|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
هشت راهنمایی برای خلق کمپین‌ موثر روابط عمومی

در حالیکه فعال بودن در استراتژی ارتباطات خود بسیار مهم است، اما به یاد داشته باشید که بسیاری از فرصت‌های روابط عمومی واکنش پذیر است. سعی کنید تا در صدر رویکرد رسانه‌های جاری و داستان‌های خبری که مرتبط با برند شما است قرار گیرید تا جاییکه آنها بتوانند پلت فرم مناسبی برای اهرم پوششی برند شما فراهم آورند.

 کاوشگران روابط عمومی- بخش بین الملل- معصومه رشیدی:

بسیاری از برندها ایجاد کمپینهای موثر روابط عمومی را برای افزایش نگرش و دستیابی به هدف خود در بازار مهم می‌دانند. محتوا و اجرا دو عامل مهم برای تضمین این قضیه است که کمپین روابط عمومی طراحی شده به صورت کامل شکست نخورده و یا نتیجه معکوس نمی‌دهد. دراینجا برخی نکات ساده و در عین حال اساسی در رابطه با کمپین‌ها آورده می‌شود تا هنگام ایجاد یک کمپین روابط عمومی، به شما در افزایش میزان اثربخشی کمک نماید.


1.«علت» را بدانید

حتی پیش از شروع طوفان مغزی، رسیدن به این درک که با ایجاد کمپین امیدوارید به چه چیزهایی برای برند خود دست یابید بسیار مهم است. به عبارت دیگرباید بدانید هدف کلی کمپین شما چیست؟ افزایش فروش، افزایش آگاهی از برند در مخاطبان یا مقابله با موارد منفی منتشر شده؟ کمپینی که هدف واضح و مشخصی را دنبال نکند هم برای خود کسب و کار و هم برای مخاطبان گیج کننده و نامفهوم خواهد بود.


2. هدف قراردادن مخاطبان حقیقی

زمانی را برای تحقیق درباره خروجی رسانه‌های بالقوه صرف کنید و فقط با آنها از طریق محتواهایی که متناسب با خوانندگان است و با ویژگی‌ها و وضعیت آنها مطابقت دارد در تماس باشید. این گفته ممکن است به این معنا باشد که باید به خلق محتواهای متفاوت روی آورید ( مانند بیانیه مطبوعاتی، مقالات بازاریابی محتوا، ابزارهای رسانه‌های خلاق و غیره) تا بتوانید انواع مختلف رسانه‌ها را هدف قرار دهید. هرزه نگاری‌ها با محتوای نامرتبط در لیست مخاطبان شما می‌تواند به صورت بالقوه ارتباط کاری شما را مخدوش نماید و روش موثری برای به دست آوردن پوشش خبری نیست.

همچنین به یاد داشته باشید که همه پوشش‌های خبری یکسان و یا حتی موثر برای دستیابی به مخاطبان هدف نیستند. پوشش حداکثری رسانه‌ها معمولا یکی از موارد ارزیابی موفقیت کمپین‌ها به شمار می‌آید درحالیکه این پوشش به تنهایی نشان دهنده اثربخشی کمپین نیست. محتوای شما ممکن است منتشر شود اما اگر به دست مخاطب کلیدی نرسید و یا از طریق پیام واقعی به برقراری ارتباط نپردازد، قطعا شما به هدف کمپین خود دست نخواهید یافت. 


3. برقراری ارتباط را آسان نمایید

بهترین کمپین‌ها آنهایی هستند که مخاطبان شما می‌توانند با آنها تعامل داشته باشند. محتوای با قابلیت اشتراک گذاری آنلاین و رقابتی نمونه‌های واقعی از روش‌هایی هستند که محتوای شما را قابل توجه می‌سازد و اثری پایدار روی مخاطبانتان برجا می‌گذارند. با این حال مطمئن شوید که محتوای شما به راحتی قابل تعامل است و بنابراین از مراحل پیچیده و اطلاعات گیج کننده و گمراه کننده اجتناب نمایید. 


4. آن را به برند خود لینک کنید

در حالی که این موضوع مهم است که محتوایی ایجاد کنید که مردم از آن لذت ببرند و تمایل به اشتراک گذاری آن داشته باشند، اما باید مطمئن شوید که پیام شما گم نمی‌شود . شما می‌خواهید مخاطبتان به وضوح بین برند شما و آن مقاله آموزنده یا سرگرم کننده که فقط با دوستانشان به اشتراک می‌گذارند ارتباط برقرار کنند و تمایز قایل شوند.


5. کمپین را به همه چیز درباره برند خود تبدیل نکنید

جنبه معکوس قضیه، شما نمی‌خواهید مطالبتان بیش از اندازه به برند شما اختصاص یابد. محتوای شما هنوز نیازمند آن است تا موضوعی و مقوله‌ای شود و به خوانندگان چیزی فراتر از تبلیغات پنهان برای برندتان ارایه دهد. Makeup vloggers در یوتیوب نمونه‌های خوبی برای ایجاد توازن میان نیازهای برند با ایجاد و توسعه محتوای جالب برای مخاطبان هستند. Makeup vloggers آموزش‌های مورد نیازی ایجاد می‌کند که به نمایش محصولات می‌پردازد درحالیکه برای بینندگان نیز تجربه سرگرم کننده و آموزنده فراهم می‌کند تا بتوانند با آن تعامل داشته باشند. 


