|
شما قبلا به این مطلب رای داده اید
0 0 بازدید 0 نظر
چگونه در هفت روز یک استراتژی روابط عمومی ایجاد کنیم؟

این نوشتار راهکار ایجاد یک استراتژی مناسب روابط عمومی را در هفت روز به شما آموزش می‌دهد .

 کاوشگران روابط عمومی- ال لاتن اسلیگر : کسانی هستند که می‌خواهند برای کسب و کارشان تبلیغات کنند یا کمپین روابط عمومی برای برند یا شرکت‌شان برپا نمایند؛ اما نمی‌دانند این کار مهم را از کجا باید شروع کرد. این نوشتار راهکار ایجاد یک استراتژی مناسب روابط عمومی را در هفت روز به شما آموزش می‌دهد .

روز اول : بستر تبلیغاتی خود را معین کنید

در روز اول تلاش کنید همه ناشران و رسانه‌هایی که در مجموعه اهداف شما قرار دارند، شناسایی کنید. نشریات نمونه‌های خوبی هستند؛ بخصوص هفته نامه‌ها، خبرنامه‌های اتاق‌ها یا مجامع بازرگانی و نشریات اقتصادی محلی از این دست هستند. سعی کنید از نشریات ملی(در سطح کشور) پرهیز کنید مگر این که کالای شما در سطح ملی حرفی برای گفتن دارد یا این که رابطه یا آشنایی با این گونه نشریات داشته باشید. دومین بستر برای تبلیغات شما رادیو و تلویزیون‌ها هستند. در این مورد هم ابتدا به رسانه‌های دیداری و شنیداری در سطح محل و منطقه خود فکر کنید. رادیوهای FM و AM و حتی رادیو و تلویزیون‌های دانشجویی دراین زمره قرار می‌گیرند .

روز دوم: گنجینه اطلاعاتی و تماس خود را به‌روز نگه دارید

از همان روز اول سعی کنید برای خودتان یک گنجینه اطلاعاتی از شماره‌های تماس و پست‌های الکترونیک درست کنید. نحوه و امکان برقراری ارتباط با ناشران، خبرنگاران و خبرگزاری‌ها را حتماً در جایی حفظ کنید. در جلوی هر کدام از شماره تماس‌ها، میزان کارآمدی و این که این شخص در زمینه کاری شما چه کمکی می‌تواند بکند را نیز یادداشت کنید. این به شما کمک می‌نماید با خواندن یک خلاصه، سریعاً شخص موردنظر خود را پیدا کنید. هیچ گاه اخبار خود را به ایمیل همه افراد یک نشریه نفرستید بلکه با شناسایی فرد مورد نظر که وظیفه سردبیری یا اداره بخش اقتصادی را برعهده دارد، اخبار را انحصاراً برای او بفرستید. همین کار را برای تهیه‌کنندگان و گزارشگران و حتی سردبیران بخش‌های اقتصادی و خبری رادیو و تلویزیون‌ها هم انجام دهید .

روز سوم: تصمیم بگیرید از کدام روش اطلاع رسانی استفاده خواهید کرد

شما در این روز می‌بایست استراتژی اطلاع رسانی خود را تدوین کنید. آیا از اطلاعیه استفاده می‌کنید؟ از نظرسنجی؟ از انتشار یافته جدید؟ یا از اطلاع رسانی در نشریه محلی؟ هرکدام از این راه‌ها را که انتخاب می‌کنید، نوع خبر و اطلاع‌رسانی شما باید به قدر کافی از ارزش و اهمیت خبری برخوردار باشد و به معنی واقعی کلمه اطلاعات در اختیار مخاطب قرار دهد. نکته بعدی این است که شما باید زمان‌بندی اطلاع‌رسانی یا تبلیغات خود را نیز مشخص کنید. گاهی اوقات اطلاع‌رسانی‌های هر روزه مخاطب را اذیت می‌کند و این موضوع به ضرر کسب و کار شما نیز است .

روز چهارم: معرفی مختصر و جامعی از کسب و کار خود ارائه کنید

اصولاً روزنامه‌نگارها و اهالی رسانه از کسانی که به زبان آنها صحبت می‌کنند، خوششان می‌آید. شما باید از این مزیت استفاده کنید و معرفی یک صفحه‌ای از کسب و کار خود به آنها بدهید؛ معرفی که شامل چند اصل مهم روزنامه‌نگاری از جمله کیستی، چرایی، کجایی، چیستی و زمان مربوط به خبر کسب و کار شما باشد. چنین خبری می‌تواند شما را به درون فضای رسانه‌ای آنها وارد کند و به همین سبب موجب ارتقاء سطح کمپین تبلیغاتی و روابط عمومی شما بشود. اطلاعات اضافی مثل پیشینه کارتان یا نقل قولی مشهور و یا شعارتان و همچنین افتخاراتی که کسب کردید، می‌تواند در این رزومه قرار گیرد. سعی کنید از پرحرفی در معرفی خود خودداری کنید. ضمناً لازم نیست هر جزئیاتی را در این معرفی بیاورید .

روز پنجم: معرفی کسب و کار خود را به کسانی که در روز اول شناسایی کرده‌اید ارسال نمائید .

