|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
پنج جنبه طرح سنجش موفق روابط عمومی

در میان جنبه‌های مختلف ترکیب ارتباطات بازاریابی یعنی روابط عمومی، تبلیغات، بازاریابی مستقیم، رویداد و غیره، تلاش‌های روابط عمومی هنوز دشوارترین بخش برای سنجش و اندازه‌گیری هستند. چون این رشته پیوسته در حال تغییر و دگرگونی است بنابراین ارتباط گران همواره در یک وضعیت دائمی مذاکرات مجدد قرار دارند. این موضوع در فضای دیجیتال معنای بیشتری دارد چون فراز و فرود موجود در پلت فرم های دیجیتال و کسب تجربیات کارگزاران روابط عمومی را بیشتر به این فضاها کشانده است.

 کاوشگران روابط عمومی- بخش بین الملل- معصومه رشیدی:

در روزگار گذشته روابط عمومی بر روی پوشش مطبوعاتی متمرکز بود. این موضوع به عنوان یک رشته تصور می‌شد که برنامه‌هایش برای آنهایی بود که خود را در کانون توجه رسانه‌ها می‌یافتند. همانطور که زمان سپری می‌شد، روابط عمومی به طور فزاینده تبدیل به یک ابزار ضروی شد  ـ و شاید حتی تنها ابزار ـ با قدرت از سر راه برداشتن هر نوع مانع برای ارتباطات.

با این حال، در میان جنبه‌های مختلف ترکیب ارتباطات بازاریابی یعنی روابط عمومی، تبلیغات، بازاریابی مستقیم، رویداد و غیره، تلاش‌های روابط عمومی هنوز دشوارترین بخش برای سنجش و اندازه‌گیری هستند. چون این رشته پیوسته در حال تغییر و دگرگونی است بنابراین ارتباط گران همواره در یک وضعیت دائمی مذاکرات مجدد قرار دارند. این موضوع در فضای دیجیتال معنای بیشتری دارد چون فراز و فرود موجود در پلت فرم های دیجیتال و کسب تجربیات کارگزاران روابط عمومی را بیشتر به این فضاها کشانده است.


وضعیت همیشگی تغییر دایمی و ناپایداری این رشته یک بنیاد سنجش جامد ضروری برای همه ارتباط گران فراهم می‌سازد.
Keerti Baker مدیر ارتباطات و رسانه در گروه EVO بهترین روش برای ادامه دادن و یا عقب نیفتادن را شروع یک طرح و نقشه می‌داند. در کتاب خبر روابط عمومی استراتژی‌های سنجش روابط عمومی، Baker نشان می‌دهد چگونه داشتن یک طرح در توزیع به متخصصان روابط عمومی کمک خواهد کرد که نتایج پنهان و آشکار کار روابط عمومی را در رابطه با اهداف کسب و کار خود ارزیابی کند.


اما قبل از تمایز ایجاد شده بین جنبه پنهان و آشکار، در اینجا پنج جنبه از طرح
Baker آورده می‌شود که شما را مطمئن می‌سازد تا با اطمینان بیشتری تلاش‌های خود را اندازه گیری کنید.


انجام تحقیقات مقدماتی:
این مورد برای داشتن درکی از اهداف کلی بازاریابی بعلاوه اهداف کسب و کار برند حیاتی است. در نظر گرفتن آن به ایجاد همکاری بین همه تلاش‌های ارتباطات کمک خواهد کرد. پژوهش خوب تعیین کننده خواهد بود اگر اهداف بازاریابی شرکت در مقایسه با اهداف مورد نیاز روابط عمومی بسیار متفاوت باشد و تنها سنجش جامد نتایج متناقضی را نشان خواهد داد. 


در رابطه با بودجه، منابع و بازه‌های زمانی فکر کنید:
کیفیت اینکه چگونه اندازه گیری انجام خواهد شد را در نظر بگیرید. سنجش روابط عمومی غالبا به شکست منجر می‌شود برای اینکه کارگزاران روابط عمومی برای سنجش و عناصر کمپین در همان زمان مسئول هستند، با اختصاص منابع مشخص و جداگانه برای ارزیابی کمپین‌ها، شما از مواردی که یکی را با دیگری ادغام می‌کند و تیرگی نتایج اندازه گیری اجتناب می‌کنید. 


تنظیم اهداف روشن
: چه شما در نقش یک روابط عمومی داخلی و یا آژانس باشید، کار با برند یا مشتری شما به ایجاد اهداف روشن روابط عمومی نیازمند است. از اصول بارسلونا (Barcelona Principles ) به عنوان قطب نمایی برای هدایت خود بهره ببرید.  


ایجاد خط مبنا:
آیا فعالیت روابط عمومی موجود برخی ازاهداف کسب و کار را پوشش می‌دهد یا فعالیت روابط عمومی ناموجود است؟ اگر در حال حاضر استفاده می‌شود آیا برنامه موجود نیازمند آن است که دوره بین محصول و توسعه  را توصیف کند.


تعریف روش‌های اندازه گیری:
توجه داشته باشید که باید به کدام یک از اهداف روابط عمومی دست یابید. سپس مناسب ترین روش‌های سنجش که به ارایه سطح جزییات می‌پردازد را تعریف کنید. برای مثال نتایج رسانه‌ها باید برای اثرگذاری درون گروه‌های سهامداران و به مانند کیفیت خود پیام و رسانه مورد محاسبه قرار گیرد.


منبع

زمان انتشار: 1394/07/25 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
سایت کاوشگران روابط عمومی فعلا به طور آزمایشی فقط در کانال کاوشگران در تلگرام به روز رسانی...
1396/04/04

   
موسس تلگرام ادعا می کند مقامات دولتی ایالات متحده آمریکا سعی کرده اند به او و کارمندانش رش...
1396/04/04

   
بسیاری از مذاکرات تلفنی تنها به این دلیل مهم به نتیجه نمی رسند که پیگیری های آتی برای مذاک...
1396/04/04

   
تولید محتوای خلاق یک مزیت رقابتی در عصر دیجیتال است. با توجه به عکس محور بودن اینستاگرام ا...
1396/04/04

   
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار از برگزاری نخستین جشنواره "بو...
1396/04/04

   
استفاده از ربات تلگرام و تکنولوژی هوش مصنوعی واقعیت غیر قابل انکار کسب و کارهای امروزی است...
1396/04/03

   
جالب است بدانید که مشتریان هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب یک برند یا محصول، درک و دید کاملی ...
1396/04/03

   
تعداد کاربران ماهانه یوتیوب به 5/ 1 میلیارد کاربر رسید.
1396/04/03

   
شماره 30 و31 مدیریت رسانه با موضوع انتخابات به مدیر مسئولی مهدی قمصریان وسردبیری قاسم صفا...
1396/04/03

   
مرکز آموزش مدیریت دولتی، سمینار آینده نگری روابط عمومی در مدیریت نوین سازمان ها را 17 مردا...
1396/04/03