقابتی بسیار مشکل، رضایت آنها را جلب کنند.

شناخت این مسئله و تعدد زیاد این علائم تجاری زمینه اغوای این سازندگان تازه را به وجود آورده است که متاسفانه همیشه  هم از روش های خوبی استفاده نمی شود.


روابط عمومی آنلاین و کلاسیک؛ دو رویکرد مکمل

معمولا روابط عمومی آنلاین و کلاسیک در ارتباط با مطبوعات و رسانه ها در تضاد با هم مطرح می شوند در حالی که بهتر است این روش ها مکمل هم باشند زیرا هر دو ضروری هستند. امروزه مطبوعات؛ چه صفحات اینترنتی و چه صفحات کاغذی مقبولیت زیادی در نزد مردم دارند.

هدف روابط عمومی آنلاین جدای از روابط عمومی کلاسیک نیست بلکه فقط روش های مورد استفاده آنها متفاوت است. شبکه های اجتماعی زمینه تبادل نظر را با مصرف کنندگان را فراهم نموده و روابط عمومی آنلاین مرز میان عموم مردم با شرکت های تجاری را از میان برداشته است. آنها کاربران فضای مجازی را شرکای خود می داند و از رسانه های مختلف برای ارتباط با مرکز هدف استفاده می کند.

البته باید به این نکته توجه داشت که نمی توان  کاربر اینترنت را مانند روزنامه نگار مورد خطاب قرار داد.  حال آنکه یک روزنامه نگار به خاطر انتقال اطلاعات به عموم مردم حقوق می گیرد اما کاربران به جز در موارد استثنا چنین شرایطی ندارند با اینکه آنها نیز نظرات و شناخت خود را با دیگران به اشتراک می گذارند. این تغییر شرایطی را به علاقمندان مطبوعات تحمیل کرد تا خود را با شیوه های نوین ارتباطات تطابق دهند و رسانه های جدید و مدیریت روابط عمومی دیجیتال نیز به وجود آمد.


تجارت و کاربران؛ تبادلی برد- برد

روابط عمومی آنلاین خود را به ارائه پست های حمایتی محدود نمی کند. البته گوگل اخیرا این روش را برای بسیاری از کارمندان به وسیله برخی علائم تجاری و کاربران تایید کرده بود اما چندان مورد توجه آنها قرار نگرفت.

برای جلب توجه کاربران باید تبادلی پیشنهاد شود که برای هر کدام از آنها مفید باشد زیرا به خاطر داشته باشید که هیچ چیز نمی تواند کاربر را به بررسی اطلاعات مجبور کند. شریک شدن با کاربران اقدامی مؤثر است که سبب جذب سرمایه گذاری و قابلیت های مرتبط با اینترنت به ویژه تکنیک های پیشرفته جستجو می شود. از همین رو بیشتر شرکت ها به سمت نمایندگی های مخصوص روابط عمومی آنلاین و جستجوی پیشرفته تمایل پیدا کرده اند. در این صورت متخصصان مسئولیت شناسایی عوامل تاثیر گذار بر شرکت و معرفی به شرکاء را به عهده دارند. این شرایط به شرکت تجاری امکان می دهد تا از توصیه های کاربران ویژه بهره مند شوند و دقیق به مرکز هدف بزند.


منبع:
www.visonet.com 

زمان انتشار: 1394/08/30 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
معماری برند می تواند دو طرف یک قرارداد را تا حد زیادی تا رسیدن اطمینان لازم یاری دهد. در ف...
1395/12/09

   
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی گفت: «شغل روابط عمومی فراتر از د...
1395/12/09

   
در جلسه ای با حضور شورای معاونین جمعیت هلال احمر استان اصفهان ، از درخشش وکسب رتبه های برت...
1395/12/09

   
حملات و برخوردهای ترامپ با رسانه های آمریکا و جلوگیری از حضور برخی نمایندگان آنها درنشست خ...
1395/12/09

   
مدیرکل مطبوعات و رسانه‌ های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیش از 400 میلیارد ریال ...
1395/12/09

   
شورای عالی فضای مجازی، 'اولویت استفاده از موتورهای جستجوی بومی در دستگاههای دولتی و مراکز ...
1395/12/09

   
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور، با اشاره به مصوبات شورای عالی فضای مجازی، گفت: 8 بن...
1395/12/09

   
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور گفت: لایحه سازمان نظام صنفی رسانه ای برای بررسی و طرح وارد ...
1395/12/09

   
دبیر هیات منصفه مطبوعات گفت: جلسه رسیدگی به پرونده روزنامه کیهان در شعبه 9 دادگاه کیفری یک...
1395/12/09

   
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: الگوی مصرف رسانه‌ای عوض شده و سبک زندگی انس...
1395/12/09