با پیشرفت ارتباطات، دیگر کسی معرفی کسب وکار خود را با پست معمولی به در خانه‌ها یا رسانه‌ها نمی‌رساند. این کار را می‌توان با ایمیل انجام داد؛ هر چند با فکس هم می‌شود اما بسیاری از سردبیران و مدیران تورهای تبلیغاتی این روش را نمی‌پسندند. سعی کنید تصاویری از کسب و کارتان را چاشنی گزارش خود بکنید. اما نکته مهم شناسایی اهالی رسانه اعم از تهیه‌کنندگان، مدیران تبلیغاتی و روابط عمومی و سردبیران در اسرع وقت است .

روز ششم: معرفی گزیده کسب و کار برای عموم

انتشار معرفی یک کسب و کار برای اهالی رسانه بدان معنی نیست که آن را برای عموم منتشر نکنید. شما می‌توانید این معرفی‌ها را در وب‌سایت خود نیز قرار دهید. شما می‌توانید آنها را برای مردم عادی هم به طور انبوه ایمیل کنید؛ حتی می‌توانید آنها را به صورت دستی به مردم بدهید. اینجاست که می‌توانید از قوه خلاقه خود استفاده کنید و به دنبال راه‌حل‌های نوآورانه برای رساندن تبلیغات خود به دست مردم باشید .

روز هفتم: به ایجاد ارتباط همیشگی با اهالی رسانه ادامه دهید

تاکید بر ارتباط دائم با رسانه‌ها هیچ گاه ضرر ندارد. شما باید تا می‌توانید با خبرنگاران، مدیران خبری، سردبیران و تهیه‌کنندگان و عموماً رسانه‌ها ارتباط برقرار نمایید. این موضوع احتمال دیده شدن کسب و کار شما توسط مردم را بیشتر می‌کند .

در پایان به یاد داشته باشید همه چیز در تبلیغات، پول نیست. باید برای شناساندن کسب و کار خود به رسانه‌ها و مردم وقت و انرژی بگذارید .


شفقنا رسانه

منبع : entrepreneur.com ترجمه از محمود بدرلو

زمان انتشار: 1394/03/12 به نقل از نسخه چاپی
ارسال خبر

پی نوشت :

ثبت ديدگاه


آدرس ايميل شما منتشر نمی شود.

اعداد بالا را وارد نمایید*

ديدگاه‌ها 0 ديدگاه


مطالب مرتبط
   
وظیفه روابط‌عمومی‌ها تشریفات، اطلاع‌رسانی، تبلیغات، مدیریت سایت، ارتباط با رسانه، مدیریت ب...
1394/03/01

   
همزمان با دومین روز از هفته ارتباطات و روابط عمومی، نشست آموزشی "مدیریت استراتژیک روابط عم...
1394/02/28

   
بهترین راهکار در روابط عمومی ایستادن در جلوی در است، نه با زور واردشدن .
1394/02/20

   
فعالیت‌های روابط عمومی شرکتی را می‌توان از دو گونه دانست: فعالیت‌هایی که «حائل» میان سازما...
1393/11/13

   
اولین کنفرانس بین المللی استراتژی برند در روزهای 5-6 بهمن ماه 93 در سالن اجلاس سران کشورها...
1393/11/07

   
در نشست مشترک مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و کنترل پروژه‌ها با مدیرکل،‌ معاون و رؤسای ادارات دف...
1393/11/05

   
محمد پیرعلی مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو در دیدار مسؤولان ستاد برگزاری هفته روابط‌عمومی س...
1393/10/27

   
دبیر انجمن روابط‌عمومی ایران اعلام کرد: برنامه استراتژیک این انجمن تا پایان سال جاری تدوین...
1393/08/24

   
مدیریت استراتژیک در روابط عمومی، نیازمند رهبران و مدیران تحول آفرین، پویا، نوآور و خلاقی ا...
1393/05/04

آخرین مطالب
   
دبیر کمیته رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری گفت: نتایج رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها تا نیم...
1395/11/02

   
طی حکمی از سوی رئیس فدراسیون فوتبال اژدر شهابی به سمت رئیس دپارتمان روابط عمومی منصوب شد.
1395/11/02

   
، دومین جلسه هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی شهرستان فیروزکوه به ریاست آهنگر ، جانشین...
1395/11/02

   
انجمن روابط عمومی ایران ، با قلبی مالامال از اندوه و تأثر ، تسلیت و تسلای خویش را به...
1395/11/02

   
مزیت اصلی یک تصویر مناسب برای بازاریابی این است که قابلیت انتقال داستان را داشته باشد. تا ...
1395/11/02

   
زمانی اجرای یک ایده در روابط عمومی موفق تر خواهد بود که جریان ورود داده ها از کانال صحیح و...
1395/11/02

   
مدیرکل اخبار استان های خبرگزاری جمهوری اسلامی تاکید کرد که روابط عمومی های دستگاه های مختل...
1395/11/02

   
وزیر ارتباطات و اطلاعات گفت: روابط عمومی دولت تدبیر وامید ضعیف است و باید حوزه اطلاع رسانی...
1395/11/02

   
یک‌صدو نودو هفتمین نشست علمی تخصصی انجمن روابط عمومی ایران، با موضوع « آسیب شناسی تعامل رو...
1395/11/02

   
اولین نشست آموزشی رویکردهای نوین روابط عمومی در استان یزد برگزار شد .
1395/11/02