|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
چگونه مشتریان روابط عمومی را جذب و آنها را حفظ کنیم؟

در استفاده از خدمات و نیروی انسانی، به این فکر کنید که اگر شما یک مشتری بودید دوست داشتید چگونه با شما رفتار شود: با حرفه‌ای‌گری و حسن نیت. به این طریق نتایج بهتری کسب خواهید کرد و با آنها هرچند وقت یکبار و به شکلی واضح و شفاف از طریق ایمیل، تماس‌های تلفنی، جلسات و یا گزارش‌های فعالیت‌های معمولی ارتباط برقرار می‌نمایید.

  کاوشگران روابط عمومی- بخش بین الملل- معصومه رشیدی:

در آژانس‌های کسب و کار روابط عمومی، مشتریان نام یک بازی هستند. شما نیارمند آن هستید تا آنها را بیابید، جذب کنید و آنها را حفظ نمایید.

چه شما یک آژانس روابط عمومی جدید باشید یا آژانسی که وجود دارد؛ چه به لحاظ اندازه کوچک باشید یا متوسط و یا بزرگ، لازم است که شیرینی‌های صنعت خود و آن نوع از روابط عمومی که بهتر می‌توانید به مشتریان خود ارایه دهید را کشف کنید. بنابراین چه شما مشتری را خودتان پیدا کنید و یا از طریق ارجاعاتی که به شما داده شده است، اولین سوال باید این باشد که اهداف و نیازهای مشتریان روابط عمومی چیست؟

به عنوان یک آژانس روابط عمومی، شما نیازمند آن هستید مطمئن شوید که می‌توانید آن اهداف را دریابید و نیازها را برآورده سازید. همچنین شما باید مشتری را مطمئن سازید که به برنامه روابط عمومی متعهد می‌شوید و بودجه لازم برای از عهده برآمدن نیازهای مالی خود را دارید. او را به این درجه از اطمینان برسانید که یک قرار داد امضاء شده وجود دارد بنابراین شما و مشتری یک محدوده کار درک شده، نوشته شده و واضح دارید و مسئولیت‌های هر دو طرف مشخص و تعریف شده است.

در استفاده از خدمات و نیروی انسانی، به این فکر کنید که اگر شما یک مشتری بودید دوست داشتید چگونه با شما رفتار شود: با حرفه‌ای‌گری و حسن نیت. به این طریق نتایج بهتری کسب خواهید کرد و با آنها هرچند وقت یکبار و به شکلی واضح و شفاف از طریق ایمیل، تماس‌های تلفنی، جلسات و یا گزارش‌های فعالیت‌های معمولی ارتباط برقرار می‌نمایید.

بسیاری مواقع مشتری برای روابط عمومی جدید است یا تجربه بدی با آژانس‌های روابط عمومی قبلی دارد. برای نمونه، یک آموزش جزیی و یا توضیح برای شروع یک ارتباط خوب لازم است.

همانطور که شما در جلوی مشتری حرکت می‌کنید، به آنها نیز اجازه بدهید بدانند در همان حال که شما متخصص روابط عمومی و آشنا با رسانه‌ها هستید؛ همیشه آماده پذیرش ایده‌های جدید نیز هستید. آنها را مطمئن سازید که شما و کلا تیم شما همیشه در یک حلقه و قابل دسترسی برای مشتری هستید. رمانی که اخبار خوبی در رسانه‌ها درباره منافع و ... وجود دارد، آنها را بر مبنای مناسبی با مشتری به اشتراک بگذارید. در مواردی که جایگزینی به خوبی انجام نشده است و یا موردی منفی پیش آمده است آن را نیز با مشتری خود به اشتراک بگذارید. آنها اگر این موارد را از سوی خود شما بشنوند درک بهتری خواهند داشت و شما می‌توانید در مراحل بعدی با آنها کار کنید. هنگامی که یک مشتری شما را دوست داشته باشد، همیشه می‌تواند به مراجعه به شما برای موارد دیگری که مورد نیاز اوست فکر کند یا شاید به یک پروژه جدید در همان شرکت و با بخش‌های دیگر شرکت منجر شود.