6. همه زوایا را بررسی کنید

در حالی که ممکن است شما در قلبتان بهترین نیت‌ها را داشته باشید، گاهی اوقات یک ایده می‌تواند اشتباه دریافت شود و یا معانی متعدد داشته باشد. برای اینکه از رنجاندن مخاطبانتان به طور بالقوه اجتناب کنید، سعی کنید تا جایی که ممکن است به طیفی از دیدگاه‌های متنوع دست یابید و به انجام برخی تحقیقات بپردازید تا احتمال‌ها را کاهش دهید. برای کمپین‌های بین المللی، این موضوع بسیار مهمتر است چرا که ممکن است بسیاری عبارات، نمادها و استعاره‌ها به طور موثر ترجمه نشوند یا کاملا با معنای اصلی خود تفاوت داشته باشند. 


7. درباره نحوه اندازه گیری اثربخشی تصمیم بگیرید

قبل از اینکه شروع به ارسال بیانیه مطبوعاتی کنید، ابتدا به اینکه چگونه می‌توانید موفقیت کمپین روابط عمومی خود را اندازه بگیرید فکر کنید. با توجه به آمار تعداد نشریات، مخاطبان کل ترافیک وب سایت شما را افزایش می‌دهند؟ با هدف گذاری صحیح و تعریف شاخص‌های منطبق با استراتژی‌های سازمان، وضعیت قبل و بعد از اجرای کمپین را ارزیابی کنید . معمولا این ایده خوبی است که تعدادی شاخص کلیدی عملکرد داشته باشید تا بتوانید لینک‌ بازگشت به اهداف اصلی خود را دنبال کنید. ( مانند فروش، افزایش آگاهی و غیره).


8.فرصت‌های تاپ و نادر را از دست ندهید

در حالیکه فعال بودن در استراتژی ارتباطات خود بسیار مهم است، اما به یاد داشته باشید که بسیاری از فرصت‌های روابط عمومی واکنش پذیر است. سعی کنید تا در صدر رویکرد رسانه‌های جاری و داستان‌های خبری که مرتبط با برند شما است قرار گیرید تا جاییکه آنها بتوانند پلت فرم مناسبی برای اهرم پوششی برند شما فراهم آورند. برای مثال بسیاری از مجلات ماهانه ازسه ماه قبل بر روی آنها کار می‌شود درحالیکه روزنامه‌ها و انتشارات آنلاین زمان بسیار کوتاه‌تری دارند. برای هر محتوایی این را به ذهن بسپارید که چهارچوب زمانی بسیار مهم و حساس است ( مانند کمپین‌های فصلی، وقایع ویژه یا کمپین‌های تعطیلات). 


یک کمپین طراحی استراتژیک مجموعه‌ای از پیام‌های ارسال شده به یک یا چند جمعیت هدف برای یک دوره زمانی مجزا در پاسخ به وضعیت مثبت یا منفی موثر بر یک سازمان است. روابط عمومی لازم است رویکرد کمپین را برای دستیابی سازمان به یک روش علمی انتخاب نماید.


علاوه بر کمپین‌های روابط عمومی ما با انواع دیگر کمپین‌ها مواجه هستیم از جمله کمپین‌های تجاری، تبلیغاتی، بازاریابی، ریشه کنی فقر، سیاسی، کمپین با موضوعات اجتماعی، آمورش سلامت، تنظیم خانواده، صرفه جویی.

هدف کلی تمامی این کمپین‌ها اطلاع رسانی و خلق آگاهی، ترغیب، آموزش و انگیزش، بسیج کردن افکار عمومی در جهت ایده‌ها و کنش‌ها و استفاده مناسب از رسانه‌ها برای دستیابی به مخاطبان هدف است.


منبع

زمان انتشار: 1394/05/12 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت : مترجم: معصومه رشیدی

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
با ظهور راه حل های پیشرفته اتوماسیون بازاریابی، کسب و کارها به متخصصانی نیاز دارند که در ک...
1395/12/28

   
آینده واقعیت مجازی روشن به نظر می­ رسد و متخصصان روابط عمومی با این تکنولوژی جدید، فرصتی ب...
1395/12/28

   
استاندار خراسان شمالی در حکمی علی اصغر ایزدی را به سمت مدیر کل روابط عمومی استانداری منصوب...
1395/12/28

   
دانشکده خبر وابسته به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در نیمسال دوم سال تحصیلی 96- 95 در مق...
1395/12/28

   
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه محدودیت ها برای فعالیت حرفه ای رسانه های روسی در غرب را...
1395/12/28

   
روزنامه ایران از پنجم تا دهم فروردین ماه 96 به صورت اینترنتی منتشر خواهد شد.
1395/12/28

   
شاخص بیگ مک امروزه یک استاندارد جهانی شده و در کتب درسی و دانشگاهی مربوط به رشته اقتصاد آم...
1395/12/25

   
درست است که استفاده از هشتگ‌ها در شرایط خاصی می‌تواند مفید باشد؛ اما در واقع استفاده از آن...
1395/12/25

   
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری دشتی گفت: روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی خدمات دولت را به نحو...
1395/12/25

   
طی حکمی از سوی دکتر محمد امیری خراسانی مدیر کل ورزش و جوانان استان کرمان، احسان مهرابی راد...
1395/12/24