این را کسب و کار اسپین آف (spin-off business ) می‌نامیم. شما باید همیشه به این فکر کنید که یک مشتری می‌تواند به کسب و کار اسپین آف منجر شود. درست مانند اینکه شما ممکن است از طریق یک مراجعه کسب و کار مهمی بدست آورید، ممکن است کسب و کار بیشتری نیز از روش اسپین آف کسب نمایید.

آیا مشتری بخشی از موسسه تجاری شما است؟ آیا مشتری پروژه‌های مشترک با دیگران در همان صنعت انجام می‌دهد؟ آیا با هر گروه غیر انتفاعی یا دولتی و یا  NGOها کار می‌کند؟ همه اینها مستعد یافتن مشتریان دیگر و یا سایر پروژه‌های روابط عمومی است.

هنگامی که شهرت شما مقدم بر خود شما قرار گرفت آن را عرضه نمایید. از منابع(مراجعات) مشتری با موافقت آنها در بازاریابی بهره ببرید و اگر قابل اجرا و مورد تایید است از آن در وب سایت‌ها و کانال‌های رسانه اجتماعی خود استفاده کنید.

موفقیت، زاینده موفقیت است. از مشتریان خود هر چند وقت یکبار برای ناهار دعوت کنید، ببینید آنها چگونه عمل می‌کنند، چگونه کسب و کار انجام می‌شود و چه چیزهای دیگری شما می‌توانید برای آنها انجام دهید. سعی کنید برای آنها بیشتر از یک کارگزار روابط عمومی و یا یک آژانس روابط عمومی باشید. سعی کنید برای آنها هر زمان و در هر مکانی که می‌توانید یک مشاور باشید.

انجام روابط عمومی برای مشتری یعنی درک کسب و کار خود و کمک به رشد آن. در همان حال که شما در حال کمک به رشد کسب و کار روابط عمومی خود هستید، پایدار باقی می‌مانید تا زمانی که مشتریان شما پایدار هستند و این بدان معناست که شما به طور بالقوه زمان کمتری را برای بازاریابی صرف خواهید کرد.


منبع

زمان انتشار: 1394/03/20 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


آخرین مطالب
   
نشریه معتبر «فوربس» سه سال است که برندهای ورزشی در جهان را بر این اساس ارزیابی می کند. کار...
1396/01/08

   
معاون امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گروهی مامور بررسی و اصلاح قانون بیمه خبرنگ...
1396/01/08

   
اکثراستادان روابط عمومی به سخنگوها یاد می‌دهند تا در سخنرانی‌ها، ارائه‌ها و مصاحبه‌های رسا...
1396/01/08

   
در حکمی از سوی استاندار چهارمحال و بختیاری سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری منصوب شد.
1396/01/07

   
با ظهور راه حل های پیشرفته اتوماسیون بازاریابی، کسب و کارها به متخصصانی نیاز دارند که در ک...
1395/12/28

   
آینده واقعیت مجازی روشن به نظر می­ رسد و متخصصان روابط عمومی با این تکنولوژی جدید، فرصتی ب...
1395/12/28

   
استاندار خراسان شمالی در حکمی علی اصغر ایزدی را به سمت مدیر کل روابط عمومی استانداری منصوب...
1395/12/28

   
دانشکده خبر وابسته به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در نیمسال دوم سال تحصیلی 96- 95 در مق...
1395/12/28

   
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه محدودیت ها برای فعالیت حرفه ای رسانه های روسی در غرب را...
1395/12/28

   
روزنامه ایران از پنجم تا دهم فروردین ماه 96 به صورت اینترنتی منتشر خواهد شد.
1395/12/28